Retro stále príťažlivé

116
Ferrari Monza

Nijaká iná značka zrejme nevyvolá v človeku toľko emócií, ako keď sa povie Ferrari. Už od založenia firmy v roku 1946 je synonymom špičkových výkonných športových automobilov, ktoré očaria azda každého na celom svete.

Zakladateľ firmy Enzo Ferrari bol výnimočný človek. Narodil sa v roku 1898, v roku 1929 založil pretekársku stajňu Scuderia Ferrari, v roku 1940 postavil prvé Ferrari s číslom 815 a o šesť rokov neskôr oficiálne založil značku Ferrari. Na každý prestížny autosalón si značka z talianskeho Maranella pripraví nejakú novinku, ktorá šokuje svet. Inak to nebolo ani na tohtoročnom jesennom autosalóne v Paríži. V čase prepĺňaných motorov, hybridov a elektromobilov ohromilo atmosférickým vidlicovým dvanásťvalcom s objemom 6,5 litra, s roztvorením valcov 65 stupňov.

Ferrari Monza
„Srdce“ Ferrari Monza SP je tradične skoro umeleckým dielom.

S výkonom 603 kW (809 k) pri 8500 otáčkach za minútu a najvyšším krútiacim momentom 719 Nm, ktorý vrcholí od 7000 otáčok, sa stáva speedster Monza SP najvýkonnejším automobilom Ferrari v histórii, homologovaným aj pre cestnú premávku. Tieto hodnoty umožňujú vozidlu najvyššiu rýchlosť viac ako 300 km/h, presnú hodnotu Ferrari neuvádza. Asi to nie je dôležité, nevieme si celkom dobre predstaviť, ako pôjdete touto rýchlosťou bez predného skla. Možno jedine s prilbou na hlave. Z pokoja na stovku zrýchli za 2,9 sekundy, a ak sa chcete dostať na dvesto kilometrov, potom rátajte so 7,9 sekundami. K tomu netreba nič dodávať. Vysokootáčkový dvanásťvalec disponuje litrovým výkonom 126 k a 111 Nm z litra. Značka Ferrari prekvapila „starou školou“ a zhodou okolností aj prvé Ferrari poháňal vidlicový dvanásťvalec. Ale späť do súčasnosti.

Pretekárske automobily Ferrari 166 MM Barchetta sa rýchlo stali konkurencieschopnými a dosiahli rad úspechov.

Základom je Superfast

Vlastne ide o dva automobily – jednomiestny SP1 a dvojmiestny SP2 s rovnakým motorom, ktorého pôvod nájdeme v superšporte Ferrari GT 812 Superfast. Tieto automobily bývajú označované ako speedster alebo barchetta. Ich dizajn pripomína totiž modely 166 MM z roku 1948 alebo mladšie 750 Monza či 860 Monza z prvej polovice päťdesiatych rokov uplynulého storočia. Okrem počtu sedadiel sa líšia azda iba pohotovostnou hmotnosťou, lebo SP2 váži o dvadsať kilogramov viac, teda 1520 kilogramov. Ale oproti modelu GT 812 Superfast majú zhruba o sto tridsať kilogramov menej, najmä vďaka použitiu ľahkých materiálov a tiež preto, že nemajú strechu. Oba sú postavené na upravenom hliníkovom podvozku Ferrari 812 GT Superfast, pričom karoséria je vyrobená z kevlaru a karbónu. Dvere sa otvárajú smerom nahor a otvorená karoséria nemá pred vodičom nijaké okno ani ochranný štít. Jazda sa tak veľmi podobá na jazdu v monoposte Formuly 1.

Ferrari Monza
Monza SP – rovnaká technika, odlišné riešenie karosérie

Aj v interiéri nájdeme veľa prvkov z „osemstodvanástky“ vrátane volantu a prístrojov. Jednomiestny speedster SP1 má škrupinové sedadlo v hnedej koži, zatiaľ čo dvojmiestny má dve červené čalúnené sedadlá. Ferrari Monza SP1 i SP2 možno považovať skôr za zberateľské kúsky než klasické automobily. Môžu sa pochváliť inovatívnymi dizajnérskymi prvkami, maska oboch vozidiel pripomína súčasnú sériovú produkciu. Zadná časť vďaka elegantnej svetelnej linke naopak evokuje budúcnosť. Na dĺžku automobil meria 4657 mm, široký je 1996 mm a vysoký 1155 mm. Ferrari zákazníkom ponúka špecifikácie, aby si vozidlo dotvorili individuálne, takpovediac na svoj obraz. Unikát v cene v prepočte zhruba 65 miliónov korún, teda vyše 1,6 milióna eur nebude dostupný pre každého, a navyše vznikne iba v limitovanej sérii 499 kusov. Ferrari Monza SP1 a Monza SP2 už môžeme zaradiť do nového programu Icona, ktorý sa má zameriavať práve na špeciálne konštruované automobily a limitované série.

Ferrari Monza
Jazda bez horného rámu poskytne jedinečný pocit za volantom.

Historický odkaz Mille Miglia

Ferrari MonzaBijúcim srdcom modelov Ferrari Monza SP1 a SP2 je vyše osem stoviek duniacich koní, no v duši je tohtoročná novinka romantikom z konca 40. rokov. Na turínskom autosalóne presne pred sedemdesiatimi rokmi totiž predstavil Ferrari svoj prvý „sériový“ automobil Tipo 166. Mal trúbkový rám, nezávislé zavesenie predných kolies s priečnymi listovými pružinami, vzadu tuhú nápravu s poloeliptickými listovými perami a na svoju dobu nezvyčajnú päťstupňovú prevodovku. Výrobu karosérií Ferrari zveril do rúk špecializovaných firiem, akou bola v tomto prípade milánska Touring. Návštevníci vtedy mohli obdivovať kupé 166 a otvorené športové vozidlo 166 MM. Malý spider dostal prezývku „Barchetta“, čo v taliančine znamená „ľahká loďka“. Na počesť víťazstva v Mille Miglia jeho názov doplnila ešte skratka MM. V rokoch 1948 až 1950 postavili iba tridsať kusov a dvadsaťpäť z nich malo karosériu Barchetta od firmy Touring. Dvojmiestne vozidlo s rozmermi 368 x 152 x 119 cm a rázvorom skráteným na 220 cm dosahovalo s vidlicovým dvanásťvalcom s objemom dva litre, vyladeným až na 103 kW (140 k), maximálnu rýchlosť 193 km/h.Ferrari Monza

Vozidlo malo na svoju dobu mimoriadne ladné tvary a v snahe o čo najnižšiu hmotnosť bolo vybavené naozaj veľmi skromne. V interiéri chýbalo dokonca čalúnenie dverí a prístrojová doska mala iba najnevyhnutnejšie prístroje. Pretekárske automobily Ferrari 166 MM Barchetta sa rýchlo stali konkurencieschopnými a dosiahli rad úspechov. Koncom apríla 1949 došli na prvých dvoch miestach v Mille Miglia (posádky Biondetti – Salani a Bonetto – Carpani). Asi najslávnejšie víťazstvo dosiahla barchetta v Le Mans 1949, keď v histórii týchto pretekov značka Ferrari prvý raz triumfovala. Vozidlo do pretekov prihlásil lord Selsdon, ale celých 23 hodín za volantom sedel Luigi Chinetti. Niet sa čo čudovať, že si Ferrari v podobe nových modelov Monza SP1 a SP2 túto skvelú minulosť pripomenulo.

Text: Tomáš Vaněk, Jindřich Lasík, foto: Ferrari