Po vstupe do Tretter’s Gallery Spirits Shopu si budete pripadať ako v inej dobe a možno skôr ako v New Yorku alebo Paríži než v Prahe. Malý obchodík na Kozom námestí Starého Mesta pražského je až po strop obklopený fľašami rôzneho alkoholu a vďaka krásnym flakónom a zbierke nepredajných kusov je umeleckou galériou plnou zaujímavých príbehov.
Tieto unikátne fľaše pochádzajú zo súkromnej zbierky pánov Trettera a jeho biznis partnera Daniela Rajcherta. Za kvalitný alkohol tu zaplatíte niekoľko sto korún, ale i státisíce a môžete si odtiaľ odniesť aj cenné rady. Ide totiž o prvý kamenný obchod, v ktorom vám poradia, ako najlepšie investovať do prémiového alkoholu. Spolumajiteľ obchodu Michael Tretter o svojom novom počine s láskou hovorí ako o „pokojnej alkoholovej oáze“. Čo tu nájdete a aké rady si môžete odniesť?
Ako vám vôbec napadlo venovať sa investíciám do alkoholu?
U nás v rodine sa tento odbor dedí, môj dedko bol hoteliér a otec barman, spoločnú máme barmanskú školu. Mám tu i historickú zbierku po dedovi aj po otcovi. Za posledných 10 rokov som po celom svete nazbieral unikátne fľaše a vznikol tak základ zbierky, ktorá tvorí Tretter’s Gallery Spirits Shop a stále sa, samozrejme, rozširuje. Mám rád krásne fľaše, pripomínajú mi flakóny od parfumov.

Kto najčastejšie otvára secesné dvere, ktoré vedú do vášho alkoholového kráľovstva, Česi, alebo cudzinci?
Väčšina klientov a návštevníkov sú Česi, z 95 % muži. Pokiaľ nás navštívi cudzinec, je väčšinou znalý veci. Podobné obchody sú totiž v Anglicku alebo v Nemecku už 20 rokov. U nás sme prvým obchodom tohto charakteru. Máme veľmi pestrú ponuku alkoholu, či už toho, ktorý je určený na spotrebu, alebo toho, ktorý je určený na investovanie.
Stúpa v Čechách investícia do alkoholu?
Áno, záujem o investíciu do alkoholu u nás stúpa. My napríklad dovážame privátnej klientele fľaše, ktoré si vyžiada, takže máme skúsenosti a sledujem, že záujem o investíciu do alkoholu je skutočne na vzostupe. Teraz napríklad vezieme 55 rokov starú japonskú whisky, klient si ju vyhľadal v zahraničí a dal nám za úlohu zohnať ju. My ju zoženieme, privezieme a okolkujeme. To sú klienti, ktorí kupujú každý mesiac nejaké fľaše. Investícia do alkoholu stúpa, samozrejme, aj vďaka tomu, že sa otvárajú nové obchody a rozširujú sa bary, respektíve stúpa povedomie o prémiovom alkohole.
Čo konkrétne zvyšuje cenu fľaše alkoholu? Čo by som mala sledovať, ak chcem na jej kúpe zarobiť, alebo čo vy budete sledovať za mňa?

Mali by ste sledovať to, ako sa fľaša správa na trhu. Toto je napríklad limitovaná edícia ginu. Receptúra ginu patrila staroindickej spoločnosti, táto fľaša u nás stojí asi 670 korún a je súčasťou limitovanej edície. V zaujímavých limitovaných edíciách môžete ako laik vidieť potenciál, nie je to veľké riziko. Ďalší postup je taký, že by ste si mali zistiť, koľko fliaš tejto edície bolo vyrobených (to sa dočítate na etikete). Dobrá limitovaná edícia, ktorá by vás mala zaujímať, je do 1 500 kusov.
Povedzme teda, že si kúpim túto fľašu ginu. Čo sa bude diať ďalej?
Mali by ste možno tých fliaš kúpiť viac, za 670 korún to nie je také veľké riziko. A keď investujete napríklad 60 000, je potenciál zisku ešte väčší, ak budete predávať celú sadu nakúpených fliaš. Ďalej musíte sledovať trh, tá fľaša sa totiž zrazu začne strácať a vy sledujete jej pohyb na trhu. Jedného dňa fľaša zmizne, vypije sa, vypredá a za pár mesiacov už bude mať tá vaša fľaša, ktorú ste kúpili za 670 korún, hodnotu napríklad 1 500 korún.
Toto je teda niečo, čo by som zvládla sledovať sama. S čím mi môžete pomôcť vy?
My dokážeme nakupovať pre zákazníka alebo sami pre seba, máme výhodu, že všetko dávame na colný sklad a na fľašu dokážeme dať kolok. Keď niekto bude nakupovať anonymne alebo vyhrá v aukcii a získa fľašu, nemusí to znamenať, že je obchodovateľná. V Čechách sa musí alkohol evidovať, takže bez kolku ho u nás nepredáte.

Do čoho by som mala investovať? Najviac sa globálne investuje do whisky, čo ostatný alkohol?
Ja vidím momentálne potenciál v limitovaných edíciách rumu a ginu, pretože whisky je už trh presýtený, ale, samozrejme, neustále vznikajú nové limitované a zaujímavé edície. Whisky stále hrá prím, všeobecne je najobchodovateľnejšia. Vďaka obrovskej popularite rumu sa však začali tvoriť rumové domy a začali plniť fľaše z tajných zásob, ktoré ležia už 30 alebo 50 rokov. Slúži to aj ako reklama, urobí sa limitovaná edícia napríklad 50 fliaš, ktoré nikto nikdy nevidel, počas troch dní sa väčšinou vypredajú a je to dobrý nástroj pre médiá.
Keď k vám príde klient a povie, že mám určitý objem peňazí a chcem investovať do alkoholu, čo mu poradíte?
Keď príde klient a povie, že mám tu 20 000 korún a chcem ich investovať, tak my mu napríklad povieme, kúpte jednu fľašu, pri nej sa nespletiete, bude z nej istý výnos. Alebo napríklad ponúkneme 10 fliaš. To záleží na náture klienta, niekto vyhľadáva istotu investície, niekoho baví skúšať šťastie a hrať ruletu.

Existuje niečo ako Modrý Maurícius v oblasti investovania do alkoholu? Nejaká fľaša, ktorú by chcel mať každý?
Áno, také fľaše existujú. Existujú napríklad len 4 fľaše konkrétnej škótskej na svete. Sú aj zberateľsky a investične zaujímavé veci, ale nie je asi jediná ako v prípade Modrého Maurícia, je ich viac. Neviem o tom, že by existovala iba jediná fľaša na svete, po ktorej by sme všetci túžili.

Prečo si myslíte, že je lepšie investovať do alkoholu ako napríklad do umenia?
Investícia do umenia je pre mňa v súčasnom období dosť ťažko odhadnuteľná, je totiž vo veľkej miere o PR, ktoré si mladý umelec dokáže zabezpečiť. Fenomény v umení sú známe: Mona Lisa alebo diela Andyho Warhola, ale súčasné umenie je podľa mňa ťažké odhadnúť. Je toho skrátka pretlak a tiež to nie je také zábavné. Začala totiž vyrastať nová skupina bohatých ľudí, rentiérov, dedičov, ktorým obrazy často nič nehovoria, ale alkohol áno.
Aké sú riziká investície do alkoholu? Keď prehliadnem to, že alkohol vypijeme…
Rizikom je nedostatok informácií a aj snaha ušetriť na niečom, čo cenu fľaše môže vo výsledku znížiť. My v rámci ochrany spotrebiteľa nakupujeme fľaše od seriózneho dodávateľa, garantujeme, že všetko je v poriadku. Ak mi niekto povie, ja si ich radšej kúpim sám, hovorím áno, vyskúšajte si to, ale nikto vám negarantuje, že tú fľašu sem nepovezie taxík, vodič nepôjde na toaletu, vonku nebude mínus 10 stupňov a fľaša neprejde mrazom. Alebo sa poruší obal fľaše… Skrátka, môže sa znehodnotiť. Ak človek nie je odborníkom v odbore, väčšinou ani nevie, čo si má všímať.
Text: Linda Vojancová, foto: archív Tretter’s Gallery Spirits Shop