BMW X4 xDrive: Skladnejší formát

189
BMW X4

Keď prišiel na trh prvý miešanec automobilu SUV a kupé s logom BMW – model X6 – bavorskí marketingoví pracovníci ho označili ako SAC.

Zakladateľ triedy vozidiel s novým názvom neznamenal nič iné ako skratku slov Sports Activity Coupé a hoci vznikli dva tábory ľudí, model X6 si našiel množstvo prívržencov. Niektorí oponenti mu vyčítali, že je príliš robustný a má neprimerane „vypracovanú“ muskulatúru. Trh však dal za pravdu tým, ktorí sa postavili na stranu tohto produktu a jeho úspechy medzi motoristickou verejnosťou primäli tvorcov k stvoreniu menšieho, o dačo kompaktnejšieho kolegu. A treba pripomenúť, že aj tento menší súrodenec sa úspešne uchádza o priazeň motoristickej verejnosti. Prepracovaná nová edícia pôsobí o kúsok modernejšie, na ceste opäť propaguje športový postoj.BMW X4

Viac možností výberu

Výrobca má v portfóliu viacero verzií, od „civilných“ verzií Standard, Advantage a xLine cez športové línie M Sport a M Sport X až po čistokrvné alternatívy s visačkou M Performance so špičkovými výkonnými pohonnými jednotkami.BMW X4

Vozidlo disponuje rozmermi 4752 mm (dĺžka), 1918 mm (šírka) a 1621 mm (výška). Rázvor je 2864 mm, pričom zostáva charakteristická paralela s ostatnými modelmi – neveľký previs vpredu. Predná časť, ak je štylizovaná v štýle paketu M Sport, dodáva vozidlu dynamickejší vzhľad, rovnako to platí aj o zadnej partii (na fotke je podoba čistokrvnej „emkovej“ verzie). Športovú tvár vozidla zdôrazňujú efektné disky obuté do nízkoprofilových gumených obručí. Do terénu to teda asi nebude, hoci pohon xDrive a vyššia poloha karosérie nad zemou takúto možnosť ponúkajú.

BMW X4Prémiový individualizmus

Ak zostaneme na základnej cene modelu BMW X4 xDrive 20d M Sport, ktorá sa ocitla pod naším drobnohľadom, tak si treba pripraviť čiastku 58 900 eur. Samozrejme, uvedená cena nezostáva často pri kúpe takéhoto premianta na tejto hladine a po pridaní ďalších užitočných položiek, tvoriacich pohodlnejšie a bezpečnejšie zázemie jazdy, sa patrične navýši. Z možností rozšírenia výbavy možno napríklad spomenúť 20-palcové kolesá, adaptívne LED svetlomety, automatické prepínanie diaľkových svetiel, head-up displej, adaptívny podvozok, Drive Assistant Plus, radiace páčky pod volantom, športové sedadlá vpredu, komfortný prístup atď.BMW X4

Štvorica pasažierov sa dostane do veľkostne príjemného priestoru bez problémov, nastupovanie na predné i zadné pozície je pohodlné. Vďaka veľkorysému rázvoru je dosť priestoru aj pred kolenami dvoch vzadu prepravovaných osôb. Zámerne hovoríme o dvojici, lebo priehlbinové tvarovanie vzadu vytvára dostatočne komfortné cestovateľské prostredie pre takýto počet osôb. Odev pre interiérové časti vytvára kombinácia látka/koža, taktiež ostatné pokrytie vnútorných plôch je typicky prémiové, k čomu patrí aj vysoká úroveň dielenského spracovania. Znova musíme zopakovať, že architektúra usporiadania ovládacích prvkov je príznačná pre túto značku, kokpit vodiča je orientovaný na ľahké a prehľadné ovládanie. Vnútorné hodnoty vozidla umocňujú rovnako prvky podporujúce komfort ovládania a bezpečnosti jazdy, skromnú časť z nich sme už spomenuli vyššie.

Zadné sedadlo, delené v pomere 40:20:40, je zábezpekou solídnej variability, objem na batožinu činí 525 l, po sklopení zadného sedadla vznikne úložná plocha bez schodíka a prepravný objem činí 1430 l.BMW X4

Efektívny štvorvalec

Sprievodným znakom pre pohonné jednotky z bavorskej metropoly Mníchov je ich efektivita prevádzky. Je jedno, či ide o benzínové a naftové, štvorvalcové alebo šesťvalcové agregáty. V rámci ponuky sa dá siahnuť po úspornej alternatíve označenej 20d, čo znamená, že spod kapoty sa do pohonného reťazca vysiela maximálny výkon 140 kW (190 k)/4000 ot./min a krútiaci moment 400 Nm/1750 – 2500 ot./min. Tento potenciál cítiť po zošliapnutí akceleračného pedála, ťah 2-litrového prepĺňaného naftového štvorvalca je veľmi dobrý už od nízkych otáčok. Za svoje služby si podľa výrobcu žiada priemerne 5,4 – 5,6 l nafty/100 km, reálna spotreba závisí od spôsobu jazdy, ktorý si zvolí vodič. Pri štandardných presunoch sa skôr dá rátať s asi o jeden liter vyšším odberom. „Kvaltovanie“ 8-stupňového automatu páčkami pod volantom je v športovom manuálnom režime dynamickejšie, v komfortnom režime zas zaručuje pri automatickom radení slušnú dávku pohodlia. Rozbeh z 0 na 100 km sa končí po 8,0 s a ak držíte pedál ďalej, dostanete sa na „maximálku“ 213 km/h. Jazda v režimoch Sport a Comfort neposkytuje priepastné rozdiely medzi naladeniami podvozka, ten zostáva adekvátne pritvrdený aj v pohodlnejšom móde. Na druhej miske váh zostávajú výborné neutrálne jazdné vlastnosti v zákrutách – aj s prispením pohonu všetkých kolies xDrive. Ak sa vyskytnú na podklade nerovnosti, napriek tuhosti podvozka a 20-palcovým príplatkovým kolesám sa vozidlo snaží zostať v čo najlepšom kontakte s vozovkou. Z toho rezultuje výborná stabilita, hoci ide o automobil s vyšším „postavením“.

BMW X4

Resumé

BMW X4 xDrive 20d je vozidlom, ktoré môžete prevádzkovať ako každodenný dopravný prostriedok. Nie je také mohutné ako väčší súrodenec X6, teda ľahšie preň nájdete miesto v mestských parkovacích boxoch. Naftová pohonná jednotka zaručuje efektívnu prevádzku, pre tých, ktorí nehľadajú automobil s vyslovene športovou dynamikou, postačí aj tento variant. Pružnosť motora a dojem veľmi solídnej hybnosti uspokojí každého vodiča uprednostňujúceho na prvom mieste rodinný štýl presunov a efektívnu prevádzku. A ak je predstava majiteľa iná, voľba môže padnúť na špičkové a výkonné varianty, ktoré má BMW v ponuke aj pri tomto modeli.BMW X4

Text: Peter Stano, foto: BMW