Honda Civic Type R: Desiatka na krku

109
Honda Civic Type R

Model s označením Civic sa dostal do desiatej generácie a vrcholnou alternatívou je ten, ktorý sa hrdí visačkou Type R. Tradícia „vyšportovaných“ verzií má teda svoje pokračovanie.

Ak to zoberieme od výzoru, tak musíme skonštatovať, že Civic Type R dáva svoju dynamiku výrazne najavo už vzhľadom. Atleticky „vypracovaná“ karoséria prijala viaceré efektné prvky, podvozok stojí na 20-palcových diskoch kolies obutých do nízkoprofilových pneumatík, zadnú časť dotvára krídlo, za nápaditosť tvaru ktorého by sa nemusel hanbiť ani okruhový špeciál.

Honda Civic Type R

S poradovým číslom

Za volant sa vsuniete do sedadla s červeno-čiernym koženým povlakom a nápisom Type R. Je anatomicky vhodne vytvarované, čo znamená, že dokáže dobre podoprieť telo pri dynamickej jazde v zákrutách. Vďaka umne zvolenej hrúbke venca volant veľmi dobre sadne do dlaní, spomenutá farebná kombinácia sedadiel pokračuje aj na ďalších častiach interiéru. Prístrojové vybavenie si zredukovalo počet displejov, voči ergonómii nemožno mať väčšie námietky, snáď len displej v strede palubnej dosky by mohol zaujímať vyššiu pozíciu. Miesto na stredovom tuneli patrí aj plakete, ktorá označuje poradie vyrobeného kusa. Priestorové pomery sú veľmi dobré vpredu i vzadu, známe zadné vyklápacie sedadlá Magic Seat tu nenájdete, spod predných sedadiel sa sem premiestnila palivová nádrž. Batožinový priestor poskytuje dostatočnú kapacitu 420 l.

Honda Civic Type R

Priateľ s dynamikou

Pod kapotou je prepracovaný benzínový motor 2.0 VTEC Turbo s maximálnym prísunom výkonu 235 kW (320 k)/6500 ot./min, krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii v rozpätí 2500 až 4500 ot./min. Táto pohonná jednotka sa vyznačuje ochotou „ísť“ lineárne do otáčok a taktiež rýchlou reakciou na pokyny akceleračného pedála. Z pokoja na 100 km/h vyženiete Civic Type R za 5,7 s. Trochu kritiky znesie zvukový prejav, od takto športovo zaujímavého vozidla sme čakali príjemnejší športový zvuk. Naproti tomu chválu si zaslúžia krátka radiaca páka s dobre tvarovanou hlavicou, presné radenie a krátke dráhy. Jazda s Civicom Type R je vskutku zábavná, k čomu prispieva aj naladenie podvozka. Ten umožňuje s vysokou stabilitou dynamicky vykružovať zákruty, spoľahlivo zasahujú aj brzdy Brembo. Voliteľné tri režimy poskytujú jazdu v komfortnom či vyslovene športovom štýle, preto možno Civic Type R využívať bez problémov v každodennej prevádzke. Výrobca uvádza kombináciu spotreby paliva 7,7 l/100 km, ak nekladiete dôraz na dynamiku, tak sa dá dostať na asi 8,5 l/100 km, pri dynamickejšom štýle sa spotreba dostane nad 10 l (tu hodnoty závisia od pravačky dávajúcej pokyny motoru), to však asi nebude primárna otázka pri kúpe vozidla s takýmto naturelom.Honda Civic Type R

Text: Peter Stano, foto: Honda