Téma výmeny pneumatík

32
Pneumatiky

Hoci do obdobia výmeny letných pneumatík za zimné zostáva ešte nejaký čas, neuškodí venovať sa trochu tejto téme z hľadiska bezpečnosti.

Pneumatiky sú zaujímavou diskusnou oblasťou najmä preto, lebo sú dôležitou súčasťou vozidla z hľadiska kontaktu s vozovkou. Ak tento parameter dobre nefunguje, vozidlo sa stáva nebezpečným.

Významný svetový výrobca obutia, Continental, uskutočnil v apríli zaujímavý prieskum na Slovensku i v Čechách – uvádzame, o čo v ňom išlo.

Pneumatiky

Continental Vision Zero Roadshow

Spomenutá kampaň sa spojila s dlhodobou víziou Continentalu znížiť nehodovosť až na nulu. V rámci nej sa na Slovensku podarilo zmerať hĺbku dezénu pneumatík na 723 vozidlách. Výsledkom prieskumu je, že 11 % vozidiel, obutých v apríli ešte na zimných pneumatikách, malo dezén s hĺbkou 3 mm a menej (25 vozidiel), čo je na Slovensku zákonom stanovený minimálny limit. Koncom apríla mali viac ako dve tretiny automobilov prezuté letné pneumatiky, teda pri výmene prevláda disciplína a zohľadnenie počasia. Pokuty by na začiatku letnej sezóny dostali 10 vodiči, hĺbku dezénu mali pod 1,6 mm.

Je dobré, že šoféri kontinuálne prezúvajú svoje pneumatiky v priebehu apríla a nespoliehajú sa na to, až kým budú definitívne prevládať iba horúce dni,“ hovorí Juraj Ižvolt, šéf divízie marketing Continental Barum, s.r.o. Ak teploty počas celého dňa neklesajú pod 7ºC, treba zimné plášte prezuť na letné a naopak, ak teploty pred zimou klesnú pod 7ºC, je najvyšší čas prezuť vozidlo z letných pneumatík na zimné.

Pneumatiky

Dôraz na bezpečnosť

V rámci celého Slovenska sme objavili len 6 % vodičov, ktorí na sezónu obúvajú letné plášte s dezénom s hĺbkou menšou ako 3 mm, a to je dobrá správa. Väčšina vodičov má letné pneumatiky vo veľmi dobrom stave, s dostatočne hlbokou vzorkou,“ hovorí Ižvolt. Pri hĺbke dezénu nižšom ako 3 mm sa totiž brzdná dráha na mokrom povrchu pri rýchlosti 80 km/h oproti novým plášťom predlžuje o 10 metrov a zostatková rýchlosť je 35,5 km/h. Pri pneumatike s 3 mm a menšou vzorkou sa vyžaduje obozretnosť za mokra – hrozí vznik aquaplaningu. V Banskobystrickom kraji 10 % vodičov jazdilo na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm, najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %. Pripomíname, že o stav (a taktiež správne nahustenie) pneumatík sa treba starať tak, aby jazda bola bezpečnejšia.

Pneumatiky

Kedy celoročné pneumatiky?

A ešte pred zimnou sezónou zopár riadkov k celoročným pneumatikám. Spoločnosť ADAC vykonala test nových 9 celoročných plášťov pre segment malých vozidiel (rozmery 175/65 R14 T). Výsledok znel štyrikrát „uspokojivá“ a päťkrát „postačujúca“, čo znamenalo oproti predchádzajúcim rokom lepšie výsledky. Test prebiehal na suchom a mokrom asfalte, ako aj na ľade a snehu. Ako najvyrovnanejšia vo všetkých hodnotených kategóriách bola pneumatika Nexen N blue 4 Season. Continental, Goodyear a Nokian, zvládli požiadavku krátkej brzdnej dráhy rovnako na ľade aj snehu, ako aj na mokrej, teplej vozovke.

A čo hovoria odborníci? Hoci celoročné pneumatiky pre malé vozidlá v tohtoročnom teste obstáli celkovo lepšie, treba pri kúpe prihliadať na individuálne prevádzkové podmienky a región, v ktorom budú nasadené. Príslušné špecializované pneumatiky – čistokrvné letné, prípadne zimné – sú pri nasadení do extrémnych poveternostných podmienok stále lepšou voľbou.

Pneumatiky

Zdroj: Continental, ADAC

Text: Peter Stano, foto: Continental