Mini Cooper D: Zábava aj s naftovou jednotkou

87
Mini Cooper D

Tretia generácia populárneho a úspešne znovuzrodeného Mini sa podrobila faceliftu, čo jej opäť prináša „body“ v súboji o priazeň motoristického sveta.

Treba však povedať, že zásahy dizajnérov nie sú radikálne, viac-menej vylepšujú a omladzujú to, čo ponúkala tretia generácia. Napokon, výnimočnosť tejto prémiovky je daná, treba ju len trošku zušľachťovať. Pripomíname, že aktuálna trojdverová verzia, podobne ako jej základ, stojí na väčšej platforme, čo znamená, že toto charizmatické vozidlo si oproti predchádzajúcej generácii v rozmeroch pripočítalo v rámci dĺžky +98 mm (3821 mm), šírky +44 mm (1727 mm), výšky +7 mm (1473 mm) a o zopár čísel sa natiahol aj parameter rázvoru na 2495 mm (+28 mm). Mini Cooper si možno zadovážiť aj v päťdverovej alternatíve, ktorá už pôsobí viac rodinnejšie, kým trojdverová zaujme nádychom väčšej športovosti. Nutné je pripomenúť, že Mini poskytuje množstvo prvkov na jeho individualizáciu.

Mini Cooper D

Bližšie k praxi

Mini Cooper DInteriér je už pri prvom letmom obhliadnutí zariadený kvalitne a obsahuje poctivé materiály. Na predné sedadlá sa nastupuje v prípade dvojice dverí na oboch bokoch pohodlne, na druhej strane treba na ich plné otvorenie väčší bočný priestor. Štíhlym a mladým majiteľom nebude tento fakt určite robiť väčšie problémy, nakoniec, po tomto type karosérie pravdepodobne siahnu skôr mladšie ročníky. Predné sedadlá sú vďaka svojim parametrom dostatočne pohodlné a vôkol posádky vpredu sa rozprestiera dostatok priestoru. Zároveň sú ukotvené dosť nízko, teda za volantom získavate športovejší posed. Dozadu sa cez otvor medzi posunutým predným sedadlom a stredným stĺpikom obratnejšie dostanú nižšie postavy, ktoré nájdu na dvoch samostatne naformátovaných pozíciách primeraný komfort. Tretia generácia sa posunula z hľadiska umiestnenia prístrojov smerom k vyššej praktickosti, čo si uchováva aj faceliftovaná prítomnosť. Otáčkomer a rýchlomer sú priamo pred zrakom vodiča, veľký kruhový centrálny prístroj v strede palubnej dosky teraz slúži ako súčasť multifunkčného informačného systému. Ako spomienka na časy minulé zostala ešte zostava ovládacích páčok pod týmto prvkom. Vodič teda dostáva počas jazdy rýchlejšie informácie vďaka lepšej polohe hlavných prístrojov, navyše môže mať k dispozícii head-up displej, na ktorom sa zobrazujú najdôležitejšie údaje a nemusí vôbec klopiť zrak na „klasiku“.Mini Cooper D

Pracujúca trojica

Do módnych trendov konštrukcie motorov, nazvaných downsizing, sa prihlásila aj bavorská značka. S trojicou valcov uviedla do sveta pohonu svojich vozidiel 1,5-litrový naftový agregát. Technika s twin-scroll turbodúchadlom, vybaveným variabilnou geometriou lopatiek, dokáže v silnejšej ponuke v maxime vyvinúť výkon 85 kW (116 k)/4000 ot./min a krútiaci moment 270 Nm/1750 ot./min. Trojdverové vozidlo má pohotovostnú hmotnosť približne 1100 kg, teda parameter zrýchlenia z 0 na 100 km/h počas solídnych 9,2 s nie je nijakým prekvapením. Ľahké vozidlo dosiahne špičkovú rýchlosť 205 km/h, výrobca deklaruje kombinovanú spotrebu 3,8 l nafty/100 km. Medzi inovátorské počiny sa radí použitie 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky, teda tá má o jeden stupeň navyše, ako dostala klasická 6-stupňová automatická prevodovka. Do vozidla sa táto časť pohonného reťazca montuje ako doplnkový prvok na želanie.

Svižný a ekonomický pohyb

Prichádza čas, aby sme sa podelili o naše dojmy spoza volantu. Motor sa pod prednou kapotou prebúdza prostredníctvom štartovacej páčky, umiestnenej pod ovládaním klimatizácie. Chod trojvalcovej naftovej pohonnej jednotky je aj na nízkych otáčkach vyvážený, nevykazuje výrazné vibrácie, čo možno skonštatovať aj potom, ako sa počas jazdy dostane do otáčok – jeho zvuk nie je vyrušujúci a je v kabíne dobre utlmený. Spolupráca s dvojspojkovou prevodovkou prináša hladký štýl jazdy, v meste sa vozidlo počas krátkych šprintov medzi semaformi javí ako čiperný dopravný prostriedok. V každom prípade, ak si chcete užívať jazdu s rýchlym a komfortným radením, investícia do príplatku takmer 1900 eur nebude zlým počinom. Patričný komfort získate aj vtedy, ak sa často presúvate v hustejšej premávke.Mini Cooper D

Pár pozitívnych postrehov si zaslúži aj podvozok. Mini je preslávené tým, že vždy ponúkalo jazdné vlastnosti prirovnávané k motokáre. Je to nielen zásluha umiestnenia kolies do rohov karosérie, ale výraznými aspektmi sú aj použitie viacprvkovej zadnej nápravy a celkové naladenie podvozka. Tuhšie naladený podvozok si výborne rozumie s kvalitnými cestami. S Mini si teda jeho majitelia užijú kus radosti z jazdy a verte, že to nie je nejaký obohraný reklamný slogan. S výbornými jazdnými vlastnosťami korešponduje aj charakteristika riadenia, ktoré je naladené ostrejšie.

Ak sa vydáte na nákup či cestu, batožinový priestor ponúkne kapacitu 211 l, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 731 l. Vybavenie vozidla pneumatikami typu run-flat pridáva miesto na predmety umiestnené pod podlahou.Mini Cooper D

Cenovka podľa nárokov

Základná cena trojdverového vozidla Mini Cooper D je stanovená na 23 600 eur. Ak však začnete pridávať ďalšie prvky, ktoré sú pre vás dôležité, od daných nárokov sa potom odvíja konečná suma. Objednať sa dá celý rad prvkov prinášajúcich na palubu vozidla ešte vyšší štandard bezpečnosti a komfortu. Okrem spomenutej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a head-up displeja sa napríklad dajú priplatiť zadná kamera, cúvacie senzory, adaptívne LED svetlomety, aktívny tempomat, Driving Assistant, balík Connected Navigácia atď.

Text: Peter Stano, foto: MINI