1000 míľ pre skutočných športovcov

36
1000 mil History
Víťazná Lagonda V12 slovenskej dvojice Patrik a Elena Berthoty.

Už dlho sme u nás nevideli takú kvalitnú veteránsku súťaž, akou bolo tohtoročných 1000 míľ československých. Osem desiatok historických automobilov vyrobených do roku 1939 štartovalo v polovici júna v hlavnej kategórii plus ďalších jedenásť vozidiel z rokov 1946 až 1970 v osobitnej kategórii.

Po spojení so slovenským autoklubom vznikla súčasná podoba týchto netradičných pretekov veteránov. Vo štvrtok 14. júna sa štartovalo o šiestej hodine od Autoklubu Českej republiky v pražskej Opletalovej ulici a z väčšej časti trasa viedla po pôvodnej trati do Bratislavy. Novinkou bola „odbočka“ na starý Masarykov okruh, kde v bývalých boxoch na účastníkov čakala špeciálna skúška zručnosti. V čo najkratšom čase bolo treba vymeniť náhradné koleso. V piatok nasledovala etapa po stopách súťaže 500 kilometrov do slovenských Piešťan spestrená jazdou po trati závodu do vrchu na Babu. V sobotu sa posádky vracali späť do Prahy. Patrí sa dodať, že 1000 míľ československých nie je nijaký výlet, ale svižná jazda pre naozajstných veteránskych nadšencov. A bolo ich toľko, že riaditeľ pretekov Mirek Krejsa musel po naplnení štartovacej listiny odmietať ďalších záujemcov. Na trať sa teda vydalo okolo osemdesiat predvojnových automobilov, pričom najstaršia bola Praga Mignon z roku 1916. Okrem českých sériových automobilov Aero, Jawa, Tatra, Škoda, Wikov, Z či Walter mohli milovníci veteránov vidieť aj „míľové špeciály“ Aero 750 alebo Tatra 77.

1000 mil History
Britsko-česká klasika alebo Lagonda verzus Tatra 77.

Lagondy, Bugatti, Bentley…

Úchvatná bola prehliadka zahraničných značiek – šesť najrôznejších typov Lagond, a to ešte jeden z ich majiteľov pán Tomáš Kalkus ju na poslednú chvíľu vymenil za mohutný Bentley 4 ½ Litre. Bugatiek sa na štarte zišlo sedem, pričom veľmi cenný kus predstavil Jakub Stauch, ktorý absolvoval celú súťaž so svojou Bugatti T13 Brescia z roku 1921. Druhou najstaršou bola „tridsaťpäťka“ riadená jej majiteľom Stanislavom Profeldom. Veteránske automobily však nie sú iba doménou mužov. Svedčil o tom aj fakt, že jeho manželka Markéta tiež absolvovala tieto míle s kópiou Bugatti 35 zlínskej firmy Nostalgic a vžila sa tak prirodzene do úlohy svetoznámej Elišky Junkovej. Jej výkon si zaslúži obdiv. Karel Kupka z Brna, vydavateľ odborného časopisu o veteránoch Motor Journal a usporiadateľ krásnej súťaže Brno Revival – festival rýchlosti medzi pavilónmi, je motocyklovým nadšencom a milovníkom značky Rudge. A pretože na motocykli sa vzhľadom na propozície zúčastniť nemohol, sadol si s Jiřím Rožnovským do unikátnej trojkolky Morgan Aero z roku 1930. Znalci tejto britskej značky ocenili jeho počin predovšetkým preto, že Morgany nemajú pri tomto type vozidla strechu a vnútri je v skutočnosti miesto skôr iba pre jedného. Naopak, najväčším vozidlom bola Isotta Fraschini pána Karola Pavlů, ale výpočet skvelých a nádherných vozidiel v 1000 míľach československých by mohol byť, samozrejme, oveľa dlhší. Celkovo v súťaži štartovalo dvadsaťtri rôznych značiek! Absolútnymi víťazmi sa stali Bystrík a Elena Bertholy s Lagondou V12 Short Salon z roku 1938.

1000 mil History
Báječní muži na báječných strojoch. Jakub Stauch s Bugatti 13 Brescia.

Z histórie

Podujatie 1000 míľ československých boli naše najväčšie preteky cestovných sériovo vyrábaných automobilov, teda priamo odvodených zo sériovej produkcie. Na hladkom priebehu sa historicky podieľalo množstvo organizácií. Napríklad Rádiožurnál dal k dispozícii služby rozhlasu, ktorými bolo možné pokryť celú trať z budovy Autoklubu počas celých dvadsaťštyri hodín. Firma Mikrofona sa spolu s poštovou správou postarala o priame telefonické spojenie s veliteľstvom všetkých etáp. S Autoklubom spolupracovali štátne úrady i samosprávy, vojsko, polícia, cestný aj železničný personál na prejazdoch, zbory dobrovoľných hasičov, červený kríž, členovia autoklubov a motoklubov a tisíce dobrovoľníkov. Preteky sa síce konali počas bežnej cestnej premávky, prakticky sa však išlo po uzavretej trati. Cestári sa postarali o opravy, úpravy a vybavenie trate dopravnými značkami. V rokoch 1933 a 1934 viedla trasa cez Kolín, Německý Brod (dnes Havlíčkův Brod), Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno, Břeclav a Malacky do Bratislavy a späť, teda presne dvakrát 796,4 kilometra.

Preteky 1000 míľ československých boli prestížnou akciou všetkých vtedajších českých automobiliek, a preto si účasť nemohla nechať ujsť ani mladoboleslavská Škodovka.

V poslednom ročníku sa išlo z Brna cez Pohořelice a Mikulov do Břeclavi a ďalej po pôvodnej trati dlhej 770 kilometrov. Trať musel každý absolvovať dvakrát tam aj späť bez prestávky a jazdci sa pri riadení striedali. Podľa Františka Čečila, viceprezidenta Autoklubu Českej republiky, sa organizátori pred deväťdesiatimi rokmi inšpirovali talianskymi pretekmi, predovšetkým slávnym Mille Miglia, pričom 1000 míľ československých boli podľa neho jediné preteky svojho druhu v strednej Európe. Účasť jazdcov bola vždy mimoriadna, aj keď si každý hradil náklady na súťaž sám, ak nebol členom továrenského tímu. Na štarte troch ročníkov sa zišli všetci významní českí jazdci – Knapp, Vitvar, bratia Pohlovci, Turek, Hausmann, Kubíček, Sochor, Nimshaus, Chovanec a Ing. Mucha. V rokoch 1934 a 1935 k nám zavítali aj jazdci zo zahraničia, predovšetkým z Talianska alebo Nemecka s vozidlami BMW, Adler, Fiat, Lancia či Alfa Romeo. Rok od roku sa menilo aj zastúpenie českých značiek, v roku 1934 sa ich zišlo dokonca osem – Aero, Walter, Z, Wikov, Jawa, Tatra, Praga a Škoda.

1000 mil History
Dokázali by ste riadiť Bentley 4 ½ Litre?

Na štarte Škoda

Preteky 1000 míľ československých boli prestížnou akciou všetkých vtedajších českých automobiliek, a preto si účasť nemohla nechať ujsť ani mladoboleslavská Škodovka. V roku 1933 vyslala na štart tri šesťvalcové vozidlá Škoda 637 štartujúce v triede do objemu dvoch litrov. V nej obsadili druhé, tretie a štvrté miesto, keď najlepšia dvojica v zložení Jahn a Žádný dosiahla čas 20 hodín 14 minút a 18 sekúnd. V roku 1934 sa jedinému štartujúcemu vozidlu Škoda 637 s posádkou Kratochvíle – Koudelka podarilo obsadiť druhé miesto v triede. Posledné „míle“ (1935) zostávajú spojené s ešte rýchlejšími a veľmi atraktívnymi aerodynamickými automobilmi. Išlo o trojicu kupé Škoda Rapid Six, ktorá s upraveným osvedčeným šesťvalcom z typu 637 dosahovala rýchlosť až 130 km/h. Dvojica Komár – Houšť skončila v celkovej klasifikácii piata.

1000 mil History
Tatra 87 slovenského majiteľa Juraja Porázika.

Neprekonaný rekord

V prvom ročníku 1000 míľ československých zvíťazil Petr Mucha a Karel Urban na vozidle Praga Alfa 1800 Roadster s priemernou rýchlosťou 83,76 km/h. Kategóriu do 1100 cm³ ovládol Jindřich Knapp s vozidlom Walter Junior SS. O rok neskôr Knapp s Karlom Vojířom a špeciálom Walterom Standard S vyhral absolútne, keď na zdolanie 1000 míľ potreboval 15 hodín 22 minút a 37 sekúnd, čo zodpovedalo neuveriteľnému priemeru 103,59 km/h, v poslednej časti z Bratislavy do Prahy dokonca 111,5 km/h. A to v roku 1934, v bežnej premávke a na prašných cestách. Tento čas nikdy nik neprekonal. Ani v poslednom ročníku v roku 1936, keď trať bola o 48 kilometrov kratšia. Víťazný Jan Kubíček s Jaroslavom Smažíkom potrebovali s Bugatti 35B čas 15:46:12 (priemer 97,68 km/h).

1000 mil History
Bývalé depo Masarykovho okruhu opäť ožilo.

Obnovená tradícia

Už v roku 1970 si VCC Praha prvý raz pripomenul tieto preteky spomienkovou jazdou na polovici pôvodnej trate, teda iba z Prahy do Bratislavy a späť. Do „pretekov“ sa vtedy zapojilo 56 automobilov, do cieľa ich došlo 39. Absolútny víťaz Milan Vaníček dosiahol na francúzskom vozidle Salmson čas 10:17:45, kategóriu Classic vyhral Ing. Jaroslav Hausmann na vozidle MG z roku 1936 s časom 8:26:50. Tradíciu pretekov obnovili v roku 2013 pri príležitosti 80. jubilea pôvodnej akcie. Tohtoročných 1000 míľ československých bolo teda nielen zážitkom pre vyznávačov histórie automobilizmu, ale aj krásnou pripomienkou ojedinelých pretekov. Patrí sa teda na záver poďakovať hlavnému organizátorovi 1000 míľ československých pánovi Miroslavovi Krejsovi, ktorý – dúfajme aj vďaka väčšej propagácii celej akcie – bude v tejto krásnej automobilovej tradícii pokračovať aj v ďalších rokoch.

Text: Tomáš Vaněk, Jindřich Lasík, foto: Jindřich Lasík