BMW X3 M40i – Schody do neba

43
BMW X3 M40i

Zastúpenie vozidiel SUV s logom BMW prináša motoristom do pozornosti nový modelový rad X3, ktorý vkročil do tretej generácie.

 

Podľa trhových čísel je jasné, že táto kategória vozidiel si drží dlhodobo vysoké čísla predaja, preto je príchod omladeného športovo-úžitkového vozidla z dielne BMW logickým počinom. Na druhej strane je tu tradícia v ponuke bavorského producenta, pričom nesmieme zabudnúť na jeden podstatný fakt. Ostatný výtvor ponúka výrazne väčšie rozmery ako tomu bolo pri predchádzajúcich generáciách. K tomu sa pridáva mladistvejší vzhľad a ak je záujemca vyznávačom vyšportovanej „fazóny“, môže siahnuť po príťažlivej muskulatúre karosérie označenej písmenom M. K dispozícii sú aj tri „civilnejšie“ alternatívy, ale podľa nášho skromného názoru je tá „emková“ vizuálne najemotívnejšia. Tobôž, ak si k nej pripočítate 20-palcové elegantné disky kolies a karosériu pokrytú lesklým tmavomodrým lakom.

BMW X3 M40i

Krátky prieskum

V rámci spoznávania vozidla sa najprv sústredíme na interiér, ktorý zostáva vizuálne povedomým prostredím, aspoň čo sa týka ergonómie. Pred vodičom sa na mieste prístrojového panelu nachádza nový displej LCD TFT, ktorý vďaka svojmu rozlíšeniu zaručuje bezproblémovú čitateľnosť. Volantu nechýba multifunkčnosť, v strede palubnej dosky dostal samostatné postavenie dotykom a gestami ovládaný displej. Spoľahlivo a intuitívne pracuje systém iDrive, skrátka, všetko je uložené tak, aby bolo v dosahu a aby bola ovládateľnosť pre vodiča maximálne pohodlná. Vstup na predné a zadné sedadlá nerobí žiaden problém, hoci svetlá výška vozidla je 204 mm. Vpredu majú vodič i spolujazdec nadmieru miesta, čo sa dá povedať aj o dispozičnom priestore vzadu. Platí to najmä vtedy, ak v tejto časti vozidla veziete dvojicu pasažierov. Treba pripomenúť, že nová generácia v rámci rázvoru narástla o 54 mm (2864 mm), čo sa prejavilo veľmi pozitívne. Zadné sedadlo je delené v pomere 40:20:40, teda „ikstrojka“ je výborne variabilná aj pri prevoze predmetov vyžadujúcich si väčší dispozičný priestor. Krajné pozície majú polohovateľné operadlá. Za piatymi dverami sa skrýva základný objem kufra 550 l. Hovoriť o tom, že vystrojenie interiéru ponúka vysoko kvalitné materiály, je hádam u tejto prémiovej značky úplne zbytočné.

BMW X3 M40i

Ešte možno zopár poznámok smerujúcich ku komfortu na palube: predné M športové sedadlá vedia zaručiť dostatočné vedenie tela pri razantnej jazde v zákrutách, na druhej strane príjemne podopierajú telo aj na dlhších trasách. Ďalším faktom je, že vodič má perfektný prehľad o okolitej situácii vôkol vozidla. Ak jazdíte často v noci, oceníte služby LED svetlometov, ak máte k dispozícii adaptívne, jazdiť môžete pohodlnejšie, bez ich prepínania na tlmené. Všetko sa deje automaticky, zmenou využitia počtu svetelných jednotiek vo svetlometoch.

BMW X3 M40i

Vysoká ťažná sila

Hoci bavorskí inžinieri ponúkajú na výber aj výkonné a úsporné naftové pohonné jednotky, v M verzii je najkompetentnejšou strojovňou 3-litrový prepĺňaný benzínový radový šesťvalec. Tento technologický vrchol si privlastňuje maximálny výkon 265 kW (360 k)/5500 – 6500 ot./min a krútiaci moment 500 Nm/1520 – 4800 ot./min. Dostatok ťažnej sily na to, aby sa toto charizmatické SUV v spolupráci s 8-stupňovou automatickou prevodovkou vysporiadalo so šprintom 0 – 100 km/h za 4,8 sekundy. Výrobca v kolónkach maxima rýchlosti uvádza limitovaných 250 km/h a kombinovanú spotrebu benzínu 8,2 l/100 km.

BMW X3 M40i

V rockovom štýle

Papierové parametre parádne, ale skutočný pôžitok sa začína až po usadnutí za volant tohto vozidla. Uchvacujúca zvuková kulisa už po naštartovaní vozidla prezrádza, že „v rukách“ máte nevšedného spoločníka. Preto sme si s trochou zveličenia dovolili použiť v titulku názov jednej rockovej skladby. Zvuk vychádzajúci z dvojice výfukových rúr vskutku pripomína špičkový rockový koncert, ktorý patrične pridáva na intenzite so zvyšujúcimi sa otáčkami. Dynamikou obdarené vozidlo úspešne zamaskuje pohotovostnú hmotnosť 1,8 tony, k výbornému pocitu za volantom prispieva podvozok vystrojený modernou technikou aj pohonom všetkých kolies xDrive. Vpredu sú kolesá zavesené na vzperách McPherson, zadná náprava je integrálna päťprvková. Základné rozdelenie pohonných síl je 50:50, podľa adhéznych podmienok sa však mení. Konštruktérom sa podarilo taktiež ideálne „vybalancovať“ rozloženie hmotností (50:50), k dispozícii je taktiež adaptívny M podvozok.

BMW X3 M40i

Do zákrut sa tento rýchlik vrhá bez nakláňania karosérie vďaka aktívnym tlmičom, umiernenejšie jazdí v režimoch Eco Pro a Comfort, pravé „orechové“ nastáva po prepnutí do režimu Sport Plus. Asi tušíte, že so spotrebou to bude individuálne, pri rozvážnejšom štýle jazdy sa dostanete do limitu 10 litrov. K tomuto výsledku prispieva nielen efektívne pracujúci motor, ale aj automatická prevodovka, ktorá vie v efektívnejšom prevádzkovom režime udržiavať otáčky pod hranicou 2000 ot./min. Ak však pravačka vodiča vyžaduje ráznejší jazdný štýl, prevodovka je pripravená bez otáľania prijímať aj takéto povely (za sprievodu už spomenutej fascinujúcej výraznej zvukovej kulisy). Samozrejme, do najpohotovejšieho a najšportovejšieho jazdného štýlu sa dostanete v už spomenutom móde Sport Plus.

BMW X3 M40i Kto je naklonený číremu športovému štýlu a oželie voľbu úspornejšieho výkonného naftového agregátu, v prípade kúpy BMW X3 M40i dostane to najlepšie, čo mu SUV tejto kategórie môže ponúknuť.

BMW X3 M40i

Text: Peter Stano, foto: BMW