Mazda 6 je naladená do dokonalosti

57
Mazda 6

Mazdu 6 vyrábajú na jednej linke s modelom CX-5 na ostrove Honšú v závode Hofu pri meste Yanaguchi, 110 kilometrov od sídla automobilky v Hirošime. Je úspešným nástupcom modelu 626, ktorý sa stal po Nežnej revolúcii synonymom úspechu a prestíže.

Názov značky Mazda znamenal pôvodne absolútne dobro, ale podobne znie aj rýchlo vyslovené priezvisko zakladateľa automobilky, ktorým bol Jujiro Matsuda. Pôvodní záujemcovia o strednú triedu často prešli k SUV, ale pripravili sa o radosť z jazdy s autom, ktoré má nízko ťažisko, skvele reaguje na pokyny riadenia, v rýchlych zákrutách sa nenakláňa a má malý odpor vzduchu. Na trh prišla šestka po precíznom vyladení, aby zároveň splnila emisnú Euro6d Temp. A robí to po svojom.Mazda 6

Sympatický prejav motora

V Hirošime si nemyslia, že znižovanie objemu a turbo je jediná cesta, ako znížiť spotrebu a splniť hysterické bruselské emisné predpisy. Dôkazom je práve aj Mazda 6, ktorá má vo vrcholnej verzii benzínový atmosférický štvorvalcový motor s objemom 2,5 litra (89,0 x 100 mm) s výkonom 194 koní (121 kW) a automatickú šesťstupňovú prevodovku s hydrodynamickým meničom. Objemný štvorvalec ani po zavedení prísnej normy nepotrebuje filter pevných častíc, napriek tomu, že využíva priame vstrekovanie benzínu do valcov. Vstrekovače Denso teraz dávajú vyšší tlak, 250 barov, modifikované sú však aj piesty, ktoré prispievajú k tomu, aby ani vysoký kompresný pomer 13:1 nespôsoboval detonačné spaľovanie. Mazda 6

Precízne naladené výfukové zvody s rovnakou dĺžkou pre každý valec síce zaberajú miesto za motorom, ale výrazne zlepšujú odvod spalín. Oba vačkové hriadele s variabilným časovaním ventilov poháňa reťaz, zamatový chod pomáha vyhladiť dvojica vyvažovacích hriadeľov. Zvláštnosťou je vypínanie dvoch valcov pri malej záťaži. Pomerne jednoduchým spôsobom sa v krajných valcoch ventilčekmi zníži tlak v hydraulických zdvihadlách ventilov, iskry na sviečkach však preskakujú, aby ostali čisté. Princíp je oveľa jednoduchší, ako má nemecká konkurencia, vodič o vypínaní vôbec nevie a efekt na spotrebu pri väčšom objeme je zjavnejší. Hoci je maximum sily 258 Nm deklarovaný až pri 4000 otáčkach, už od 2800 otáčok má krútiaci moment viac ako 230 Nm. Chápem aj argumenty priaznivcov turba, ale práve takýto prejav motora a jeho charakter pôsobí veľmi sympaticky. Atmosférický motor nereaguje na zmenu štýlu jazdy hysterickým zvýšením spotreby benzínu. Priemerná spotreba pod 7,5 litra nie je na výkon takmer dvesto koní vysoká.

Mazda 6

Luxusný interiér

Na prvý pohľad na karosérii radikálne zmeny nevidno, nový je predný nárazník, chróm zasahujúci pod nové svetlomety a nalakovaná spodná časť zadného nárazníka s dvojicou výfukových rúr. Pevnejšia oceľ i výstuhy však zvýšili tuhosť karosérie o 30 percent a znížili hmotnosť o 8 percent. Zmenená je predná náprava, uloženie spodného ramena, čapy riadenia, tlmiče pruženia i pružiny. Ostrejší prevod dostalo aj úplne nové riadenie. Vo vnútri je vylepšený volant, nová palubná doska s decentnejšími mriežkami na vzduch i novým ovládaním klimatizácie. Mazda 6

Prístroje vyzerajú stále analógovo, ale tachometer a palubný počítač uprostred majú okrúhly displej. Head up displej už nepotrebuje pomocné sklíčko a centrálna obrazovka dokáže zobraziť auto zo všetkých i z vtáčej perspektívy. Interiér vyzerá naozaj veľmi vkusne a luxusne. A podobne Mazda 6 aj jazdí. Podvozok je naladený s citom, dostatočne komfortný, ale robí radosť aj pri športovej jazde. Ceny verzie Sedan i Wagon sú rovnaké, ale paradoxne má Wagon kratší rázvor i dĺžku.Mazda 6

Text: Martin Vasiľ, foto: Mazda