Najúspešnejší český start-up projekt: Kiwi.com

671
Kiwi
Vďaka novej aplikácii Kiwi.com si môžete zariadiť celú dovolenku od leteniek cez ubytovanie až po prenájom auta.

Start-up je podnikateľský zámer alebo myšlienka s potenciálom vytvárať zisk. Väčšinou ponúka nejaké inovatívne riešenie, nový produkt či službu, ktoré na trhu nie sú k dispozícii, prípadne vie významne zlepšiť fungovanie existujúceho systému. To, čo týmto projektom na začiatku chýba, sú financie.

Start-upy zvyčajne podporujú ich zakladatelia, to však väčšinou nestačí. Potom do hry vstupujú investori, ktorí získavajú podiel v spoločnosti alebo podiel na zisku, prípadne môže byť projekt financovaný crowdfundingovou zbierkou, kedy prispieva na potrebnú čiastku viac jednotlivcov. Existuje niekoľko internetových stránok, ktoré crowdfundingové zbierky umožňujú, každý tak môže podporiť projekt či produkt, ktorý ho zaujme.

Svetovo najúspešnejším start-upom, ktoré majú v súčasnosti miliardové ohodnotenie a stali sa z nich úspešné firmy tvoriace zisk, sa hovorí unicorns (jednorožci). Medzi tieto spoločnosti patrí napríklad Facebook, Google, Uber alebo Airbnb. Jedným z úspešných start-upov je tiež globálny vyhľadávač a predajca leteniek Kiwi.com (predtým Skyicker), ktorý má korene v Českej republike.

Kiwi
Vyhľadávač leteniek vyberie najlacnejšiu trasu do požadovanej destinácie alebo vám zobrazí ponuky miest na vybraný termín.

Nápad za miliardy

Spoločnosť Kiwi.com založil ako start-up dvadsaťštyriročný Oliver Dlouhý v Brne v roku 2012 a pôvodne sa volala Skypicker. Pri zrode nápadu na vytvorenie vyhľadávača leteniek stála jeho osobná skúsenosť. Oliver Dlouhý zháňal lacné letenky do Portugalska, ale nájsť najlepšiu kombináciu mu zabralo niekoľko dní. Priamy let stál 10 000 korún, v rôznych kombináciách a s prestupmi sa dostal na čiastku 2 000 korún. V tej chvíli dostal nápad, ktorý by vyhľadávanie urýchlil. Založil teda web skypicker.com, ktorý vedel vyhľadávať a kombinovať lety spoločností, ktoré však spolu nemusia spolupracovať. Na základe vyhľadávania systém zostavuje najlacnejšiu variantu letenky a pracuje aj s nadväzujúcimi letmi.

Spoločnosť Kiwi.com založil ako start-up dvadsaťštyriročný Oliver Dlouhý.

Portál sa v roku 2016 premenoval na Kiwi.com a pod týmto názvom funguje dodnes. Na Kiwi.com nemusíte vedieť, kedy presne chcete letieť na dovolenku, a vlastne ani kam chcete letieť. Vďaka vyhľadávaču, ktorý pracuje s veľkou mapou, si len vyberiete miesto, kam chcete letieť, alebo jednoducho zadáte neurčitú informáciu „kamkoľvek“ a o chvíľku si už môžete prezerať finančne najvýhodnejšie letenky.

Kiwi.com je český unicorn

Prvé letenky spoločnosť predala v marci 2013 v desiatkach kusov, dnes jej mesačný obrat dosahuje viac ako 1,5 miliardy Kč pri priemerných 8 000 objednávkach denne. Kiwi.com má globálne viac ako 1 700 zamestnancov. Spoločnosť sa stala najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou v strednej Európe za rok 2017, keď zvíťazila v Deloitte Technology Fast 50. V hodnotení Deloitte Technology Fast 500 EMEA Kiwi.com obsadila v konkurencii 500 firiem 7. miesto. Za posledné 4 roky jej tržby vzrástli o 7 165 % na viac ako 8,5 miliardy korún (332 miliónov eur) v roku 2016. Do prvej desiatky pre Európu, Blízky východ a Afriku sa pritom nijaká česká firma ešte nikdy neprebojovala. Spoločnosť Kiwi.com dnes spracováva asi 50 miliónov vyhľadávaní denne a ponúka vyše 225 tisíc aktualizovaných cien za minútu, pričom svojim užívateľom zároveň sprostredkúva najlepšie ponuky prostredníctvom notifikácií a upozornení na cenu.

Oliver Dlouhý v prestížnom rebríčku Forbes

Oliver Dlouhý
Oliver Dlouhý založil najúspešnejší tuzemský start-up ako 24-ročný. Teraz je to firma s miliardovým obratom.

Zakladateľa Kiwi.com – Olivera Dlouhého – zaradili do prestížneho rebríčka 30 under 30, ktorý každý rok zostavuje popredný americký časopis Forbes. Ten vyzdvihuje najtalentovanejšie európske osobnosti vo veku do 30 rokov v množstve odvetví od zábavy cez financie po technológie. Under 30 sú aj zamestnanci spoločnosti, ich vekový priemer je 28 rokov.

Forbes zostavil aj rebríček najúspešnejších českých start-upov, ktoré majú podľa expertov najlepšiu budúcnosť. Na prvom mieste je s prehľadom Kiwi.com, druhá priečka patrí SpaceKnow, ktorý sa zaoberá analýzou satelitných snímok, tretiu priečku obsadil Neuron Soundware, ten sa zaoberá analýzou zvukov pomocou umelej inteligencie, a na štvrtej priečke je online supermarket Rohlik.cz.

Text: Linda Vojancová, foto: kiwi.com