Technika – autonómne vozidlá

355
Audi A8
Nové Audi A8 je nabité najmodernejšími technológiami.

Okrem elektromobilov je asi najdiskutovanejšou témou otázka súčasnosti a budúcnosti autonómnych vozidiel.

Hoci idea samostatne riadených automobilov je staršieho dáta, najmodernejšie dejiny zaregistrovali intenzívnejšiu iniciatívu v roku 2014. Európska komisia už dlhší čas vyvíja snahy vedúce k radikálnemu zníženiu dopravných nehôd a úmrtí ľudí pri nich, ktoré zapadajú do rámca posilňovania a rozvoja tejto technológie budúcnosti.

Táto inštitúcia sa zároveň spolupodieľa na projekte nazvanom AdaptIVE (Automated Driving Applications & Technologies for Intelligent Vehicles – aplikácie pre autonómnu jazdu & technológie pre inteligentné vozidlá). Zapojila sa doňho početná skupina automobiliek, výrobcov príslušenstva a elektroniky, ako aj renomované univerzity. Už na začiatku treba povedať, že problematika je to široká a taktiež názory na horizont zavedenia autonómnych vozidiel do praxe sa líšia.

Audi A8
Pri jazde v kolónach môže A8 prevziať riadenie.

Viacero otázok

Niektoré automobilky a vývojové spoločnosti hovoria o roku 2020, ale ide tu skôr o zavádzanie autonómne riadených automobilov s úrovňou 3 (SAE3). Na plne autonómne vozidlá, teda bez pedálov a volantu, ktorému zadáte cieľ jazdy, si vraj počkáme trochu dlhšie… Dôležitá je potreba zavedenia zodpovedajúcej legislatívy. Tu napríklad zúčastnené strany debatujú o tom, kto bude zodpovedný za prípadné zlyhania, dôležitou preberanou témou je ochrana chodcov atď. Kým tieto veci kompetentní nerozlúsknu, všetko je v rovine „očakáva sa“. Zaujímavé je, že automobilka Volvo prevzala zodpovednosť za prípadné komplikácie, inými slovami – svojim vyvíjaným autonómne riadeným vozidlám verí.

Renault Symbioz 2
Do vývoja autonómnych vozidiel je zapojený aj Renault Symbioz 2.

Súbor technických prostriedkov

Autonómne jazdiace vozidlo musí byť vystrojené takzvanou umelou inteligenciou, ktorá disponuje technickými prostriedkami schopnými bezpečne ovládať vozidlo. Riadiaci systém musí získavať dostatok dát, ktoré sa dostávajú do výkonného počítača na ďalšie spracovanie. Výsledky sa používajú na vysielanie signálov riadiacich samotné vozidlo.

Autonómne jazdiace vozidlo musí byť vystrojené takzvanou umelou inteligenciou, ktorá disponuje technickými prostriedkami schopnými bezpečne ovládať vozidlo.

Potrebné údaje zabezpečujú snímacie kamery, radary, lidary (Light Detection and Ranging – prostredníctvom laserových lúčov vytvárajú 3D obrazy pod 360-stupňovým uhlom), snímače a ďalšie technické prostriedky. Pri pohybe sa využíva podpora príslušných sietí, operačných systémov, mapových podkladov a dôležitou súčasťou takejto prevádzky sa stane vymieňanie informácií medzi vozidlami o ich pohybe. Preto sa k tejto téme hlásia napríklad Google, Apple a pod.

Renault Symbioz 2
Na palube automobilu Symbioz 2 sa dá aj relaxovať – po prevzatí riadenia technikou.

Zopár pohľadov

Aktuálne možno uviesť, že s „autonómiou“ s úrovňou 3 prichádza nové Audi A8. Čo to v praxi znamená? Luxusná limuzína dokáže samostatne jazdiť v zápchach do rýchlosti 60 km/h, automaticky brzdí, zrýchľuje či zatáča. Ak je to potrebné, vodič dostane pokyn na prevzatie riadenia automobilu. Súčasťou asistenčných systémov je aj technika automatického zaparkovania. S rovnakou úrovňou autonómie hodlá napríklad prísť aj ďalší luxusný automobil, Mercedes-Benz triedy S.

V rámci autonómnych vozidiel skúša riešenia v rámci svojho vývoja aj automobilka Renault. Automobil Symbioz 2 vychádza zo štúdie predstavenej na autosalóne vo Frankfurte. Na palube nesie autonómnu techniku (taktiež radary lidar, dva radary, ultrazvukové senzory a štyri kamery), navyše ide o elektromobil s poriadnou dávkou modernej konektivity. Zatiaľ napĺňa úroveň SAE4, čo znamená, že dokáže samostatne zrýchľovať, spomaľovať, udržiavať bezpečný odstup, preraďovať sa z pruhu do pruhu či zvládať jazdu v zápchach a kolónach. Zatiaľ ale len na diaľnici.

Tesla
Autonómne sa vie pohybovať aj elektromobil Tesla.

Autonómnosť sa spája aj s elektromobilmi Tesla. Vyvinutý bol systém Autopilot, ktorý sa má ďalším vývojom dostať na úrovne 4 až 5. Príkladov zo sveta vyvinutých alebo vyvíjaných autonómne riadených vozidiel je veľmi veľa, bude určite zaujímavé sledovať, kam dospeje automobilový svet v tomto odbore.

Text: Peter Stano, foto: archív značiek