Iba lietanie je krajšie

131
Opel GT
Model GT sa stal pre Opel významným míľnikom.

Pamätníci sedemdesiatych rokov si na toto auto určite spomenú. Bolo doslova úchvatné a v každom milovníkovi športových vozidiel zobúdzalo tie najhlbšie emócie. Mnohí z vás tomu asi nebudú veriť, čas však beží naozaj rýchlo a Opel GT oslavuje päťdesiatku!

Áno, presne v roku 1968, keď Československo zasiahla okupácia vojsk Varšavskej zmluvy, na druhej strane železnej opony predstavila nemecká automobilka Opel svoje rýdzo športové vozidlo s označením GT, teda Gran Turismo. Bolo to v septembri v šesťdesiatom ôsmom na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Napriek tomu, že Opel už predtým tešil športovo založených priaznivcov značky niektorými vozidlami, vždy to boli skôr upravené verzie bežných modelov. Opel GT však napísal iný príbeh. V skutočnosti bol v histórii tejto nemeckej značky prvým čisto športovým počinom.

Opel GT
Koncepcia vozidla obsahovala niekoľko revolučných riešení.

O tom, že by sa mal zrodiť dych vyrážajúci športiak, v Opeli začali uvažovať približne šesť rokov pred jeho skutočnou premiérou. Bol to čas, keď Opel potreboval posilniť svoje sebavedomie a predovšetkým upútať pozornosť doma, v Európe aj v Amerike. V sídle automobilky, nemeckom Rüsselsheime, sa tak naplno rozbehli vývojové práce. Bolo jasné, že ak má byť Opel GT úspešný, musí ľudí osloviť nielen neopozeraným, ale taktiež funkčným dizajnom. Na jeho vývoji sa usilovne pracovalo aj vo veternom tuneli. Bolo nevyhnutné zistiť reakciu verejnosti na tento vskutku revolučný model, a tak Opel prvý koncept na podvozku vtedy populárneho Kadeta prezentoval hneď na štyroch svetových autosalónoch pod označením Experimental GT. Ďalšie vývojové poznatky a najmä technické predpisy donútili Opel k rôznym úpravám prototypu. Práve neúprosné predpisy a priestorové limity stáli napríklad za unikátnym systémom otvárania predných svetiel. Pred ich rozsvietením sa najprv otočili vo svojej pozdĺžnej osi o 180°. Vskutku efektný prvok!

Ďalším klenotom na oslavách bol oranžový GT 1900 Junior, ktorého majiteľom je Volker Strycek.

Ak ich vodič pri jazde vo dne nepotreboval, svetlá sa opäť otočili a ich opačná plocha presne kopírovala tvar kapoty motora. Výskum Opela GT bol takmer na konci, ale riešil sa ešte jeden problém. Opel nemohol karosérie tohto modelu vyrábať na svojich linkách pre bežné modely. Výrobu karosérie tak nakoniec zabezpečili dve špecializované firmy, zhodou okolností obe francúzske. Spoločnosť Chausson, ktorá sa nachádzala neďaleko Paríža, bola poverená lisovaním a následným zváraním jednotlivých dielov karosérie. Potom sa karosérie lakovali a vybavovali vnútorným čalúnením vo firme Brissonneau & Lotz. Následne sa takto pripravené prevážali vlakom do výrobného závodu Opela v nemeckom meste Bochum, kde boli na montáži karosérie vybavené podvozkom a kompletným hnacím agregátom. Nič už teda nebránilo spomínanej svetovej premiére na prestížnom frankfurtskom autosalóne v roku 1968.

Opel GT
Jedno vozidlo – dve legendy, konštruktér Erhard Schnell a pretekár Walter Röhrl

Skvelý marketing

Vtedajší marketingový slogan Iba lietanie je krajšie sprevádzajúci uvedenie vozidla Opel GT na trh dokonale vystihol jeho podstatu. Skutočne prepracované aerodynamické tvary, dosahujúce v matematickom vyjadrení na tú dobu fantastické hodnoty odporu vzduchu 0,39, evokovali dizajn v letectve a automobil okamžite vyvolal značnú pozornosť svetovej verejnosti. V ponuke Opela GT boli dva motory: benzínový štvorvalec 1100 ccm s výkonom 60 k a ďalší štvorvalec 1900 ccm s rozvodom CIH disponujúci silou 90 k. Po začiatku výroby sa rýchlo ukázalo, že práve silnejší motor bude zo strany zákazníkov tým preferovaným. Okrem štvorstupňovej manuálnej prevodovky sa navyše dal objednať aj s trojstupňovým automatom. V tejto silnejšej kombinácii dosahoval Opel GT rýchlosť až 185 km/h a udivoval zrýchlením na stokilometrovú rýchlosť za 11,5 sekundy!

Tamojšie oslavy 50. narodenín vyvrcholili jazdou dlhou vyše 2000 km vedúcou cez štyri americké štáty po slávnej Route 66.

Ak na tomto športovom vozidle bolo niečo neštandardné, potom išlo o absenciu zadného veka. Batožina, dokonca aj rezervné koleso sa teda museli vybrať z interiéru bočnými dverami. Majitelia mu to však nepochybne odpustili. Mohli si totiž užívať jazdu na hranici technických možností vozidla. Interiér dôsledne dodržiaval pravidlá funkcionality. Nič tu nebolo zbytočné. Prístrojovej doske dominovali dva veľké „budíky“, otáčkomer a rýchlomer. Stredový panel bol vyhradený trom menším ukazovateľom teplotných hodnôt, stavu paliva v 50-litrovej nádrži a ručičkovým hodinám. V časoch najväčšej slávy dostal Opel GT ešte niekoľko ďalších podôb. Okrem štúdie Aero GT, čo vlastne bola karoséria typu Targa s odnímateľným strešným dielcom od talianskej firmy Fissore, ktorá sa nakoniec do výroby nedostala, myslel Opel aj na mladých vodičov. Ukončil síce výrobu slabšieho motora, redukovaná výbava však urobila silnejšiu verziu dostupnejšou aj pre mladých fanúšikov dynamickej jazdy.

Pri modeli GT Opel koketoval aj s elektrickým pohonom, presnejšie s dvoma elektromotormi od firmy Bosch, a na rad prišiel aj dieselový motor s objemom niečo cez dva litre a výkonom 95 k. Ten sa však dostal iba do skúšobného vozidla, ktoré pripomínalo slávny základný model len siluetou. Svetový rýchlostný rekord takmer 200 km/h a ďalšie niekoľké medzinárodné rekordy auto síce dosiahlo, ale písal sa už rok 1972 a nad osudom Opela GT sa začalo pomaly zmrákať. Okrem zmeny majetkových pomerov v karosárni Brissonneau & Lotz, keď firmu prevzal konkurenčný Renault aj s podielom vo firme Chausson, sa Opelu GT stali osudným aj nové predpisy pre prevádzku vozidiel v Amerike. Tie si vyžadovali posunutie nárazníkov o 80 mm vyššie, aby vozidlo mohlo plniť bariérové testy, zmenami by však musel prejsť aj motor, a to bolo na nemeckého výrobcu už priveľké sústo. V konečnom dôsledku by zmeny vyžadovali pomerne veľké investície, a tak v roku 1973 za historicky mimoriadnym modelom GT navždy spadla opona. V tom čase bolo vyrobených niečo málo cez stotisíc vozidiel.

Opel GT
Interiér Opela GT bol športový, čisto účelový.

Tí, ktorí nezabudli

Majitelia týchto historických unikátov pripravili v rámci tohtoročných osláv jubilejného 50. výročia Opela GT bohatý a zaujímavý program po celom svete. V Európe sa v tomto roku automobily Opel GT objavili na legendárnej súťaži historických vozidiel Bodensee-Klassik a následne pri 600-kilometrovej jazde z mesta Bregenz na vrcholky tirolských Álp. Práve tu si Opel GT vyskúšal Joachim Winkelhock, legenda okruhových pretekov. Naopak, dvojnásobný majster sveta v rely Walter Röhrl si sadol za volant svojho Opela GT pri oslavách na nemeckom okruhu Hockenheimring. Práve príbeh Waltera Röhrla a jeho súkromného Opela GT prekrásne dokumentuje výnimočnosť tohto automobilového klenotu.

Opel GT
Karoséria modelu GT mala celkom nadčasový dizajn.

V roku 2016 totiž Walter Röhrl navštívil svojho priateľa Herberta Fabiána pri príležitosti jeho narodenín v hessenskom Trebure. Ten mu ukázal strieborný Opel GT v prvotriednom stave a Röhrlovi povedal, že v priebehu uplynulých desiatich rokov tento unikát úplne zrenovoval. Ale „nepríjemnosť“ pre Herberta sa skrývala v príliš úzkom interiéri športového vozidla, do ktorého nasadal iba s problémami. „Prosím, predaj mi to auto,“ zareagoval spontánne na slová svojho priateľa dvojnásobný svetový šampión v automobilových súťažiach. „Existujú tri dôvody, prečo som toto GT chcel,“ vysvetľuje Röhrl v Hockenheime a dodáva: „Prvý je, že v čase mojej mladosti všetci, vrátane mňa samého, o tomto aute snívali. Potom mi tiež pripomína časy a veľké úspechy s Opelom a navyše to najdôležitejšie – udržiava v mysli moje vrelé priateľstvo s Herbertom Fabiánom.“ Na oslavách nazvaných Grand Tour sa Walter Röhrl tiež prvý raz stretol s konštruktérom Erhardom Schnellom, ktorý dal Opelu GT jeho jedinečný tvar. Preto asi nikoho neprekvapilo, že práve tento dnes 91-ročný konštruktér sa pri oslavách symbolicky stal spolujazdcom majstra volantu v rely Waltera Röhrla. „Reakcie na moje auto boli v roku 1968 obrovské, dnes však cítim, že verejnosť miluje GT ešte viac,“ povedal s potešením jeho vtedajší tvorca Schnell. Na uzavretom parkovisku všetkých týchto historických vozidiel dostal navyše Röhrl skvelý nápad. Požiadal legendárneho konštruktéra, aby sa mu podpísal na jeden z unikátnych vyklápateľných svetlometov jeho Opela GT. Bolo to vraj vôbec prvý raz, čo Walter Röhrl niekoho požiadal o autogram.

Opel GT
Päťdesiate narodeniny Opela GT si pripomenuli jeho majitelia na okruhu Nürburgring.

Veľkolepá oslava Grand Tour 2018

Každý, kto je akýmkoľvek spôsobom spojený s vozidlom Opel GT, chcel byť súčasťou slávností na vychýrenom okruhu v Hockenheime. Prezidentom a riaditeľom celej spomienkovej akcie Grand Tour bol Olaf Moldzen, ktorý zároveň vedie európsku federáciu klubov Opel GT. Tá v súčasnosti združuje 28 klubov s približne 1450 členmi a 1550 vozidlami tohto modelového radu. Je teda samozrejmosťou, že Moldzen bol tiež v Hockenheime so svojím Opelom GT 1900 v úprave Irmscher z roku 1969. Keď už hovoríme o pretekárskych automobiloch: okrem dvoch novo postavených kupé Opel Irmscher sa na trati objavila verzia Conrero GT Edition. Práve vychýrený taliansky úpravca Virgilio Conrero sa v minulosti veľmi spájal so značkou Alfa Romeo.

Opel GT
Oslavy Opel Grand Tour sa niesli v znamení niekoľkých prezentačných jázd.

Taliansky úpravca a pretekár v jednej osobe je navyše hrdinom pretekov Targa Floria z roku 1971, keď s Opelom bojoval proti oveľa silnejšej konkurencii od Porsche a Ferrari. Ďalším klenotom na oslavách bol oranžový GT 1900 Junior, ktorého majiteľom je Volker Strycek, v minulosti legendárny jazdec nemeckého okruhového šampionátu cestných vozidiel. Teda všade okolo veľké zvučné mená. Vyše 70 % celkovej produkcie Opela GT našlo svojich majiteľov v Amerike, a tak sa asi nemožno čudovať, že tamojšie oslavy 50. narodenín vyvrcholili jazdou dlhou vyše 2000 km vedúcou cez štyri americké štáty po slávnej Route 66. Jednoducho nostalgia nepozná hranice!

Text: Tomáš Vaněk, foto: OPEL