Najpredávanejšie francúzske auto na Slovensku

623
Citroën C3

Dôverne ho poznáme, vyrába sa v trnavskom závode PSA. Môžete ho stretnúť na cestách aj naložené na kamióne, ako odchádza do sveta.

Klasická francúzska automobilka, ktorú založil André Citroën, vyrába autá už takmer sto rokov. Prvý sériovo vyrábaný model z roku 1919 sa volal Typ A, mal výkon 10 koní, elektrické svetlá a elektrický štartér. Odvtedy vzniklo viac ako tristo modelov značky Citroën. V histórii tejto značky majú malé autá tradične dokonalý a s ničím nezameniteľný dizajn.

Citroën C3

Dôležitý model

V roku 2003 sa rozhodol postaviť koncern PSA automobilku v Trnave a výroba áut sa tu začala v roku 2006. Citroën C3 patrí medzi malé autá, kde je v poslednom čase skutočne tvrdá konkurencia. Navyše sa do tejto kategórie áut dostávajú postupne asistenčné systémy vyšších tried do štandardných výbav. Z prvých dvoch generácií malého Citroëna sa predalo 3,5 milióna kusov, tretia prišla na vylepšenej platforme PF1 so zmenenými proporciami. Rázvor konštruktéri zväčšili z 2466 na 2540 mm, dĺžku zo 3941 na 3990 mm, šírku z 1728 na 1750 mm, v súlade s trendom však klesla výška z 1525 na 1470 mm.

Citroën C3

Citroën C3 vo vyšších verziách výbavy zdobia módne plastové lemy najmä okolo otvorov v blatníkoch, čo vyvoláva dojem odolnosti a nakoniec naozaj chráni karosériu pred odletujúcimi kamienkami. C3 vyniká nad konkurenciou aj interiérom. Palubná doska vyzerá naozaj dobre, ale najviac prekvapia veľkorysé predné sedadlá. Sú mäkké a veľmi pohodlné, akoby boli z auta o dve triedy drahšieho. Na ovládanie palubných systémov iba cez dotykový displej si však úplne nikdy nezvykneme. Všetky benzínové motory v ponuke sú trojvalce. Vyrábajú ich v dvoch závodoch vo Francúzsku a v jednom v Číne.

Turbo skombinované s automatom

Prvýkrát sme tentoraz vyskúšali kombináciu prepĺňaného trojvalca s klasickou šesťstupňovou automatickou prevodovkou od japonskej firmy Aisin. Motor s turbom má podobnú konštrukciu ako atmosférický, teda hliníkový blok a oceľové vložené valce. Má rovnaký zdvih i vŕtanie, pribudol však vyvažovací hriadeľ poháňaný ozubeným súkolesím a priame vstrekovanie benzínu do valcov. Pomerne malé turbo pochádza od firmy Honeywell a jeho turbína môže mať až 240-tisíc otáčok za minútu. Výkon 110 koní (81 kW) dosahuje pri 5500 otáčkach, ale oveľa dôležitejší je krútiaci moment 205 Nm už pri 1500 otáčkach.

Citroën C3

Kombinácia s automatom je jediná možná a cenu s rovnakou výbavou zvýši asi o 2500 eur. Je to dosť, ale konkurencia si často pýta podobnú sumu iba za automatickú prevodovku. Silnejší motor a prevodovka malý Citroën úplne premenili. Takýto rozdiel sme nečakali. Prekvapila nás vysoká miera komfortu. Motor je výrazne tichší, prevodovka zamatovo jemne a bez otáľania radí jeden stupeň za druhým až po šestku. Nechýba ani športový režim a ešte jemnejší ako bežný na sneh. Ak chcete, môžete radiť aj ručne, a dokonca aj páka má logické dráhy. Vyšší stupeň sa radí dozadu a nižší dopredu. Na diaľnici má trojvalec s turbom asi o 1500 otáčok menej, aj tu jazdný komfort nad atmosférickým motorom vyniká rovnako ako v meste. Spotreba benzínu turbomotora je viac citlivá na jazdný štýl, ale prax ukázala, že je prakticky zhodná s atmosférickým, dynamika sa však porovnáva ťažko.

Citroën C3

Text: Martin Vasiľ, foto: Citroën