Čože je to päťdesiatka…

33
Nissan GT-R50

Automobilový priemysel sa nemusí sťažovať na to, že zaangažovaným spoločnostiam pribúdajú rôčky. Veď to znamená, že „zrejú ako víno“ a prinášajú neustále ďalšie inovátorské myšlienky.

Do rámca okrúhlych výročí zapadajú aj Nissan a Italdesign. Rozmenené na drobné: Nissan oslávi päťdesiatiny modelu GT-R (2019) a Italdesign si pripomína rovnaké okrúhle výročie svojho založenia (13. februára 1968). Teda jeden oslávenec tohto roku a jeden na budúci si dali najvhodnejší darček, ktorý sa stáva nezabudnuteľnou pripomienkou míľnika oboch spoločností.Nissan GT-R50

Životaschopný základ

Zatiaľ vznikol prototyp Nissan GT-R50, ktorý sa má stať základom pre produkčnú minisériu. Vo svetovej premiére sa v lete predstavil v anglickom Goodwoode (neďaleko Chichestra) na udalosti Festival of Speed. Táto pôda sa stala prieskumným miestom – záujem o vozidlo na tomto podujatí (a počas ďalších mesiacov) sa má stať podnetom na výrobu série nie väčšej ako 50 kusov. Odhaduje sa, že cena limitky GT-R50 by sa mala pohybovať okolo 900 000 eur.Nissan GT-R50

Italdesign si zobral ako základ najnovší model GT-R NISMO. Prototyp dostal európsky charakter, vďaka čomu vznikla kombinácia neskrotnej sily a talianskej majstrovskej zručnosti, ako aj ukážka schopnosti upraviť vozidlo na mieru. Motor disponuje vyšším maximálnym výkonom ako sériová verzia tohto modelu (+88 kW/120 k).

Výnimočný výtvor

Nissan GT-R50Medzi hlavné dizajnové prvky patria zvýraznená vypuklina kapoty, pretiahnuté LED svetlomety, znížená strecha a výrazné výstupy chladiaceho vzduchu za prednými kolesami – tie pripomínajú samurajský meč. Efektným a pútavým prvkom je veľký a nastaviteľný zadný spojler na dvoch podperách. Sivý lak karosérie v odtieni Liquid Kinetic dopĺňajú charakteristické jubilejné zlaté detaily Energetic Sigma.

Rovnako fascinujúca je aj zostava interiéru – na stredovej konzole, prístrojovej doske a dekoroch dverí sú aplikované dva rôzne povrchy z uhlíkových vlákien. Sedadlá sú potiahnuté kombináciou čierneho materiálu alcantara a jemnej čiernej talianskej kože. Celý kokpit je doplnený zlatými detailmi.

Pohľad pod kapotu

Do role pohonnej jednotky Nissanu GT-R50 vstúpil výkonný agregát, ktorý je dielom špecialistu – športovej divízie Nismo. Toto oddelenie má bohaté skúsenosti s pretekárskymi vozidlami Nissan GT3, teda v tomto prípade zobralo „do parády“ ručne montovaný 3,8-litrový motor V6 VR38DETT tak, aby dosahoval maximálny výkon 529 kW (720 k) a špičkový krútiaci moment 780 Nm. Samozrejme, k týmto parametrom bol patrične naladený aj podvozok, dostal prepracované odpruženie Bilstein a zdokonalený brzdový systém Brembo.

Joerg Astalosch, výkonný riaditeľ spoločnosti Italdesign-Giugiaro S.p.A., povedal: „V spoločnosti Italdesign sa realizácii snov našich zákazníkov venujeme už dlho. Vďaka partnerstvu so spoločnosťou Nissan sa nám podarilo priviesť na svet dokonalý model GT-R z ríše fantázie. Máme spoločný cieľ, ktorým je zmeniť vďaka tomuto monštru život päťdesiatim veľmi dôkladne vybraným nadšencom. Ich čakanie je už skoro na konci.Nissan GT-R50

A my už iba pripomíname, že v Taliansku a zahraničí pracuje pre Italdesign asi 1000 ľudí, pričom ide o jedného z popredných svetových poskytovateľov vývojových služieb pre automobilový priemysel. Od roku 2010 je súčasťou skupiny Volkswagen Group. V roku 2017 predstavila spoločnosť Italdesign novú značku Italdesign Automobili Speciali, ktorou označuje vozidlá zo svojich veľmi obmedzených sérií, ktoré sú určené len pre vybraných zberateľov. V rokoch 2016, 2017 a 2018 bola vyhlásená za najlepšieho talianskeho zamestnávateľa.

Text: Peter Stano, foto: Nissan