Hyundai Kona 1.6 T-GDI: Búranie konvencií

34
Hyundai Kona

Štýlová karoséria, výkonný motor a pohon štyroch kolies. Všetko v jednom.

 

Úspechy malých SUV na európskych trhoch inšpirovali aj automobilku Hyundai. Model Kona však ponúka viac, ako konkurencia. Popri lacnejšom prevedení s trojvalcom a pohonom predných kolies prináša aj verziu s výkonným motorom, pohonom 4×4 a sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. S dĺžkou karosérie 4160 mm zapadá presne do stredu medzi najobľúbenejšie malé crossovery v Európe. Predáva sa však aj v Amerike. Hyundai Kona

Kona na prvý pohľad zaujme vonkajším dizajnom karosérie, predná časť je doslova odvážna. Auto má osobitý, ale pritom sympatický a sebavedomý štýl. Je skvelou alternatívou ku konzervatívnejšiemu modelu i30, ale ponúka viac emócií i technických vylepšení. Objemom batožinového priestoru 361 litrov sa Kona blíži ku kompaktom, navyše je miesto na drobnosti aj pod dvojitým dnom a nechýba ani dojazdová rezerva. A nezabúdajme, že zadná náprava má viacprvkové zavesenie a uprostred diferenciál s viskóznou spojkou.

Hyundai Kona

Neúnavný motor

Pod prednou kapotou je známy štvorvalec T-GDI s objemom 1,6 litra a s turbom. Vyznačuje sa vyšším zdvihom v pomere k vŕtaniu, dva vačkové hriadele poháňa reťaz, oba vačky majú variabilné časovanie. Turbo má zdvojené vstupné potrubie a medzichladič typu vzduch-vzduch. Výkon 177 koní (130 kW) je vzhľadom k veľkosti auta viac ako slušný, ale ešte viac poteší pružnosť motora. Krútiaci moment 265 Nm je k dispozícii už od 1500 otáčok a neklesá až do 4500 otáčok. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor na sedmičke 2550 otáčok.

Hyundai KonaSedem-rýchlostná prevodovka

Jednoznačne treba pochváliť dvojspojkovú prevodovku – radí jemne, žiadne trhanie a neskoré reakcie, ako poznáme z európskej konkurencie. Počas jazdy je stále zaradený prevodový stupeň. Zaradiť D z neutrálu sa dá aj bez otravného stláčania brzdového pedála. Spotreba je závislá od jazdného štýlu.

Hyundai Kona

Na diaľnici presiahne hranicu 7,5 litra, na bežných cestách však prudko klesá k šiestim litrom benzínu. Ako celok Kona funguje výborne – je to vyspelé auto. Podvozok aj s 18-palcovými kolesami filtruje jamy nehlučne, asistenčné systémy nie sú len formálne, asistent jazdných pruhov pracuje slušne a nehrá s autom pingpong medzi čiarami. Automatické LED svetlá osvetľujú cestu veľmi dobre a rýchlo vrátia diaľkový režim po míňaní s protiidúcim autom. Riadiť Hyundai Kona je príjemné a kilometre rýchlo ubiehajú, displej vás však našťastie včas upozorní, že je čas na prestávku a kávu.

Hyundai Kona

Text: Martin Vasiľ, foto: Hyundai