Honda Jazz Dynamic

81
Honda Jazz Dynamic

Jazz ešte veselší a dynamickejší

Japonská automobilka sa občas inšpiruje hudbou – existujú modely Prelude, Accord, Beat i Concerto. Najznámejší je však Jazz. Od roku 2001 sa podarilo vyrobiť viac ako sedem miliónov Jazzov.

Honda Jazz Dynamic

Niekdajšie daňové zákony ostrovnej krajiny naučili Japoncov dôkladne využiť pôdorys karosérie. Na európske pomery Jazz až nezvyčajne precízne využíva obostavaný priestor. Malé auto s 354-litrovým kufrom je naozaj rekord, medzigeneračne narástol o 17 litrov. Aj Jazz, podobne ako HR-V či predchádzajúca generácia modelu Civic, má zadné sedadlá s prívlastkom Magic Seats, čo znamená, že sa dajú vyklopiť na prevážanie predmetov vysokých až 128 centimetrov. Umožňuje to centrálne umiestnená palivová nádrž. Aj pri predných sedadlách v najzadnejšej polohe ostáva na prepravu vysokých predmetov priestor dlhý 348 mm, čo je o 55 mm viac, ako mala verzia predtým. Jazz je dokonale univerzálne auto.

Honda Jazz DynamicNový motor

Život ukázal, že zmenšovanie objemov motorov nie je všeliekom. Záleží na spôsobe merania spotreby, na podmienkach používania i na jazdnom štýle, kedy a ako sa prejaví na spotrebe spôsob nasávania či počet valcov. Atmosférický motor má rýchlejšie reakcie na plynový pedál, je pružnejší, dokáže ísť bez vibrácií na nižšie otáčky a má širšie spektrum využiteľných otáčok. Vďaka tomu, že vo výfuku nekladie odpor turbo, má pri malom zaťažení nižšiu spotrebu. Najmä japonské automobilky atmosférické štvorvalce v malých autách nezavrhli. A práve Jazz dostal teraz nový benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra, ktorý sa spája s vybavením Dynamic. Honda Jazz DynamicNovinka má nadpriemerný výkon 130 koní (96 kW). Motor je príbuzný s menším, ktorý je ďalej v modeloch Comfort, Trend a Elegance. Objem narástol z 1,3 litra na 1,5 litra zväčšením zdvihu zo 78,7 mm na 89,5 mm. Nasávacie ventily majú variabilné časovanie i zdvih, benzín sa vstrekuje priamo do valcov cez dýzy s viacerými otvormi, kompresný pomer je teraz menší, iba 11,5:1 oproti 13,5:1. Atkinsonov cyklus ustúpil lepšej dynamike. Maximálny krútiaci moment 155 Nm je k dispozícii už pri 4600 otáčkach. Šesťstupňová prevodovka má od trojky kratšie prevody, 130 koní sa teda prejavilo na dynamike ešte zreteľnejšie. Napríklad zrýchlenie na stovku sa s mechanickou prevodovkou skrátilo z 11,2 sekundy na 8,7 sekundy. Červené pole otáčkomera je za hranicou 6600, čo je úžasné a dnes v malých autách ojedinelé.

Honda Jazz DynamicDynamic je dlhší a honosnejší

Stupeň vybavenia Dynamic sa líši aj navonok, hoci rozdiel je malý. Predný nárazník je masívnejší, predĺžil auto o necelé tri centimetre a zdobí ho červený pásik. Nápadné sú čierne 16-palcové zliatinové kolesá, vo vnútri sú sedadlá obšité oranžovou niťou. Dynamic je nabitý vybavením z oblasti komfortu i bezpečnosti. Nechýba ani systém Honda Connect so 7-palcovou dotykovou obrazovkou a LED svetlomety s automatickým prepínaním. Pruženie, hoci ide o športovejšiu verziu, nie je nekomfortné, aj pri dynamickej jazde si zachová tvár a spolupracuje s vodičom. Spotreba závisí od spôsobu jazdy. V praxi sme jazdili s priemernou spotrebou 6,2 litra na 100 km, čo je o azda o pár decilitrov viac ako s menším motorom, ale stálo to za to. Takáto hudba sa nám páči.Honda Jazz Dynamic

Text: Martin Vasiľ, foto: Honda