Škoda Superb L&K 2.0 TDI 4×4: Hrdý na zakladateľov

195
Škoda Superb

Prívlastok Laurin & Klement má top verzia obľúbeného liftbacku strednej triedy.

V roku 1985 si dvaja nadšenci otvorili dielňu, v ktorej vyrábali a opravovali bicykle značky Slavia Laurin & Klement. Obrovský entuziazmus kníhkupca Klementa a nevšedný technický talent skromného a plachého Laurina sú jediným vysvetlením, prečo to robili. Bicykle totiž vozili pre nízky záujem rovno do záložne. O štyri roky však prišiel zlom. Na mieste Štrossmayerovho námestia v Prahe sa 18. novembra 1899 odohrala výnimočná udalosť, premiéra motocykla Slávia. Národné listy vtedy napísali: „O výhodách novej dvojkolky sa na mieste presvedčili mnohí záujemcovia.“ Páni Laurin a Klement svoje motory neustále vyvíjali a zdokonaľovali. Ich stroje sa od začiatku zúčastňovali a aj vyhrávali na svetových pretekoch. Prvé štvorkolesové vozidlo s boleslavským motorom vzniklo v roku 1900. Prvé skutočné auto bolo Voiturette L&K v roku 1905.

Škoda SuperbZrodila sa legenda

Prvá svetová vojna a hospodárska kríza boli ďalšími skúškami automobilky, ktorá už patrila koncernu Škoda. Po dvojročnej prestávke vyvolanej krízou sa v apríli v roku 1934 konal v Prahe autosalón. Súčasťou expozície bol popri kompaktnom modeli Popular i podvozok s chrbticovým rámom, nezávislým zavesením kolies a miestom pre šesťvalcový motor. V Mladej Boleslave chystali výrobu veľkého auta. V septembri 1934 jazdil prototyp s kvapalinovými brzdami a šesťvalcovým motorom s objemom 2491cm3. Šéf automobilky Karel Hrdlička si do notesa 22. októbra 1934 zapísal meno Superb. V marci 1935 spustili sériovú výrobu, zrodila sa legenda. So Superbom jazdil prezident Edvard Beneš i Jan Antonín Baťa. Superb v rôznych obmenách, dokonca i s osemvalcom, vydržal vo výrobnom programe až do roku 1949.

Škoda Superb

Aj pre najnáročnejších

Novodobá Škoda Superb prišla na trh v roku 2001, motor bol uložený pozdĺžne a zmestil sa preto aj naftový šesťvalec s objemom 2,5 litra. Aktuálna je tretia generácia, postavená na modulárnej platforme MQB s motorom uloženým naprieč. Superb Combi má dĺžku 4856 mm a rázvor 2841 mm. Najsilnejším naftovým motorom je štvorvalec 2.0 TDI s výkonom 190 koní a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Na motor nadväzuje nová sedemstupňová dvojspojková prevodovka so spojkami v olejovom kúpeli. Škoda Superb

V redakcii sme mali verziu, ktorá mala za príplatok 2300 eur aj pohon všetkých kolies. Verzia Laurin & Klement je určená najnáročnejším. Sériovo ponúka trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané aj zadné sedadlá a adaptívny podvozok. Pomocou aplikácie v telefóne Škoda Connect si môžete na diaľku pozrieť, koľko máte v nádrži paliva, poslať do navigácie nový cieľ alebo zapnúť nezávislé kúrenie. Praktické je zobrazenie aktuálnej polohy auta na mape klasickej či fotografickej, toto zobrazenie môžete zdieľať a stretnúť sa s priateľmi pri aute…Škoda Superb

Superb Kombi L&K je veľmi pohodlný najmä na dlhé cesty. Naftový motor má solídny výkon, veľmi spoľahlivo funguje adaptívny tempomat, ktorý sa dá ešte v menu jemne doladiť, prevodovka dokáže, samozrejme, pri zapnutom tempomate sama radiť, v noci dobre padne dynamická korektúra dosvietenia svetlometov. Superb Combi je obľúbený aj pre nadpriemerný objem na batožiny 660 litrov.Škoda Superb

Text: Martin Vasiľ, foto: Škoda