Renault Espace TCE 225 EDC: Auto, ktoré zmenilo svet

107
Renault Espace

Automobilka Renault je povestná vymýšľaním nových áut, na ktoré nesedí kategorizácia. Veľkopriestorové auto vyvinuli Francúzi už v roku 1959, volalo sa Renault 900 a vzniklo ako prototyp v spolupráci so štúdiom Carrozzeria Gia.

Bolo to 25 rokov pred uvedením prvej generácie modelu Espace. Ten vznikol v spolupráci s vývojovým centrom Matra. Pôvodne to malo byť auto inej značky, ale jedine Renault bol ochotný riskovať a vyrábať sériovo veľkopriestorový experiment. Dnes už vieme, že všetko dobre dopadlo a vznikli ešte ďalšie tri generácie v rovnakom duchu. Medzitým však pôvodnú rodinnú funkciu modelu Espace prebral Scénic, ktorý je dnes aj v kratšej verzii väčší, ako bol Espace v roku 1984.

Renault EspacePiatykrát iný

Renault EspacePiata generácia po tridsiatich rokoch opäť ľudí prekvapila. Stavila na luxus a pohodlie. Majestátny Espace sa stal crossoverom s dĺžkou 4857 a rázvorom 2884 mm, ktorý v benzínovej verzii nevyužíva menšie kolesá ako 18-palcové. Nedá sa v krátkosti vymenovať všetko, čo Espace s prívlastkom Magnetic ponúka, hoci to ešte nie je najvyšší stupeň vybavenia. Zoznam však obsahuje adaptívne tlmiče pruženia a riadené kolesá zadnej nápravy 4Control, tempomat, systém, ktorý varuje pred opustením jazdného pruhu, vpredu vyhrievané sedadlá a vodičovo sedadlo s masážnou funkciou.

Hneď od začiatku, pri prvom posadení za volant je jasné, že tento Renault je naozaj výnimočný. Superlatívy sa týkajú materiálov, dizajnu detailov i celkového dojmu. V strede medzi prednými sedadlami nie je stredová konzola, ale takmer vodorovný pult ohnutý smerom hore k palubnej doske. Tu sa ovláda centrálny mozog auta prostredníctvom dotykovej obrazovky s uhlopriečkou 22 cm. Odtiaľ sa nastavuje nielen intenzita masírovania sedadiel či farba vnútorného osvetlenia, ale dotykom prsta na displej sa dá samostatne sklopiť aj každé sedadlo v druhom i treťom rade alebo nastaviť jazdný režim.Renault EspaceEšte silnejší motor

Štvorvalec TCe s turbom má objem 1,8 litra a výkon 225 koní (165 kW). Nový motor je veľmi podobný štvorvalcu, ktorý poháňa novodobý športový model Alpine 110. Ostal jediným benzínovým motorom v modeli Espace a nahradil slabší s objemom 1,6 litra. Novinka s objemom 1798 cm3 má variabilné časovanie ventilov a dvojkomorové turbo. Maximálny výkon 225 koní motor dosahuje pri 5600 otáčkach, maximum krútiaceho momentu 300 Nm už pri 1750 otáčkach. Espace s ním dosahuje maximálnu rýchlosť 224 km/h, z nuly na stovku zrýchli za 7,6 s. Motor má dvojhmotový zotrvačník a nadväzuje na neho výhradne dvojspojková sedemstupňová prevodovka Getrag, ktorú vyrábajú na Slovensku. Ani k prevodovke nemožno mať žiadne výhrady.Renault Espace

Samostatnou kapitolou je riadená zadná náprava4Control. Fungovala doteraz výborne v iných modeloch a Espace z nej ťaží ešte viac, lebo je dlhší. Vplyv riadenia zadných kolies vodič cíti iba podvedome, prekvapia ho malý polomer otáčania v malých rýchlostiach a výborné manévrovacie schopnosti v meste. I naladenie podvozka je optimálne, aj s 19-palcovými kolesami je zachovaná solídna miera pohodlia.Renault Espace

Nový Espace je príjemné auto, dokáže byť rodinným MPV s možnosťou zviezť aj sedem cestujúcich, ale viac mu sedí funkcia manažérskej limuzíny pre štyri až päť ľudí. Výkonný motor mu mimoriadne pristane.

Text: Martin Vasiľ, foto: Renault