Peugeot 3008: 2.0 BlueHDi 180

161
Peugeot 3008

Druhá generácia modelu 3008 odštartovala novú etapu tradičnej francúzskej značky.

Kým sa prvá generácia z roku 2008 snažila ťažiť z doznievajúcej vlny záujmu o rodinné MPV, aktuálna druhá, predstavená na jesennom autosalóne v Paríži v roku 2016, stavila na úplne novú stratégiu. Pod vedením Marion Davidovej vzniklo SUV, ktoré začalo silnú produktovú ofenzívu automobilky. Peugeot 3008 priniesol novú technickú platformu i nový dizajnový smer a okamžite sa stal úspešný. Získal mnoho ocenení a titulov po celej Európe vrátane titulu Car Of The Year 2017. Jeho najnovšia trofej je od britského zväzu karavanistov, vo verzii s dvojlitrovým naftovým motorom sa stal najlepším ťažným autom roka na prívesy s hmotnosťou od 1100 do 1350 kilogramov.

Peugeot 3008

Motor vyladený do dokonalosti

Peugeot 3008 si za necelé dva roky získal v Európe trištvrte milióna zákazníkov a automobilka je nútená zvýšiť jeho produkciu.

Nový konštrukčný základ tvorí platforma PSA EMP2 (Efficient Modular Platform), ktorú po ňom dostali aj príbuzné modely 5008 i Opel Crossland a Citroen C5 Aircross. Pre európsky trh sa Peugeot 3008 montuje v závode Sochaux. Je to teraz moderný komplex vo východnej časti Francúzska, neďaleko hraníc so Švajčiarskom, a je pravdepodobne najstaršou továrňou na svete, kde sa vyrábajú autá nepretržite od roku 1912. V súčasnosti tu vyrobia denne 1900 áut. Kompaktné SUV Peugeot 3008 má rázvor 2675 mm, dĺžku 4447 mm a známe je aj tým, že francúzski interiéroví dizajnéri prvýkrát použili na zobrazovanie údajov o jazde i-Cockpit druhej generácie, ktorý štandardne využíva prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca. Vrcholná verzia modelu Peugeot 3008 má naftový dvojlitrový štvorvalec BlueHDi s výkonom 177 koní (130 kW) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Motor, uložený naprieč, poháňa predné kolesá a je vyladený do dokonalosti. Zaslúžene patrí medzi najlepšie v triede. Má jemný chod a mäkký zvuk, ktorý preniká do interiéru iba minimálne. Jemnosť chodu ešte násobí klasická osemstupňová prevodovka značky Aisin. Sila, s akou motor ženie auto po diaľnici, je neúnavná a príjemná. A vydaril sa aj podvozok. Je ideálnym kompromisom medzi presnou ovládateľnosťou a pohodlím. Aj nerovnosti zvláda s noblesou a bez buchotania. Peugeot 3008 využíva vo všetkých verziách pohon prednej nápravy, čo prináša väčší vnútorný priestor, rovnú podlahu, nižšiu hmotnosť a napokon aj nízku spotrebu paliva.

Peugeot 3008

Bezpečne aj zo svahu

Na jazdu v zhoršených podmienkach slúži Grip Control, ktorý sa ovláda vedľa radiacej páky. Otočný päťpolohový kruh ovplyvňuje nastavenie elektronických asistenčných systémov podvozka i motora a prevodovky. Systém dokáže distribuovať krútiaci moment medzi predné kolesá tak, že čiastočne napodobňuje samosvorný diferenciál. Pri jazde po snehu obmedzí nevhodné zásahy elektroniky na prešmykovanie kolies. Aktivovaním HADC (Hill Assist Descent Control) auto nielenže dokáže bezpečne zísť pomaly z prudkého svahu, ale funguje aj pri cúvaní z kopca na snehu a dokáže rozdeliť brzdový účinok tak, aby sa predné kolesá nezablokovali a auto zostane stále ovládateľné.Peugeot 3008

Peugeot 3008 si za necelé dva roky získal v Európe trištvrte milióna zákazníkov a automobilka je nútená zvýšiť jeho produkciu. Výroba modelu Opel Crossland sa preto presunie zo Sochaux do Nemeckého Eisenachu.

Text: Martin Vasiľ, foto: Peugeot