Renault Captur TCE 150 EDC: Bestseller má nový motor

232
Renault Captur

Francúzsky mestský crossover je praktické auto na každý deň.

Klasická automobilka Renault patrí k progresívnym výrobcom. Vyvíjať autá, ktoré sa vymykajú zabehnutým konvenciám, sa nebojí a vypláca sa to. Tradíciu vydarených malých áut po druhej svetovej vojne odštartoval ľudový Renault 4CV, jeho pokračovateľom je štvrtá generácia úspešného modelu Clio. Vkus a požiadavky zákazníkov a najmä zákazníčok sa menia. Na základoch Clia sa v Ženeve na jar v roku 2013 predstavil mestský crossover Captur. Na pôdoryse s dĺžkou 4,1 metra s mierne väčším rázvorom 2606 mm vzniklo auto, ktoré ponúka vnútorný priestor o triedu väčších modelov. Vyššia svetlá výška o tri centimetre zdvihla Capturu sebavedomie, batožinový priestor má 377 litrov. Jednoduchým posunutím zadných sedadiel sa dá zväčšiť na 455 litrov. Captur je skutočným európskym bestsellerom, patrí mu prvé miesto v kategórii mestských crossoverov. Nedávno prešiel omladzovacou kúrou, dizajnéri upravili najmä prednú masku s nárazníkom. Captur pôsobí širším dojmom.

Renault CapturKultivovaný chod a zvuk

Najnovšie prísne emisné normy priniesli nový, najvýkonnejší motor. Ide o benzínový štvorvalec, ktorý má netradičný objem 1330 cm3. Koncern ho vyvinul v kooperácii s automobilkou Daimler-Benz a vyrábajú ho v Španielsku, Veľkej Británii, Nemecku a na dvoch miestach aj v Číne. Hlavným urýchľovačom vývoja boli nové predpisy, ktoré sa teraz dotkli vo väčšej miere aj benzínových motorov. Konštruktéri zvolili štvorvalec, ktorý má kultivovaný chod a zvuk. Nový motor má priame vstrekovanie benzínu do valcov pod tlakom 250 barov, vstrekovače majú šesť otvorov a sú umiestnené v prostriedku kompresného priestoru. Renault Captur

Oceľový plášť valcov je do hliníkového bloku doslova nastriekaný, na povrchu je dokonca ešte vrstva kremíka v podobe plazmy. Hlava valcov má deltovitý tvar a ukrýva aj výfukové zvody. Turbo má elektronickú reguláciu tlaku. Ventily na oboch vačkových hriadeľoch, ktoré poháňa reťaz, majú variabilné časovanie. Výkon 150 koní (110 kW) a najmä maximálny krútiaci moment 250 Nm už pri 1700 otáčkach sľubujú pohodlnú jazdu s výkonovou rezervou. Vyskúšali sme kombináciu s dvojspojkovou automatickou prevodovkou so šiestimi stupňami, ktorá ešte viac ladí k autu na každodenné využívanie najmä v meste. Prevodovku vyrábajú na Slovensku a funguje bezchybne. Hoci sa prevodové stupne dajú meniť aj ručne, celkom radi sme sa spoľahli na automatický režim. Dôkladne sme porovnali na tej istej trase nový motor so starším a hoci má nový štvorvalec väčší objem a o tridsať koní väčší výkon (23 kW), jeho spotreba je nižšia približne o pol litra, a pri bežnej jazde málokedy presiahne hranicu 6,5 litra.

Renault Captur

Európsky trhák

Captur inšpiroval mnohé automobilky a konkurenčných modelov stále pribúda. Jeho nová tvár a najmä skvelý motor ho však určite udržia na vrchole. Verzia S-Edition s automatickou klimatizáciou, LED svetlometmi aj výborným multimediálnym systémom jazdí na sedemnásťpalcových zliatinových kolesách a naozaj stojí za to.

Renault Captur

Text: Martin Vasiľ, foto: Renault