Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2: Výroba áut bola snom Jujira Matsudu

75
Mazda CX-5

História firmy Mazda sa začala v prvom decéniu dvadsiateho storočia, po druhej svetovej vojne sa do rodnej Hirošimy vrátil z Osaky úspešný podnikateľ Jujiro Matsuda (1875 – 1952).

Bol synom rybára, vyučil sa za strojného zámočníka a ďalej sa vzdelával v oblasti strojárstva a hutníctva. Viedol zlievareň a v roku 1906 skonštruoval nový druh čerpadla, na ktoré dostal patent. Vyrábal aj pušky pre japonskú armádu a bol celkom bohatý. V marci 1921 prijal Jujiro Matsuda výzvu a stal sa prezidentom spoločnosti.Mazda CX- 5Z jej názvu vyškrtli slovo korok, ktorý predtým vyrábali a vymysleli nový výrobný program – kovové nástroje. Matsuda však mal víziu, že časom budú vyrábať autá. Nebolo to hneď reálne, motory vedela vyrábať iba firma Mitsubishi a kúpna sila obyvateľov Hirošimy, vzdialenej viac ako 800 kilometrov od Tokia, bola veľmi slabá. Zaujímavý je aj pôvod pomenovania budúcich vozidiel. Pochádza z pomenovania najväčšieho Dobra v náboženstve zvanom zoroastrizmus Ahura Mazda. Jujiro Matsuda bol človek hĺbavý a vnímavý na duchovné záležitosti, ale mal aj zmysel pre humor, lebo ak anglicky hovoriaci človek rýchlo prečíta jeho priezvisko, tiež sa ozve slovo Mazda. V októbri 1931 začínajú v Hirošime vyrábať prvé vozidlo. Volá sa Mazdago Type DA.

Mazda CX-5

Úspech zvaný SUV

Mazda CX-5 patrí dnes spolu s kompaktom Mazda3 k najobľúbenejším modelom značky a v roku 2012, keď prišiel do Európy, sa stal prelomovým. Heslo Skyactiv znamenalo dôraz na ľahkú konštrukciu karosérie a dôsledné využitie klasického štvorvalca. Druhá generácia evolučnými krokmi túto myšlienku ďalej rozvíja. Hoci je rázvor náprav zachovaný, modernejšia karoséria je pevnejšia, odolnejšia voči krúteniu o 15 percent, má lepšiu aerodynamiku a ponúka lepšie využitie priestoru. Interiér má prakticky zhodné rozmery s VW Tiguan a v niektorých smeroch je väčší ako u más citlivo vnímaný konkurent Kia Sportage. Batožinový priestor v Mazde má dnes 506 litrov.

Mazda CX-5Benzínové atmosférické motory sú pre hirošimskú automobilku povestné, ale Európania stále v aute tejto kategórie túžia po nafte. Štvorvalcový celohliníkový motor postavený v duchu filozofie Skyactiv s objemom 2,2 litra patrí medzi najlepšie naftové motory vo svojej triede. Má relatívne malý kompresný pomer, iba 14,4:1 a je až netypicky pružný. Maximálny výkon 184 koní (135 kW) má pri 4500 otáčkach za minútu a do týchto otáčok sa vytáča veľmi rýchlo a ľahko. Záťah je úplne plynulý a lineárny. Červené pole otáčkomera sa začína až pri 5000 otáčkach, ale motor sa veselo točí aj ďalej a ukončí ho obmedzovač pri 5600. A pritom pri 2000 otáčkach ponúka maximum krútiaceho momentu 445 Nm. Veľký podiel na príjemnej elasticite veľkého štvorvalca majú aj dve turbá nerovnakej veľkosti a precízne priame vstrekovanie nafty do valcov, ktoré dokáže počas jedného pracovného cyklu vstreknúť až deväť dávok paliva. Vynikajúca je aj spolupráca s klasickou šesťstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Prevodovka presne vie, kedy má prekĺzavaním hydrodynamického meniča zjemňovať chod motora a kedy treba bez reptania rázne preradiť vyššie. Mazda CX-5 Ešte väčší dojem však jemne radiaca prevodovka urobí tým, že dokáže pri spomaľovaní jemne podradiť, využiť brzdiaci účinok motora a pri opätovnom zrýchlení nemá žiadne zaváhanie, také bežné v konkurenčných autách. Mazda CX-5 patrí k jedným z mála áut kategórie SUV, ktoré si zachovalo agilitou, obratnosťou a minimálnymi náklonmi karosérie v zákrutách jazdné vlastnosti áut strednej triedy a spôsobuje vodičovi radosť z jazdy. Veľmi dobre je naladený aj elektronický pomocník G-Vectoring Control, ktorý znižuje potrebu korigovať riadenie a príjemnú jazdu v zákrutách mení na samozrejmosť.

Jujiro Matsuda
Jujiro Matsuda

Text: Martin Vasiľ, foto: Mazda