Škoda Octavia 1.5 TSI 7 DSG: Úplne bez sadzí a jemnejšie zrýchlenie

52
Škoda Octavia

Nové emisné predpisy sprísnili nároky na benzínové motory, motory s priamym vstrekovaním môžu potrebovať filter.

Škoda Octavia bola v roku 1959 ôsmy model, ktorý v Mladej Boleslave napočítali od revolučného modelu Popular, ktorý značku vyniesol na prvé miesto medzi automobilkami v Československu. Porevolučná Octavia s naprieč uloženým motorom sa vrátila do výrobného programu v roku 1996.

Škoda Octavia

Šesť rokov jednotka na trhu

Octavia tretej novodobej generácie sa ukázala v decembri 2012, vlani dostala po facelifte štyri svetlomety, širší rozchod kolies a elektronických asistentov, ktorí monitorujú mŕtvy uhol, pozorujú podozrivých chodcov, brzdia pred prekážkou pri cúvaní alebo upozorňujú pri cúvaní na prichádzajúce auto zboku. Motor s objemom 1,5 litra (74,5 x 85,9 mm) nahradil doterajší s objemom 1,4 litra. Má rovnaké vŕtanie ako starý a dokonca aj rovnaké, ako má trojvalec 1.0 TSI, ale oproti starému štvorvalcu je o 22 kilogramov ľahší. Vačkový hriadeľ poháňa remeň, vstrekovací tlak paliva je 350 barov. Štvorvalec dokáže pri malom zaťažení odpojiť dva prostredné valce (ACT Active Cylinder Management). Zatvorí oba ventily, prestane dodávať benzín a sviečky prestanú iskriť. Vodič o tom vie z nápisu na displeji, čo má výchovný účinok.

Škoda Octavia

Filter nie je strašiakom

S príchodom novej emisnej normy sa v koncerne rozhodli spaľovať popolček vo filtri pevných častíc, ktorý je umiestnený tesne za katalyzátorom v motorovom priestore a volajú ho OPF (Otto Particulate Filter), motor si preto vyžaduje olej Long-Life bez popola. Teleso katalyzátora a filtra je teda o niečo väčšie už na prvý pohľad. Filter však nie je až takým strašiakom ako v naftovom motore – nepotrebuje sa vypaľovať obohatením zmesi, sadze v ňom horia stále, lebo benzínový motor má teplejšie výfukové plyny. Vo výfuku pod autom je ešte jeden maličký katalyzátor, ktorý zachytáva to, čo ostane z horenia.

Škoda Octavia

V motorovom priestore sme si všimli aj hrubšiu hadicu ako bola doteraz, od vzduchového filtra k turbu. Nový motor má približne o 15 percent väčší protitlak vo výfuku, preto je inak naladený. V kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou sa rozdiely medzi starším bez filtra a novším motorom hľadajú ťažšie, pretože keď klesnú otáčky približne pod hranicu 1500, prevodovka okamžite pri dotyku plynového pedála podradí. Škoda Octavia

V manuálnom režime má staršia verzia pri prudkom pridaní plynu v intervale medzi 1500 až 1900 otáčok prudšiu a skokovitejšiu reakciu, novšia jemnejšiu a plynulejšiu. Cítiť to dokáže iba skúsený vodič pri bezprostrednej konfrontácii oboch motorov. Subjektívne je motor s filtrom živý a reaguje na plynový pedál bez meškania. Škoda Octavia

Na sedmičke má pri rýchlosti 130 km/h 2440 otáčok. Po krátkej skúsenosti sme nadobudli dojem, že nový motor má dokonca nižšiu spotrebu. Pri kombinácii diaľnica – bežná cesta rodinným tempom sme mali priemer iba 5,3 litra benzínu. Priemer počas celého testu bol 5,8 l/100 km, na benzínový motor je to skvelý výsledok.Škoda Octavia

Text: Martin Vasiľ, foto: Ivan Karlík