Kvet nie je luxus, kvet je emócia

101
Rhapis

Ďakujem, Vážim si vás, Milujem ťa či Prepáč, Odpusť – tieto veľmi  dôležité slová v živote každého z nás sa často dajú povedať kvetom. Vyjadrovať emócie slovami každý nevie, a vtedy sa do hlavnej úlohy dostáva práve táto nežná krása.

„Každý kvet nesie  nejaké posolstvo, stačí sa pozorne započúvať,“ vyznáva sa Manon Genčíková, ktorá je spolumajiteľkou luxusnej siete kvetinárstiev Rhapis® a úspech v branži žne už osemnásty rok.

Rozpovedzte nám príbeh vzniku značky Rhapis®. Dostali ste lásku ku kvetom do vienka?

Odjakživa mám rada kvety, no nikdy som si ich nespájala s pracovnou budúcnosťou. Vyštudovala som cestovný ruch a hotelierstvo na Ekonomickej univerzite a videla som sa skôr v tejto branži. Stačilo však osudové stretnutie s mojím budúcim manželom Braňom, ktorého rodina vlastní veľkosklad s kvetmi, a všetko bolo zrazu inak.

Začali sme premýšľať nad spoločnou budúcnosťou, a vtedy padlo aj rozhodnutie vybudovať značku a skúsiť  ponúknuť komplexné služby v oblasti kvetov a zelene. Nápady sa začali hrnúť, značku sme spoločne tvorili aj s mojím spolužiakom Martinom Mikulajom. V roku 2000  sa nám napokon podarilo otvoriť prvú z prevádzok a na trh sme prišli s názvom Rhapis.Rhapis

Nie je to celkom zvyčajný názov – ide o kvet?

Áno, ide o krásnu zelenú palmovitú rastlinu s exotickým pôvodom. Rhapis je po slovensky prútovnica, je aj u nás veľmi obľúbený a vyniká najmä vo väčších interiéroch. Vejárovitý list sa dostal aj do nášho loga.

 

Sieť vašich kvetinárstiev dnes patrí v Bratislave k lídrom v tejto komodite. Čo všetko si udržanie takéhoto postu vyžaduje?

Kvety od nás sú vždy čerstvé, kvalitne ošetrené, z tých najlepších zdrojov.

Od začiatku vytvárania firmy v roku 2000 sme mali jasnú víziu a postupne sme pridávali pravidlá a postupy, čo dnes prináša naozaj výborné výsledky. Máme zamestnaných skvelých floristov s veľmi kreatívnymi nápadmi, no azda najdôležitejší je ich vzťah k firme a podľa mňa aj vzájomná dôvera. Naši vedúci prevádzok majú veľa priestoru na vlastnú tvorbu, cestujú – najmä do Holandska, Nemecka na výber tovaru, spoznávajú  nové trendy a tie prinášajú do našich prevádzok, ktorých máme v bratislavských nákupných centrách osem. Každý vedúci má na starosti kompletný chod a aranžovanie dvoch prevádzok. Okrem toho máme showroom v River Parku. Verím, že sa nám podarí otvoriť aj ďalšie prevádzky.

 

Prečo by sme sa mali čo najviac obklopovať kvetmi, čo nám dávajú?

Kvety sú s nami  od narodenia, vzdávame nimi pietu zosnulým, nechýbajú pri tých najvýznamnejších životných okamihoch  a nemali by chýbať ani v tých najobyčajnejších dňoch… Musím povedať, že v tomto smere sa naši muži –  lebo oni by mali byť najčastejšími darcami – výrazne polepšili,  kupujú kvety podstatne častejšie ako v minulosti, myslia na mená, aj na novšie sviatky, ktoré sme v kalendároch v minulosti nemali. Napríklad je nádherné, keď kupujú kytice mamám ku Dňu matiek. Nuž a tí menej výreční môžu pomocou  kvetu povedať naozaj takmer všetko. (úsmev) Hovorí sa, že kvety a ľudia si navzájom dávajú energiu, že v prostredí  dotvorenom kvetmi sa cítime príjemnejšie a sviežejšie.

Rhapis

Hovorili sme o trendoch, podliehame im aj pri nakupovaní kvetov?

Skôr nie, stále sa držíme osvedčenej klasiky – Slováci milujú najmä  ruže, tulipány, lúčne kvety. Nie sme za veľké experimenty s exotikou, aj keď  vieme uspokojiť aj takýchto klientov, pár sa ich predsa nájde. Páčia sa najmä miešané kytice a kytice tón v tóne. Zákazníci vítajú ozvláštnenie či doplnenie kytíc rôznymi inými zaujímavými  prvkami, napríklad v lete témou vody a mora  mušličkami, na jeseň plodmi, listami, gaštanmi, bobuľkami a podobne, na Vianoce zasa rôznymi ozdobami. Teraz nadchádza aj pre floristov najkrajšie obdobie, Vianoce sú v kvetinárstvach plné lesku, trblietok, zlata, striebra, adventných vencov a rôznych vianočných aranžmánov.

 

V kvetinárstvach Rhapis®️, je však oveľa komplexnejšia ponuka.

Áno, pred pár rokmi sme sa priklonili k formátu, aby u nás zákazníci našli aj čosi navyše, aby si vedeli krásnu kyticu či  kvet v kvetináči predstaviť či skombinovať aj s bytovými doplnkami. Ponúkame teda aj originálne svietniky, vankúše, tematické prestierania, aranžmány z umelých kvetov, sviečky , difuzéry a podobne. Nuž a ďalším bonusom je aj drobnosť ku kytici –  špeciálna čokoláda s jedlými kvetmi či drobný voňavý darček. Aby už nebolo treba  hľadať v iných obchodoch.

 

RhapisPohľady zákazníkov v jednej z prevádzok púta nádherná kvetinová stena.  Ponúkate takéto aranžmány aj zákazníkom?

Samozrejme.  Takáto výzdoba je teraz veľmi  trendy a žiadaná – od machových či vždyzelených živých stien po steny zo živých rezaných kvetov až po umelé, čo zasa dlhšie vydržia. Využívajú sa najmä na špeciálne príležitosti, na dizajnové fotografie a podobne.  Takéto aranžmány ponúkame na mieru.  Okrem toho  máme mnoho verných zákazníkov, ktorým roky aranžujeme rodinné či firemné oslavy, naše kvety  zdobia svadby a iné udalosti. Pracujeme podľa predstavy klienta, no často dostávame úplnú dôveru a pripravíme originálnu výzdobu na kľúč. No a najlepšie „vysvedčenie“ dostaneme, keď sa spokojný klient vráti.

 

Vráťme sa ešte do vašich voňavých kvetinárstiev. Vďaka čomu sú také vyhľadávané?

Predovšetkým sú to roky naplnené láskou ku kvetom, ktorým náš personál naozaj rozumie.  Prosto, záleží nám, aby zákazník od nás odchádzal s kyticou, ktorá bude obdarovaných ešte dlho tešiť. Kvety od nás sú vždy čerstvé, kvalitne ošetrené, z tých najlepších zdrojov. Naši floristi veda fundovane poradiť a často ponúknuť aj čosi navyše. Možno preto sa oplatí urobiť  pri hľadaní krásy z kvetov zopár krokov navyše a prísť do kvetinárstiev Rhapis.

Text: Bea Vrzgulová, foto: Pavol Urbánek a archív Rhapis