Poklad menom Supra

27
Toyota Supra
Koncept pretekárskej verzie predznamenáva príchod novej generácie modelu Supra.

Vďaka štúdii moderného pretekárskeho vozidla GR Supra Racing Concept začína Toyota uskutočňovať svoj nový cieľ – vyvinúť dôstojného nástupcu známeho športového automobilu Toyota Supra. Tento koncept vdychuje nový život nezabudnuteľnej histórii uvedeného modelu.

Štúdiu pretekárskeho automobilu si návštevníci ženevského autosalónu mohli prezrieť v svetovej premiére a pripomenúť si tak veľkolepú históriu výrobného radu týchto športových vozidiel. Štúdia súčasne zdôrazňuje úmysel Toyoty vrátiť sa na cesty aj na pretekárske trate s výkonným špičkovým modelom. Šestnásť rokov po skončení výroby štvrtej a zatiaľ poslednej generácie si Toyota Supra medzi naozajstnými fanúšikmi získala povesť skutočnej ikony.

Toyota Supra
Supra má v pretekoch na okruhoch veľkú tradíciu.

Koncept s dušou minulosti

História siaha až do roku 1978, keď sa prvý raz objavili väčšie a výkonovo silné varianty Toyoty Celica s označením Supra, určené najskôr pre zahraničné trhy. Názov v latinčine znamená „tá, ktorá prevyšuje všetko“. V apríli 1979 zohrala Toyota Celica Supra (označenie prvej generácie A40) rolu tzv. safety car pri Grand Prix v Long Beach. V roku 1981 v Japonsku predstavili druhú generáciu Celicy Supra (A60), ktorej karoséria sa vyznačovala dynamickým jemne hranatým dizajnom s rozšírenými blatníkmi a vysúvacími svetlometmi, pre vtedajšiu dobu takými typickými.

Toyota Supra
Kokpit pretekárskeho vozidla spĺňa najprísnejšie predpisy vrátane ochranného rámu.

Dvojlitrový motor ponúkal výkon 125 k, zatiaľ čo s objemom 2,8 litra dokonca 170 k, neskôr bola ponuka bohatšia o 2.0 s výkonom 145 k. Pre Ameriku bola určená Celica Supra Mk II s motorom s objemom 2,8 litra a výkonom 145 k. Na vývoji nezávislého zavesenia kolies McPherson so stabilizátorom sa od roku 1984 podieľal britský Lotus. V nasledujúcich rokoch sa výkon zvýšil až na 160 koní a na zadnom spojleri sa zjavil nápis Supra. A konečne sa v roku 1986 objavila tretia generácia MA70, prvý raz bez označenia Celica a s novým preplňovaným trojlitrovým motorom s výkonom 200 k. V Japonsku kvôli daniam ponúkali dvojlitrový motor s výkonom 185 k alebo 210 k a tiež 2,5 GT Twin Turbo/280 k. Štvrtá generácia A80 vyšla na cesty v roku 1993 a bola technicky spriaznená s Celicou. Základný trojlitrový motor vyvinul výkon 225 k, väčší záujem však bol o Supru Twin Turbo s výkonom 330 k. Zatiaľ posledná generácia sa stala legendou ešte počas výroby a zostala ňou prakticky dodnes. Teraz prichádza na rad piate vydanie, preto GR Supra Racing Concept, vystavená v Ženeve, mala na dverách číslo 90. Ďalší dôkaz nadchádzajúcej príslušnosti k zodpovedajúcemu sériovému modelu. Toyota Supra bola vždy uznávaným športovým automobilom Gran Turismo s motorom vpredu a s pohonom zadných kolies. Názov takmer štvrť storočia predstavoval silu a dynamiku. Do ukončenia výroby v roku 2002 bol najvýkonnejším modelom Toyoty. V osemdesiatych rokoch slávila Supra nezabudnuteľné úspechy v severoamerickom šampionáte športových automobilov IMSA alebo pri Safari rely v Keni, rovnako ako v deväťdesiatych rokoch v pretekoch 24 h Le Mans.

Toyota Supra
Volant plný ovládacích prvkov nápadne pripomína technológiu F1.

Odkaz motošportu

GR Supra Racing Concept len dokazuje, akú dôležitosť Toyota kladie automobilovému športu. Účasť na pretekoch je dnes neodmysliteľnou súčasťou jej obchodnej a marketingovej stratégie. Predstavuje výzvu v poňatí výkonnosti a spoľahlivosti, ktorá sa pri vývoji stále modernejších automobilov vypláca a zároveň zvyšuje záujem o značku Toyota. Tejto filozofie sa dodnes drží aj Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation a Toyota Gazoo Racing. Dôkazom je nielen účasť v najvyšších šampionátoch FIA – Majstrovstvách sveta v rely WRC i v Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov so svojím vrcholom 24 h Le Mans a tiež v ďalších sériách po celom svete.

Toyota Supra
Aj pedále dokazujú, že ide o rýdzi okruhový špeciál.

Na pretekárskych okruhoch a v rýchlostných skúškach získané technické know-how prúdia do nových modelov športovej rodiny GT, rovnako ako do veľkosériovo vyrábaných modelov Toyota, na ktorých jazdia milióny ľudí. Kompaktnú štúdiu dvojdverového pretekárskeho kupé s klasickým usporiadaním, s motorom vpredu a pohonom zadných kolies vyvinula dcérska spoločnosť Toyota Gazoo Racing. Od sériového modelu sa líši karosériou so širokými nárazníkmi, predným a zadným spojlerom, zadným difúzorom, prahovými lištami a krytmi vonkajších spätných zrkadiel. Taktiež kapota motora s pohyblivými nasávacími otvormi je z ľahkého kompozitového materiálu. Podvozok umožňuje obzvlášť nízke ťažisko a v prípade prednej a zadnej nápravy stavia na komponenty, ktoré by bolo možné v budúcnosti uplatniť aj v rámci ďalších sériových modelov. Na pretekárskych ráfikoch BBS s centrálnym uzáverom sú pneumatiky Michelin. Brzdové strmene a kotúče dodala firma Brembo Racing. Aj vybavenie interiéru spĺňa predpisy pre automobilový šport – samozrejmosťou je ochranný rám, hasiaci systém, špecializovaná firma OMP dodala sedadlo vodiča aj bezpečnostné pásy a volant s rýchlouzáverom.

Toyota Supra
Brzdové ústrojenstvo od renomovanej firmy Brembo.

Text: Tomáš Vaněk, foto: Toyota