Príbeh mladého premianta

48
Príbeh DS

Jednej z najmladších automobilových značiek charakterizovanej písmenami DS tento rok prináša veľa nových impulzov na súboj s konkurenciou v segmente prémiových vozidiel.

Nedávny autosalón v Paríži odhalil jej nové modely aj štúdie. Ešte dlho pred autosalónom však došlo k zásadnému rozhodnutiu – úplne oddeliť prémiové DS od zavedenej značky koncernu PSA. Toto rozhodnutie však malo pomerne dlhý vývoj.

Je zaujímavé sledovať rôzne cesty, ktoré možno zvoliť v situácii, keď sa automobilka rozhodne zamieriť do prémiového segmentu vozidiel. Automobilová história pozná niekoľko žiarivých príkladov. Napríklad japonská Toyota bola síce na mnohých svetových trhoch úspešná, chcela sa však viac presadiť na americkom trhu. Vedela, že jedinou cestou je predstavenie úplne novej prémiovej značky.

Príbeh DS
Koncept showroomu DS Store vyrástol nedávno v kolumbijskej Bogote.

V roku 1989 preto vznikol Lexus, od samého počiatku úplne samostatná značka. Podobne na tom boli aj Nissan so značkou Infiniti alebo Honda so značkou Acura určenou pre bohatých amerických zákazníkov. Francúzska značka DS však má vo svojich génoch opačný postup prechodu. Je otázne, prečo taká opatrnosť. Jedným z vysvetlení môže byť fakt, že DS je z Európy, najnáročnejšieho a najkonzervatívnejšieho automobilového trhu, čo, samozrejme, prináša určité riziká.

Do budúcna sa ráta s uvedením minimálne jedného nového modelu DS každý rok.

Na druhej strane práve tento konzervativizmus Európanov často vedie k pozitívnej lojálnosti. A môžeme hovoriť trebárs o vzťahu k histórii alebo tradícii. Ide o ľudí, ktorí sú pragmatickí a uvažujú ekonomicky, inými slovami – tvoria hlavný prúd. A pre tých má francúzsky koncern PSA jasné riešenie v podobe moderných vozidiel značiek Peugeot a Citroën. Predovšetkým mladšia generácia však dnes kormidlo v automobilovom svete otáča k ďalšiemu fenoménu. Je ním personifikácia vlastného vozidla, úroveň konektivity a s tým spojený obdiv k prémiovým výrobkom. Títo ľudia sa chcú jednoducho odlíšiť a svoj osobitý životný štýl dať jasne a zreteľne najavo.

Práve toto rozdelenie zákazníkov do dvoch skupín postupne priviedlo na svet značku DS. Keď dnes prídete do jej parížskeho výstavného stánku, precítite luxus a vycibrenosť azda všetkými zmyslami. Špičkové technológie, prémiové materiály, dych vyrážajúce krivky nových modelov či vízie budúcnosti, nikde však už nenájdete rodokmeň značky, teda moment, kedy a ako sa to všetko začalo. Úprimne – veľmi nás to prekvapilo, pretože DS má úchvatný príbeh.

Príbeh DS
Parížsky autosalón odhalil celkom revolučný koncept DS X E-Tense.

Príbeh písmen DS

Iba máloktorá značka môže do vienka „narodeného dieťaťa“, teda značky DS, vložiť toľko osobitosti a krásy do vyše šesťdesiatročného príbehu. Dve písmená na vozidle značky Citroën zaznamenali od roku 1955 skutočnú revolúciu, dizajnovú aj technologickú. Avantgardné tvary modelu DS a progresívne hydropneumatické odpruženie s posilňovačom riadenia, čo prinieslo neuveriteľný jazdný komfort, na vtedajšom autosalóne v Paríži uchvátili verejnosť.

Viete si predstaviť 750 predaných vozidiel v priebehu 45 minút, 12 000 po prvom dni výstavy a takmer 80 000 predaných áut po skončení tohto autosalónu? Áno, to bol Citroën DS! Popularita modelu DS nemala konca. Milovali ho filmoví producenti, čo dokazuje kultový francúzsky film Fantomas sa hnevá, obdivovali ho fanúšikovia motošportu, keď s ním Paul Coltelloni v roku 1959 vyhral legendárne Rallye Monte Carlo a v obľube ho mal aj francúzsky prezident generál Charles De Gaulle, ktorému zrejme jeho DS pomohol zachrániť život pri nevydarenom atentáte v septembri 1961, keď v kope piesku pri vozidle explodovala nálož.

Na českom trhu sa s jeho uvedením ráta do konca tohto roka.

Model DS mal počas trvania výroby tohto radu veľa verzií a modernizácií. Posledné vozidlo tohto modelového radu značky Citroën, ktorého karosériu zdobilo neuveriteľné číslo 1 330 755, zišlo z výrobnej linky v apríli 1975, teda dvadsať rokov po svojej premiére. Nad dvoma písmenami DS sa na dlho zavrela voda a nasledujúce obdobie charakterizovali premiéry mnohých modelov značky Citroën v rôznych segmentoch.

V ponuke pre čínsky trh pribúda navyše model DS 6 WR, v Európe však, naopak, v tom istom čase končia modely DS 4 a DS 5.

Až spomínaná premena a rozdelenie priorít hlavných cieľových skupín novodobých zákazníkov donútili koncern PSA začiatkom nového tisícročia k zamysleniu nad vtedajšou obchodnou stratégiou. Hľadali sa cesty k novým záujemcom o luxusné verzie osvedčených tradičných značiek. Už v roku 2004 sa Citroën začína zaoberať myšlienkou, ako obnoviť rokmi zapadnutú slávu modelu DS. Zatiaľ však iba v rovine prípadných luxusnejších verzií modelov C2 a C3, prípadne tajných konceptov, ktorými bola napríklad štúdia C-SportLounch. Len málokto tušil, že tento koncept predstavený v roku 2005 na frankfurtskom autosalóne bol vlastne základom modelu DS5, ktorého sériová výroba sa začala až o šesť rokov. V tom istom roku, keď predstavili koncept C-SportLounch, vzniká v malom notebooku dvorného dizajnéra PSA Frédérica Súbiroua prvá skica konceptu DS3, ktorý neskôr nahradil výbehový model C2. A na rad prichádzajú aj prvé tvarové línie konceptu DS4. Stále hovoríme o modelových zmenách značky Citroën, no zrýchľujúce sa tempo vývoja automobilov dávalo jasný signál, že príde zásadná zmena.

Na ceste k osamostatneniu

Prvá zásadná informácia pre automobilový trh prichádza v roku 2009, keď PSA predstavuje svetu modelový rad DS. Je to prvý dôležitý krok smerujúci k prémiovému segmentu automobilov. Predstavená verzia DS3 neopozeraným dizajnom a veľmi žiadanou personifikáciou mieri na také esá, akými je napríklad Mini. Model DS 3 v súťažnej verzii WRC je následne v rukách fenomenálneho Sebastiena Loeba, dvojnásobného majstra sveta 2011 a 2012.

Príbeh DS
Prémiová značka začala teraz v Českej republike s predajom vozidiel DS 7 Crossback.

Medzitým prichádza na svet Citroën DS 4, ktorý má zasa na muške nemenej slávnych rivalov ako BMW1 alebo Audi Q3. Vysoké ambície radu DS potvrdzuje nielen predstavenie ďalšieho modelu DS 5, ale predovšetkým začiatok výroby tohto radu pre čínsky trh v závode CAPSA v Shenzene s ročnou kapacitou 200-tisíc vozidiel. Do hry navyše vstupujú, okrem luxusu a komfortu radu DS, aj alternatívne pohony, čo okrem iného dokazuje aj model DS 5 Hybrid4. Ľudia okolo radu DS pracujú usilovne aj na účinnom marketingu.

Verzia alternatívnych pohonov, a to buď hybrid, alebo čistý elektromobil.

Koncept Numéro 9 z roku 2012 prezentuje francúzsky štýl a svojím názvom nápadne evokuje podobnosť s parfumom Chanel N°5. Rovnako úspešné boli aj ďalšie koncepty, akými boli Divine DS alebo DS E-Tense. Modely s dvoma písmenami v názve charakterizuje čoraz osobitejší avantgardný dizajn, doslova ručná práca v detailoch doplnená starostlivo vyberanými materiálmi pre skvelo ergonomicky riešené interiéry. Rad DS stále viac naberá dych, a nič nebráni ďalšiemu zásadnému kroku smerujúcemu k úplnému osamostatneniu. V roku 2014 oddeľuje vedenie PSA svet DS od tradície značky Citroën a oznamuje vznik suverénnej prémiovej značky.

V ponuke pre čínsky trh pribúda navyše model DS 6 WR, v Európe však, naopak, v tom istom čase končia modely DS 4 a DS 5. Tento rok je však v pomerne mladej histórii luxusnej značky DS opäť prevratný. Jej modely sa totiž budú ponúkať v samostatnej predajnej sieti, čo je aj príbehom pre Českú republiku. „Počíta sa s vybudovaním nového showroomu s úplne novým konceptom predaja a súvisiaceho servisu, tzv. DS Store. Požadovaný vysoký štandard služieb DS v tejto novej ére bude reprezentovať silný a skúsený obchodný partner, spoločnosť Domanský v Prahe,“ potvrdila zmeny Martina Bedrnová, nová riaditeľka pre značku DS v Českej republike.Príbeh DS

Nová stratégia by mala priniesť ďalšie posilnenie značky ako takej, vysokú úroveň služieb zákazníkom a v neposlednom rade aj prvý model novej éry, model DS 7 Crossback, ktorý mal premiéru v uplynulom roku v Ženeve. Očakávaný model patrí do kategórie SUV strednej triedy, segmentu, ktorý v ČR v tomto roku zaznamenal 23-percentný nárast. Na českom trhu sa s jeho uvedením ráta do konca tohto roka. Predaj DS 7 Crossback a všetkých budúcich modelov DS je teda teraz možný iba v unikátnej obchodnej sieti DS Store. Do budúcna sa ráta s uvedením minimálne jedného nového modelu DS každý rok, čo je určite skvelá správa pre prémiový segment automobilov. Tým ďalším bude DS 3 Crossback. A nezostane iba pri tradičných motoroch. Verzia alternatívnych pohonov, a to buď hybrid, alebo čistý elektromobil, bude mať v prípade značky DS označenie E-tense. Máme sa skutočne na čo tešiť!

Text: Tomáš Vaněk, foto: DS Automobiles