Zdeněk Kortiš: Pijeme menej, ale kvalitnejšie

104
Zdeněk Kortiš
Zdeněk Kortiš

Investície do alkoholu sa spolu s umením a drahými kovmi stávajú čoraz populárnejšou alternatívou konzervatívnych nástrojov. Má to jednu výhodu – keď vám špekulácia nevyjde, jednoducho svoju investíciu vypijete a väčšinou to bude skvelý zážitok.

Ale teraz vážne. Zhodnotenie dobre zvolených fliaš sa pohybuje často v stovkách percent, stačí iba vedieť ako na to. Jedným z popredných českých znalcov prémiového alkoholu, respektíve hlavne whisk(e)y, je Zdeněk Kortiš, majiteľ olomouckého baru The Black Stuff a ambasádor značky Chivas Regal.

Ako dlho sa na profesionálnej úrovni zaoberáte alkoholom?

Zdeněk KortišDo sveta ušľachtilých destilátov, hlavne whisky, som prenikol počas štúdií. Vybral som si odbor hotelový manažment a dostal som sa na work experience do Írska. To bol môj prvý kontakt so svetom whisky. Po štvorročnej stáži som sa vrátil do Českej republiky a v roku 2003 som v Olomouci otvoril írsky bar The Black Stuff, kde bol – a stále ešte je – veľký výber írskych whisky. Zákazníkov sme začali učiť piť stouty, pravé anglické ales a cidery a tiež čoraz viac aj whisky, čím sme prešli aj do škótskeho segmentu. A pretože som chcel ľudí v tejto oblasti vzdelávať, začal som organizovať školenia a písať články o whisky. Na tejto ceste som dodnes.

Ste ambasádorom Chivas Regal a váš podnik The Black Stuff ambasádou značky Ardbeg. Prečo ste sa rozhodli zamerať práve na whisky?

Pre mňa osobne sú ženy a whisky sexi kombinácia.

Počas už spomínanej pracovnej stáže som objavil čaro whisky a v Českej republike, respektíve v regióne, nebola veľká ponuka, vlastne takmer nijaká, čo nám do určitej miery dávalo a dáva konkurenčnú výhodu. V súčasnosti máme jednu z najširších ponúk whisky u nás. Práve vďaka tomu nás kontaktovalo zastúpenie kultovej pálenice Ardbeg a stali sme sa jedinou ambasádou v republike. Prácu ambasádora whisky som dostal vďaka tomu, že sme boli na tomto poli aktívni, organizovali rôzne školenia a degustácie. To je z najväčšej časti aj moja úloha ako Chivas ambasádora.

Je to teda hlavne škótska whisky, ktorá vás zaujala? Čo trebárs írska whisky alebo americké bourbony?

Pôvodne sme začali s irish whisky, lebo sme irish pub. Hoci je írska whisky vďaka značkám ako Jameson v Českej republike veľmi populárna, na začiatku 21. storočia boli v Írsku iba tri fungujúce pálenice (dnes ich je 18, pozn. red.). V Škótsku je páleníc single malt a grain whisky okolo 125, takže logicky sme pridávali viac škótskych – preto aj názov Whisky Bar s Y, aby bolo zrejmé naše zameranie. Napriek tomu máme radi whisk(e)y zo všetkých kútov sveta, takže u nás objavíte širokú ponuku whisky z USA, ale chýbať nesmú ani veľmi kvalitní producenti z Japonska, Taiwanu, Indie alebo trebárs Kanady.Zdeněk Kortiš

A čo česká whisky?

Čakal som túto otázku. Som rád, že sa jej darí veľmi dobre. Nikdy nebudeme mať toľko páleníc ako Škóti, ale v obmedzenom meradle máme predpoklady na výrobu kvalitnej whisky. Destilovať vieme, aj keď skôr ovocné destiláty, čo je historicky dané, sladovne u nás máme v hojnom počte vďaka pivovarom, a šikovných debnárov tiež. Dve naše známe české značky získali vo svete pomerne slušné meno a pri ďalších troch projektoch sa rád nechám prekvapiť. Uvediem príklad – môj privátny single cask whisky Gold Cock pre Black Stuff Whisky Bar získala vo Whisky Bible 2017 hodnotenie 95,5 bodov, pričom víťaz dosiahol 97 bodov. Zo suda som mal 246 fliaš, dnes sú beznádejne vypredané. Zo začiatku som fľašu predával za 1 350 korún, dnes sa dá bez problémov predať za 10 000 korún. Náš ďalší sud z roku 2008 finishovaný v Pinot Noir sa začal predávať v máji a na predaj zostáva zopár posledných fliaš. Na niektorých serveroch sa už dnes cena šplhá k piatim tisícom korún.

Páči sa mi filozofia značky a jej precíznosť.

To je úctyhodné. Ako sa podľa vás vyvíja český trh? Vnímate nárast záujmu o prémiový alkohol? Ako sa darí whisky na českom trhu v konkurencii s ostatným alkoholom?

Pijeme menej, ale kvalitnejšie. Podľa predajov rastie segment ultra prémiových whisky každý rok o 100 %. Celkovo sa u nás predá viac ako 5 miliónov litrov whisky a lídrom je írska whisky. Investície do whisky sú poslednom čase veľmi populárne. Dnes má jej index oveľa vyššie zhodnotenie než zlato či platina. Toho sú si vedomí aj producenti, takže ceny letia nahor. Na prémiové stáčanie sa už tiež využívajú fľaše rôznych exkluzívnych tvarov od popredných svetových sklárov a dizajnérov. Ak niekto zbieral investičnú whisky pred desiatimi či pätnástimi rokmi, tak dnes zažíva enormné zhodnotenie. Povedal by som, že koňak ani rum neponúkajú takú širokú možnosť na investície a zberateľstvo všeobecne ako whisky. Aj keď náš špecifický trh, ktorý zatiaľ nie je investične stabilizovaný, pri niektorých destilátoch, napríklad rumoch, niekedy vytvára nezmyselné ceny. Potom sa iba stačí pozrieť na skutočné ceny na zahraničných aukciách a v e-shopoch a môžete byť veľmi nemilo prekvapení reálnou hodnotou daného exempláru. Aj v Českej republike už začínajú vznikať investičné fondy do ušľachtilých destilátov.

Veľké množstvo značiek, a to aj tvrdého alkoholu, aktuálne rozširuje svoje zacielenie aj na ženy. Ako sú na tom podľa vašich skúseností ženy a whisk(e)y? Vnímate v marketingových stratégiách značiek, s ktorými pracujete, narastajúce zameranie na ženy?

Hoci je whisky stále doménou mužov, čoraz viac dám vyhľadáva a objavuje jej krásy. Úspešné dámy sú v hľadáčiku firiem určite ako kľúčový spotrebiteľ. Dnešné lifestyle eventy značiek ako Chivas Regal alebo Royal Salute sa tiež zameriavajú týmto smerom. Vzrastajúca popularita whisky je do určitej miery spojená s cestovaním a so zážitkami. Ak niekto navštívi Škótsko alebo Írsko, tak si produkty z týchto krajín zamiluje. Občas sa nám v bare stáva, že si krehká dievčina objedná výraznú ostrovnú whisky. Pre mňa osobne sú ženy a whisky sexi kombinácia.

Zdeněk Kortiš

Sám ste zberateľ. Koľko fliaš a aké najzaujímavejšie máte vo svojej zbierke?

V zbierke mám v súčasnosti okolo dvoch tisíc fliaš. Niektoré z nich sú vystavené v Black Stuffe v Olomouci. Taká tekutá dekorácia. (Smiech.) Napriek všetkému zberateľstvo nie je pre mňa iba o cene. Kupujem rôzne staré edície, staré stáčanie – naposledy neblendovaný Jameson, ešte pot still destilovaný v Dubline – a občas ma naozaj poteší, keď zoženiem starú fľašu zo 70. alebo 80. rokov, ktorá je pre mňa niečím špeciálna, napríklad len tým, že mám rád konkrétnu značku alebo pálenicu. Ide o fľaše, ktoré sa dajú vydražiť za 50 alebo 100 eur, ak sa však pozrieme na investičný alkohol, tam dnes ceny rapídne rastú a pokojne môžete získať fľaše za tri alebo päť tisíc eur. Beriem to tak, že mám niektoré fľaše ako investičné a iné ako zberateľské. Určite by som odporúčal zbierať limitované edície, či už festivalové, ako trebárs Feis Ile na Islay, alebo každoročné páleničiarske.

Zberateľstvo alkoholu sa stáva veľkým trendom. Máte nejaké univerzálne tipy ako začať?

Odporúčal by som začínať postupne. Zorientovať sa na trhu a nakupovať dostupné edície, série. Ako som už hovoril, niekedy môžu byť ceny značne nadsadené nad skutočnou hodnotou. Zameral by som sa na konkrétnu značku alebo oblasť. Zistil by som si informácie o páleniciach, či nechystajú rebranding svojich fliaš, alebo či nebude niektorý z ich radov nahradený novým. Ak sa napríklad rozhodnete pre ročníkovú edíciu, odporúčal by som čo najskôr nakúpiť tú najstaršiu. Každý rok cena stúpa a budete si trhať vlasy, že ste ju už mohli mať za inú cenu…

Zberatelia vyhľadávajú najmä fľaše zo zaniknutých páleníc, ktoré už, povedzme, tridsať rokov nič neprodukujú.

Čo pre vás znamená investičný alkohol? Aký potenciál sa ukrýva v práve predávaných fľašiach na trhu?

Whisky je dnes veľmi dobrým investičným nástrojom a jej zberateľstvo je populárne. Kto stihol obdobie pred desiatimi až pätnástimi rokmi a nakúpil whisky vo veľkom, zistil, že jej zhodnotenie je neuveriteľné. Index 101 whisky sa zhodnotil za posledných osem rokov so 400-percentým nárastom. Aj dvanásťročnú whisky môžete predať za veľmi zaujímavú čiastku, pretože etikety aj tvary fliaš sa postupne menia. Zberatelia vyhľadávajú najmä fľaše zo zaniknutých páleníc, ktoré už, povedzme, tridsať rokov nič neprodukujú. Zásoby z nich ubúdajú a cena stúpa. Tento fenomén je, samozrejme, spojený aj s veľkým boomom popularity, ktorý whisky aktuálne zažíva.

Ako sa k tým naozajstným klenotom dostávate?

Väčšinou cez aukcie najmä v Anglicku, Škótsku alebo Nemecku. Niekedy ma však ľudia jednoducho kontaktujú sami, že majú doma niečo po starom otcovi, alebo že niečo zdedili. Nedávno som kúpil unikátnu fľašu Chivas Brothers 30 y.o. počas whisky festivalu v Bratislave. Samozrejme, aj na cestách po páleniciach a festivaloch po celom Škótsku objavíte zaujímavé fľaše.

Zdeněk Kortiš

Nevenujete sa iba prémiovému alkoholu, v médiách sa vaše meno spája aj s hodinkami Seiko. Čím vám imponujú?

Páči sa mi filozofia značky a jej precíznosť. Pred nejakým časom som si kúpil svoje prvé Seiko Sportura, nasledovali takzvané korytnačky, teda Prospex Sea, a teraz koktailky Manhattan. O kolekcii Presage Cocktail Time som čítal článok a jej príbeh ma zaujal. Kolekcia má osem modelov, ktoré sa líšia farebným prevedením, pre ktoré bol inšpiráciou vždy iný klasický koktail. Jeden z modelov je spojený s drinkom Manhattan, v ktorom sa používa aj škótska whisky, pričom v tomto prípade sa mu hovorí Rob Roy. Je to moja ďalšia srdcová záležitosť, tento drink mám veľmi rád, takže aj tie hodinky som jednoducho musel mať. (Úsmev.) Sú dosť netradičné, perfektne sa hodia k určitému štýlu obliekania a navyše sa mi páči, že celý koncept kolekcie je ojedinelý – zas toľko značiek nerobí hodinky spojené s whisky, pamätám sa azda iba na Bremont a ich spoluprácu s Chivas Regal.

Text: Jitka Volnerová, foto: archív Zdeňka Kortiša