Elektrické emócie

83
KIA
Kia opäť príjemne prekvapila svojou víziou elektromobility.

Autosalóny sú vždy príležitosťou ukázať svetu nielen sériovo vyrábané automobilové novinky, ale tiež s pomocou rôznych konceptov poodhaliť vízie mobility v nasledujúcich rokoch. Kórejská Kia nie je výnimkou a svojou štúdiou v Ženeve opäť zaujala.

V poslednom čase, žiaľ, konceptov ubúda, ak chce teda automobilka upútať pozornosť, nezostáva jej nič iné, len nejaký ten koncept vystaviť. Na ženevskom autosalóne vyvolával zaslúženú pozornosť model elektromobilu IMAGINE by KIA. Za týmto konceptom prvého čisto elektrického štvordverového automobilu sa skrýva nízko uložený batériový modul s indukčným dobíjaním, ktorý poháňa kompaktné hnacie ústrojenstvo. Štúdia vlastne nezapadá do nijakého segmentu. Spája prvky SUV, elegantného rodinného sedanu a priestranného crossoveru. „Dnešní vodiči majú obavy vyplývajúce z dojazdu elektromobilov, dobíjacej infraštruktúry alebo z toho, či budú elektromobily za volantom pri jazde rovnako dynamické a zábavné. Náš elektrický koncept sme navrhli tak, aby naznačil smer nášho holistického a emotívneho prístupu k elektrifikácii,“ hovorí Gregory Guillaume, viceprezident pre dizajn Kia Motors Europe.

KIA
Tvarové línie konceptu s dominanciou presklených plôch diktujú zákony aerodynamiky.

Dôraz na aerodynamiku

Koncept používa výraznú podsvietenú masku, ktorá obopína LED svetlomety. Jednotky tlmených a diaľkových svetiel sú uložené v jedinom bloku z číreho akrylového skla. Čelné sklo aj strechu tvorí jeden sklenený panel, ktorý sa rozprestiera od predného A-stĺpika cez kabínu, čím vytvára obrovské ​​strešné okno. Tím návrhárov sa tiež zameral na aerodynamiku vozidla. Tá je pri elektromobiloch nesmierne dôležitá jednak kvôli nežiaducej turbulencii a na dosiahnutie čo možno najdlhšieho dojazdu. Na každom z liatych kolies s rozmerom 22 palcov nájdeme štyri zapustené dekory z číreho akrylového skla, vpredu leštené a vzadu brúsené s cieľom odrážať a lámať dopadajúce svetlo pri pohybe kolies. Samotné kolesá obúvajú na zákazku vyrobené koncepčné pneumatiky Goodyear 255/35 R22 Intelligrip EV.

KIA
Interiéru dominuje netradičných dvadsaťjeden displejov prístrojovej dosky.

Interiér v znamení displejov

Naprieč celou hornou časťou prístrojovej dosky sa stáča 21 samostatných, neuveriteľne tenkých displejov s ultravysokým rozlíšením. Predstavujú akoby satirickú odpoveď na súčasné súperenie niektorých automobiliek v tom, kto vyrobí vozidlo s najväčším displejom. Stena z displejov je súčasne i veľmi funkčná. Z pohľadu vodiča tvorí jediný spojený displej bez neustále rastúcich rozmerov a neohrabanosti tradičných palubných systémov. Je to ukážka nevšednej a šikovnej snahy ustúpiť od tradičných pevných obrazoviek. Dvere majú pre ľahšie nastupovanie závesy vzadu, čím kabínu opticky rozdeľujú na dve samostatné úrovne, hornú a spodnú. Vozidlo sa môže pochváliť dvoma veľkými priestormi pre batožinu – vpredu a tradičným kufrom vzadu, prístupným cez presklenú výklopnú zadnú časť.

Text: Tomáš Vaněk, Jindřich Lasík, foto: KIA