BMW i3s: S vyšším nasadením

254
BMW i3s

Je to už nejaký rôčik, čo sa BMW pustilo do výroby elektromobilu s označením i3. A hoci nesie tento automobil znaky svojho stvoriteľa, predsa je iný…

Vysvetlenie je logické, veď ide o nevšedný automobil, tak pri ňom musí byť iná aj filozofia štylistiky. K faceliftovanému modelu i3 pribudla na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom odprezentovaná športovejšie štylizovaná verzia i3s 94 Ah.

BMW i3s
BMW i3s, Portugal, Lissabon

Na prvý pohľad môže pôsobiť predná partia trošku nevšedne, ale všetko je podrobené účelnosti vozidla. Nezameniteľná, avantgardná štylizácia vonkajšieho vzhľadu dokonca získala okrem iných cien aj zlaté ocenenie iF za produktový dizajn a cenu World Car Design of the Year. Táto štylizácia je pri modeli i3s ešte vylepšená viacerými šikovnými riešeniami dizajnu, ktoré jasne vyjadrujú športovejší zážitok z jazdy. Bočné dvere sa otvárajú „proti sebe“, najprv však treba otvoriť predné a potom zadné, pričom absentuje stredný stĺpik. Je to výborná vec, ktorá sa musí pasažierom páčiť pri nastupovaní i vystupovaní. Prístup na zadné pozície je skutočne pohodlný, treba ale mať vôkol vozidla dostatok miesta. A pretože dizajn hociktorého vozidla patrí v posudzovaní medzi individuálne záležitosti, necháme to na prezentované obrázky. Treba ešte skonštatovať, že BMW i3 je na čele rebríčka najpredávanejších prémiových elektromobilov vo svojej triede už od roku 2014, a to nielen v Európe, ale na celom svete.

BMW i3s

Viac agility

Kým doteraz bol maximálny výkon elektromotora 125 kW (170 k), fabrika pridala do i3s navyše 10 kW, teda výkon elektromotora činí 135 kW (184 k) a krútiaci moment dosahuje o 20 Nm vyššiu hodnotu (270 Nm). Vzadu uložený elektromotor poháňa zadnú nápravu. Akceleráciu z 0 na 100 km/h absolvuje i3s za 6,9 s a limitér rýchlosti zasiahne pri 160 km/h. V pohonnom reťazci sa môže nachádzať malý pomocný dvojvalcový benzínový motor s maximálnym výkonom 28 kW/38 k, označený ako Range Extender (REX), teda ide o jednotku predlžujúcu dojazd. V reále to znamená, že svojou podpornou činnosťou (dobíjaním akumulátorových batérií) vie predĺžiť dojazd, nejde teda o jednotku pôsobiacu ako hnací motor. Samozrejme, túto technológiu ocenia všetci majitelia, veď už sa nemusia vyslovene obávať toho, že ich vozidlo pri nepredvídateľných situáciách „nechá“ na ceste.

BMW i3s

Nazretie do interiéru

BMW i3sVystrojenie interiéru vychádza z novej architektúry LifeDrive. Po usadnutí za volant získate pocit priestrannosti, použitými materiálmi sú plasty vystužené uhlíkovými vláknami (CFRP). Viac ako 80 % použitých viditeľných materiálov je vyrobených z recyklovateľných surovín, čo dokazuje, že i3s nie je iba nositeľom čistotnej prevádzky, ale prispieva k ekológii aj v tomto smere. Kožou potiahnuté sedadlo vodiča je príjemne pohodlné, rovnako ako ostatné pozície. Vpredu je dostatočný počet odkladacích schránok, do ktorých si môžu pasažieri odložiť rôzne drobné predmety. Tlačidlo aktivujúce elektromotor je trochu skryté pod volantom na voliacej páke, ktorou si vodič volí jazdné režimy, ale v obrátenom poradí, ako je to pri automatických prevodovkách (D, N, R, P). Samozrejme, k dispozícii je taktiež systém infotainmentu iDrive – ten patrí k špičke, relevantné informácie sa zobrazujú na 10,25-palcovom displeji. Treba zdôrazniť, že aj elektromobil i3s si zachováva povestnú prémiovosť značky. Batožinový priestor ponúka základný objem 260 l, po sklopení zadnej dvojice sedadiel vznikne rovná ložná plocha.

BMW i3s

Športový duch

BMW i3s (cena so systémom REX je 47 350 eur, bez neho 42 550 eur) disponuje športovejšie naladeným odpružením so špeciálne vyvinutými pružinami, tlmičmi a stabilizátormi. Oproti štandardu i3 je znížený o 10 mm a 20-palcové pneumatiky sú širšie o 20 mm. Efektné zliatinové disky sa dajú objednať vo farebných variantoch Bicolour a Jet Black (čierna).V tejto konfigurácii sa dá jazdiť aj s elektromobilom športovejšie, všetko sa deje pod kontrolou elektroniky. Prostredníctvom prepínača Driving Experience Control si možno zvoliť aj režim Sport, v ktorom sa výrazne zlepší reakcia plynového pedála a i3s zatáča priamejšie, čo ešte viac zvýrazňuje športového ducha tohto modelu. Okrem toho sú k dispozícii režimy Comfort, Eco Pro a Eco Pro+. V najefektívnejšom režime Eco Pro+ je rekuperácia energie najintenzívnejšia.

BMW i3s

Špecifická jazda

Prevádzka elektromobilu má svoje špecifiká. Ak sa naučíte jazdiť tak, že používate v maximálnej miere rekuperáciu, tak brzdový pedál zostáva pri vašej predvídavosti viac-menej nedotknutý. Treba však vedieť, že pri prudkom uvoľnení pedála nasleduje výrazné brzdenie vozidla. Kapacita akumulátorovej batérie je 33,2 kWh, reálne sa využíva 27,2 kWh. Výrobca udáva, že kombinovaná spotreba elektrickej energie modelu i3s je 14,3 kWh na každých 100 kilometrov v cykle NEDC. Ekvivalentné údaje akčného rádiusu v prípade nového BMW i3s s rozšírením dojazdu sú 220 kilometrov podľa NEDC a 185 až 195 kilometrov podľa nového cyklu WLTP.BMW i3s

Motor poháňa generátor, ktorý vyrába elektrickú energiu podľa potreby počas jazdy, aby sa zachovala konštantná úroveň nabitia vysokonapäťovej batérie. Možno ho aktivovať manuálne, ak klesne napätie pod 75 %, vtedy sa udržiava spomenutá konštantná hodnota nabitia, alebo sa automaticky zapojí pri poklese napätia na 10 %.

BMW i3s

Počas jázd sme spotrebovali priemerne 15,4 kWh elektrickej energie na 100 km, teda výrobcom uvádzaný bežný dojazd 200 km je realitou.

Text: Peter Stano, foto: BMW