Mercedes-Benz trieda A: Technologický prínos

123
Mercedes-Benz A

Časy, kedy sa menilo „áčko“ z malého MPV na hatchback, sú dávnejšie za nami, teraz prichádza už jeho celkovo štvrtá generácia.

V prípade novinky nastupuje na jej palubu predovšetkým výrazný technologický radikalizmus. Toto konštatovanie nie je vôbec nadsadené – možno ho vysloviť vďaka rozhraniu MBUX (Mercedes-Benz User Experience) s umelou inteligenciou a celému radu funkcií, ktoré boli doteraz vyhradené len triede luxusných vozidiel. Trieda A dokáže v určitých jazdných situáciách prvýkrát jazdiť čiastočne autonómne. Všetko sa dá „zabaliť“ do karosérie vyšperkovanej doplnkami balíka AMG, počas jazdy za tmy sú perfektným pomocníkom Multibeam LED svetlomety s automatickým prepínaním.Mercedes-Benz A

Vo svete displejov

Nová generácia „áčka“ sa vo vnútri prezentuje zaujímavou architektúrou palubnej dosky. Opticky zaujmú rozmerný dotykový displej či turbínovo vymodelované prieduchy vzduchu. Ovládanie jednotlivých funkcií sa dá vykonávať aj hlasovými povelmi, naporúdzi je teda špičková komunikácia s vozidlom. Pochvalu si zaslúžia taktiež zobrazovania funkcií infotainmentu vrátane názornej navigácie s technológiou rozšírenej reality.

Pobyt za multifunkčným volantom s vhodným priemerom a hrúbkou venca je príjemný vďaka ideálne tvarovaným sedadlám a ponúkanému priestoru. Slušnú úroveň dosahuje aj komfort pre dvoch pasažierov vzadu. Posádka môže vyplniť batožinou priestor s kapacitou 370 l. Jej nakladanie je teraz pohodlnejšie, pretože otvor pre piate dvere je širší o 20 cm.Mercedes-Benz A

Aliančný agregát

Zo spolupráce s alianciou Renault-Nissan pochádza 1,4-litrový štvorvalcový prepĺňaný benzínový agregát s maximálnym výkonom 120 kW (163 k)/5500 ot./min a krútiacim momentom 250 Nm/1620 ot./min. Valce majú povrchovú úpravu NANOSLIDE®, využíva sa technika ich odpájania, hlava má deltový tvar. S asistenciou 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky (7G-DCT) zrýchli „áčko“ za 8,2 s, kombinovaná spotreba dosahuje v praxi hodnotu 5,5 až 6,3 l/100 km. K dispozícii sú štyri jazdné režimy (Comfort, Eco, Sport a Individual), voľba je na vodičovi, ktorý z nich uprednostní. My sme jazdili prevažne v móde Comfort, v ktorom nás A200 presviedčala o svojich pohodových a bezpečných jazdných vlastnostiach – sú, koniec koncov, pre vozidlá tejto značky charakteristické.Mercedes-Benz A

Resumé

Kompaktný Mercedes-Benz A200 patrí na špičku technologickej moderny vo svojej triede, okrem úspornej pohonnej jednotky poskytuje príkladnú komunikáciu s vozidlom a bezpečné ovládanie funkcií hlasovými povelmi. Vysoký stupeň aktívnej a pasívnej bezpečnosti netreba hádam ani pripomínať.

Text: Peter Stano, foto: Mercedes-Benz