Peugeot 308: V súzvuku s ekológiou

222
Peugeot 308

Vojna vyhlásená naftovým motorom dostáva trhliny. Aktuálne to dokazuje agregát 1.5 BlueHDI, vyvinutý vo vývojových laboratóriách automobilky Peugeot.

Vyskúšali sme ho v Peugeote 308, v ktorom sa objavil ako prvom. Ide o downsizing pohonnej jednotky so zdvihovým objemom 1,6 l, v rámci neho dostala novinka rad technologických riešení (použitých bolo 200 patentov), ktoré ju pasujú na špičku v tomto odbore. Samozrejme, v rámci techniky, zaručujúcej čistotu produkovaných spalín podľa novej prísnej normy, sa využíva taktiež vstrekovanie AdBlue.

Peugeot 308Priestorové pomery

Po facelifte sa vo vnútri „tristoosmičky“ nič radikálne nemenilo, zostal i-Cockpit a prehľadné usporiadanie ovládacích prvkov. Musíme povedať, že prístrojový štít, umiestnený nad volantom, je vecou individuálneho nastavenia a posedu, jednej skupine vyhovuje, inej nie. My sa prikláňame k tej súhlasnej. Pracovné prostredie vodiča je obdarené nie veľkým počtom ovládacích prvkov, ústredným multimediálnym prvkom je dotykový displej v strede palubnej dosky. Vpredu má posádka vytvorený dostatok priestoru, na zadnom sedadle je tesnejšie. Kabína je opatrená materiálmi, ktoré zaručujú príjemné cestovateľské prostredie. V batožinovom priestore možno pri základnej konfigurácii sedadiel využiť úložný objem 420 l.

Peugeot 308Čo je na papieri?

Ak sa začítame do kolóniek technického listu, zistíme, že udávaný maximálny výkon pohonnej jednotky 1.5 BlueHDi je 96 kW (130 k)/3750 ot./min a krútiaci moment 300 Nm/1750 ot./min. V spolupráci so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže „tristoosmička“ zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9,8 s, maximum rýchlosti činí 204 km/h. A ešte jedna hodnota, na ktorú sa budú predovšetkým upierať zraky – kombinovaná spotreba podľa výrobcu siaha na 3,5 l nafty/100 km.Peugeot 308

Prax hovorí, že…

Motor nás presviedčal už od prvých absolvovaných kilometrov, že má dostatok ťažnej sily už od nízkych otáčok, pričom sa pohotovo podriaďuje pohybom akceleračného pedála. V spodnom pracovnom pásme je výborne odhlučnený, počuť sa nechá iba vo vyšších otáčkach. Oceniť treba aj jeho kultúru chodu a zladenie s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou – tá je vhodne prispôsobená charakteristike agregátu. Na okresných cestách sa dá jazdiť so spotrebou 4,3 l/100 km, pričom celkový priemer sme vtesnali do 5,2 l/100 km.

Jazda bola príjemná aj vďaka naladeniu podvozka. Ten je v súzvuku s charakterom pohonu, ktorý nenúti vodiča naháňať čas za volantom, ale zabezpečuje komfortné pohybovanie sa po cestách. Bez problémov absorbuje bežné nerovnosti, dostatok bezpečnosti zaručí aj pri prejazde zákrutami.

Text: Peter Stano, foto: Peugeot