Vývoj osvetlenia automobilov

79
Osvetlenie

Technika osvetlenia vozidiel sa vyvíjala rovnako zaujímavo ako dopravné prostriedky samotné. Zaujímavý pohľad do dejín ponúka automobilka Opel.

Mnohí motoristi už zaiste počuli okrídlený citát „Vidieť a byť videný“. Spomína sa v spojitosti s osvetlením vozidiel, kedy jeho správna funkčnosť prispieva k vyššej bezpečnosti na cestách, najmä za zníženej viditeľnosti.

Pred 120 rokmi…

Ak spolu zalistujeme v kronike automobilky Opel, tak zistíme, že uvedeným citátom sa riadil už prvý sériový model Opel – Patentmotorwagen „System Lutzmann“ z roku 1899. V začiatkoch kráčala za tmy pred vozidlom osoba s lampášom a upozorňovala okolie na pohyb vozidla. Značka Opel postúpila koncom 19. storočia prostredníctvom osvetlenia vyššie spomenutého modelu o krok ďalej. Osvetľoval svoje okolie síce sviečkami, ale už nikto nemusel pred ním niesť lampáš. Sviečka bola zasunutá v rúrke v sklenej schránke so zrkadlom na jej zadnej stene. Pružina počas horenia posúvala sviečku stále vyššie, aby bol jej plameň v rovnakej polohe a mohla optimálne osvetľovať cestu cez sklo. Bolo to jednoduché riešenie za malé náklady, ale prinášalo na tie časy veľký efekt.

Osvetlenie

Líder v trendoch

V roku 1938 sa Opel Kapitän zaradil medzi prvé automobily, ktoré sa rozlúčili s okrúhlymi svetlometmi. V jeho prípade boli nielen plne integrované do blatníkov, ale mali aj šesťuholníkový tvar. Hranatá geometria sa v roku 1964 stala súčasťou modelov Kapitän A, Admiral A a Diplomat A, zároveň opticky zvýrazňovala široký a plochý tvar karosérie. V tejto línii pokračoval aj legendárny športový automobil Opel GT (1968), ktorý sa stal prvým nemeckým vozidlom s vyklápacími svetlometmi.

Prvým modelom Opel, štandardne vybaveným xenónovými svetelnými jednotkami, bol v roku 1998 Opel Omega B. Sklená banka výbojok bola naplnená vzácnym plynom – xenónom. Oproti halogénovým žiarovkám dosahovali trojnásobnú intenzitu svetla, teda lepšie osvetľovali cestu. Xenónové svetlomety mali taktiež o tretinu menšiu spotrebu elektrickej energie, o 40 percent menšie vyžarovanie tepla a dlhšiu prevádzkovú životnosť.

Osvetlenie

Prvý v strednej triede

Značka Opel začala ako prvý výrobca využívať v strednej triede dynamické zákrutové svetlá a statické odbočovacie svetlá (v roku 2003 ich mali modely Vectra a Opel Signum). Adaptívne svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) pridali ďalšiu funkciu – tzv. diaľničné svetlo, štandardná dynamická regulácia dosahu znižovala riziko oslnenia protiidúcich vodičov. V roku 2006 sa objavili zákrutové a odbočovacie svetlá na báze bi-halogénových systémov – v segmente minivanov a malých automobilov (Meriva a Corsa).

Osvetlenie

A súčasnosť?

Najnovším trendom sú u značky Opel svetlomety IntelliLux LED Matrix, ktoré v roku 2015 dostal aj model nižšej strednej triedy Astra. Osvetľovaciu jednotku tvorí 16 segmentov zo svietiacich diód LED – po 8 na každej strane vozidla. Tie automaticky a kontinuálne adaptujú dosah svetelného lúča podľa momentálnej situácie v premávke. Preto je efekt oslňovania nulový – pri vynikajúcom osvetlení cesty. Princíp fungovania je jednoduchý: len čo vozidlo opustí obec, diaľkové svetlá sa automaticky zapnú – a ich dosah a rozloženie svetelných lúčov sa kontinuálne prispôsobujú podmienkam v premávke.Osvetlenie

Ďalším cieľom vývoja v automobilke Opel je znížiť spotrebu elektrickej energie a zachovať svetelný výkon svetlometov. Kým jeden halogénový svetlomet má spotrebu približne 72 W, jednotka LED Matrix v modeli Astra iba 32 W. Hudbou budúcnosti sú svetlomety Eco-LED so spotrebou iba 17 W na svetlomet, čo predstavuje bez zníženia svetelného výkonu úsporu energie 76 %.

Text: Peter Stano, foto: Opel