Odkedy nás airbagy chránia?

311
História airbagov

Dnes sú súčasťou každého vozidla. Medzi prítomnými bezpečnostnými asistentmi sa nachádzajú airbagy. Kedy sa tento prvok vlastne vo vozidlách objavil?

Ak sa chceme dostať k odpovedi, musíme poriadne načrieť do histórie. Konkrétne do roku 1952, kedy John W. Hetrick vytvoril prvý vzduchový vankúš (airbag) pre automobil. Objektívne treba priznať, že airbag sa už predtým používal v 40. rokoch 20. storočia v leteckom priemysle. Tento bezpečnostný prvok sa následne prihlásil o pozornosť v roku 1967, kedy ho kúpil Chrysler.

A aby nebola cesta airbagu na ceste k sériovému využitiu úplne priamočiara, prvá skúšobná séria automobilov s airbagom vyšla v roku 1971 z výrobných pásov Forda. Komerčné využitie v širšom rozsahu nasledovalo v roku 1972, a to prostredníctvom modelu Chevrolet Impala.

História airbagov

Pokračovanie vývoja

V rokoch, o ktorých hovoríme, sa stal airbag alternatívou k bezpečnostným pásom (ich používanie je prikázané od januára 1967, teda minulý rok oslávili 50. výročie povinného zavedenia). Ľudstvo sa muselo posunúť do marca 1981, kedy sa značka Mercedes-Benz začala zaoberať zladením funkcií airbagu vodiča a bezpečnostného pásu. Nemecká značka sa uvedením airbagu vodiča zapísala nezmazateľne do dejín.

A aby nebola cesta airbagu na ceste k sériovému využitiu úplne priamočiara, prvá skúšobná séria automobilov s airbagom vyšla v roku 1971 z výrobných pásov Forda.

História airbagov

Mimochodom, povesť inovátora v rámci bezpečnosti rozvíjala v nasledujúcich rokoch ďalej. V plnej miere to platí aj v prípade zavedenia airbagu spolujazdca, tento prvok sa štuttgartský výrobca rozhodol predstaviť na jeseň roku 1987. V rovnakom roku zišlo z výrobného pásu prvé Volvo s airbagom pre vodiča. V nasledujúcom roku sa airbag spolujazdca stal sériovou súčasťou automobilov triedy S a od jesene patril k vozidlám typu 124.

Tento bezpečnostný doplnok sa dal objednať iba v kombinácii s airbagom vodiča a treba pripomenúť, že nešlo o lacnú výbavu. Samozrejme, aj pri tomto prvku platí, že postupné zvyšovanie objemu výroby prinieslo výrazné zníženie ceny tohto život zachraňujúceho prvku. Dôležitým míľnikom sa stal rok 1994, kedy sa vzduchový vankúš pre vodiča a spolujazdca stali v niektorých modeloch značky Mercedes-Benz ich sériovým vybavením.

Ako to funguje?

História airbagov

Pri kolízii s určitou intenzitou sa aktivuje nárazový snímač a ten vyšle do riadiacej jednotky airbagu signál na jeho aktiváciu. Airbag sa následne bleskurýchlo nafúkne (do 40 ms) a zachytáva telo pasažiera. V ďalšej fáze sa už vyfukuje, aby proces tlmenia nárazu prebiehal čo najohľaduplnejšie.

Tu treba zdôrazniť, že airbagy fungujú stopercentne iba v súčinnosti s bezpečnostnými pásmi a dôležité je zachovávať zásady správneho posedu vodiča za volantom. Zásada správneho sedenia platí aj pre spolujazdca, roztopašné vykladanie nôh na palubnú dosku môže mať pri aktivácii airbagu na jeho strane veľmi vážne následky.

Rôzne aplikácie

História airbagov

Airbagy sa nenachádzajú iba pred oboma prednými pasažiermi – v priebehu času sa objavili aj ďalšie možnosti ich aplikácie. Používajú sa bočné airbagy, bočné hlavové airbagy, kolenné airbagy, teda v ponukách výbav sa často objavuje 7 airbagov. Dokonca sa objavili aj pokusy oddeliť nafukovacím airbagom vodiča a spolujazdca. Prvou automobilkou, ktorá ho vyvinula, je General Motors – rozvíja sa z pravej strany operadla sedadla vodiča. Nezabúda sa však ani na chodcov, Volvo sa zaoberalo myšlienkou používať airbagy, ktoré by zmiernili následky jeho stretu s vozidlom. Švédska značka sa jej nakoniec vzdala, pokračovať chce Mercedes-Benz, ktorý si dal patentovať airbagy umiestnené v predných stĺpikoch karosérie. Fungovať budú v kombinácii s aktívnou kapotou.

História airbagov

Do témy vývoja airbagov sa zapojil aj Ford, ten v roku 2014 predstavil kolenný airbag pre spolujazdca (chráni jeho kolená a nohy) a prakticky v rovnakom čase sa objavil veľký okenný airbag určený pre Ford Transit (ochráni pasažierov až v piatich radoch). Z ďalších riešení ochrany posádky airbagom možno uviesť práce na použití vonkajšieho bočného airbagu. Spoločnosť TRW tvrdí, že ich airbag vykazuje v skúškach až 30% pohltenie nárazovej energie.

Text: Peter Stano, foto: Mercedes-Benz