Kto stojí za najúspešnejšími dizajnovými značkami?

224
Móda

Najdôležitejšie módne labely poznáme všetci. Kto však skutočne navrhuje ich kolekcie, ktoré vyrážajú dych?

Spoznajte návrhárov, ktorí prevzali opraty po zakladateľoch ikonických značiek a často sa postarali o ich renesanciu.

CHRISTIAN DIOR: Feministická vízia Marie Grazie Chiuri

Label Christian Dior nesporne patrí na vrchol dizajnovej módy. Zväčša ženské modely francúzskej značky sa vždy stretávali s veľkým úspechom, tradičnej vízii však chýbal hlbší odkaz, ktorý sebaisto priniesla Maria Grazia Chiuri.

Od Fendi cez Valentina až k Diorovi

Dnes päťdesiatpäťročná návrhárka začala svoju kariéru v Istituto Europeo di Design v Ríme. V roku 1989 začala pracovať pre značku Fendi a povolala k sebe aj Pierpaola Piccioliho, s ktorým neskôr odišla k Valentinovi, kde sa v roku 2008 stali kreatívnymi riaditeľmi značky, aby nanovo definovali jej imidž.

Dio(r)evolution

Christian DiorV roku 2016 ju potom vymenovali ako prvú ženu do pozície kreatívnej riaditeľky Dioru. A začala skutočná Dio(r)evolution. Chiuri sa ujala výzvy, premýšľala o súčasnej žene a rozhodla sa prepojiť módu s potrebnými feministickými ideami. Spojenie ženskej sily s tradíciou značky urobilo z jej prvej tvorby pre Dior skutočný hit. Premiérová kolekcia jar/leto 2017 totiž okrem typických sák a tylových sukní priniesla odkaz inšpirovaný dielom nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie s názvom We Should All Be Feminists. Rovnaký slogan hrdo niesol aj najdôležitejší kúsok celej kolekcie – biele tričko. Keď Chiuri stretla na ulici ženu s kópiou topu, bola nadšená, že ľudia odkazu naozaj veria. Rovnako tak ocenila aj slávne osobnosti, ktoré sa v tričku často objavovali. Podľa Chiuri tkvie budúcnosť vo vzájomnej podpore žien. V ďalšej jarnej kolekcii sa zamerala na naliehavú otázku Why Have There Been No Great Women Artists? A opäť išlo o názov dôležitého feministického diela, tentoraz od Lindy Nochlin.

Oslobodenie ženy

Kolekcie Marie Grazie Chiuri pre Dior sú skvostné. Diorovská feminita sa stretáva s aktuálnymi trendmi a populárnym streetwearom. A predaje stúpajú. Čo však robí Dior od nástupu talianskej návrhárky takým zlomovým je vízia, ktorá oslobodzuje ženy rovnako ako celú spoločnosť.

Christian Dior Maria Grazia Chiuri
Maria Grazia Chiuri

GucciGUCCI: Geniálny cit Alessandra Michela

Taliansky label Gucci je ďalšou luxusnou značkou, ktorá si v pokojnom závetrí viedla celkom dobre. Potom prišiel Alessandro Michele, návrhár, ktorý dokázal získať všetky generácie vrátane mladistvých mileniálov, ktoré sa v súčasnosti zasluhujú o nemalé percento predaja. Gucci patrí vďaka Michelovi medzi najúspešnejšie značky spoločnosti Kering, o vrchol sa delí len s Balenciagom.

Trend verzus retro

Alessandro Michele
Alessandro Michele

Michele sa narodil v roku 1972 v Ríme, kde vyštudoval Academy of Costume and Fashion. V 90. rokoch začal pracovať pre značku Fendi pod vedením Karla Lagerfelda a Silvie Venturini Fendi. V roku 2002 ho Tom Ford najal do labelu Gucci, kde o 13 rokov neskôr dostal kreslo kreatívneho návrhára. Michelov vintage štýl v kombinácii s aktuálnym streetwearom sa čoskoro zaslúžil o to, že značke každý polrok stúpa tržba o zhruba 50 %. Návrhár brilantne ovláda kompletnú tvorbu labelu a jeho kolekcie dominujú na red carpet eventoch, v street štýle, ale aj v šatníkoch hiphopových hviezd. Módne prehliadky s tajomnou atmosférou vždy prezentujú mix weirdo feelingu s rodovou neutralitou aj nápadným maximalizmom a trendové prvky, ktorých je často autorom. A všetko spolu geniálne funguje.

BURBERRY: Kráľ street style Riccardo Tisci

BurberryTaliansko plodí jedného úspešného módneho návrhára za druhým. Ďalším príkladom je Riccardo Tisci, ktorý vlani prevzal opraty britskej tradičnej značky Burberry, ktorú po 17 rokoch opustil obľúbený návrhár Christopher Bailey. Štyridsaťštyriročný dizajnér vyštudoval prestížnu univerzitu Central Saint Martins, z ktorej vzišli napríklad Marc Jacobs či Stella McCartney. Jeho najväčším úspechom je zmena imidžu francúzskej značky Givenchy, ktorú viedol od roku 2005. So svojím romantickým goth štýlom a nezvyčajnou dávkou streetstylových kúskov sa dostal do povedomia aj tej najmladšej generácie a zaslúžil sa o obrovskú popularitu medzi „it“ celebritami. A podobná úloha ho čaká u Burberry.

Inovácia aj tradícia

Tisciho prvá kolekcia pre jar a leto 2019 priniesla len ľahké inovácie. Napokon, prečo meniť niečo, čo funguje? Návrhár citlivo zohľadnil tradíciu značky, objavili sa prvky z archívu Thomasa Burberryho a pre label typická kocka dostala podobu pruhov. Na sporty street style sa však nezabudlo – veď to bol práve Tisci, kto navrátil sportswear do vysokej módy. Alebo, ako sám hovorí, priniesol realitu z ulice.

Riccardo Tisci
Riccardo Tisci

 

BALENCIAGA: Trendsetter Demna Gvasalia

Demna Gvasalia

Demna Gvasalia, gruzínsky návrhár a absolvent Royal Academy of Fine Arts v Antverpách, má na starosti kreatívnu tvorbu francúzskej značky Balenciaga. Dokonca sa pýši aj obdobnou pozíciou u Vêtements, takže vedie hneď dve najobľúbenejšie značky dnešnej mladej generácie. Tajomstvo Gvasaliovho úspechu však nie je v zavďačení sa silnej klientele, ale vychádza z jeho vnímania súčasnej tvorby. Návrhár sa jednoducho zišiel s priateľmi a spoločne sa zhodli na frustrácii a absencii zábavných prvkov v móde. Považoval preto za potrebné vytvoriť súčasné dizajny, ktoré budú fungovať ako dialóg. Ocenenie International Award od Council of the Fashion Designers of America za jeho prácu pre obe značky svedčí o tom, že jeho cit pre aktualitu je v módnom priemysle nenahraditeľný a zaslúžil sa o post jedného z najlepšie zarábajúcich labelov.

Louis Vuitton Nicolas Ghesquiere
Nicolas Ghesquiere

LOUIS VUITTON: Nicolas a Virgil

Nicolas Ghesquière sa stal v roku 2013 kreatívnym riaditeľom dámskych kolekcií značky Louis Vuitton. V tejto pozícii pritom úspešne nahradil legendárneho Marca Jacobsa, čo isto nebola ľahká úloha. Dizajnér si priniesol pätnásťročnú skúsenosť z labelu Balenciaga, po ktorých rozdelení nasledoval súd, keď značka obvinila návrhára z poškodzujúcich komentárov v médiách.

Louis Vuitton Virgil Abloh
Virgil Abloh

Post kreatívneho riaditeľa pánskych kolekcií získal v roku 2018 Virgil Abloh, úspešný zakladateľ labelu Off-White, ktorý vznikol len v roku 2013. Do kolekcií francúzskeho módneho domu priniesol dizajnér, DJ a producent streetový nádych, popularitu a tiež skutočnosť, že sa stal prvým afroamerickým návrhárom vo vedení Louis Vuitton.

Text: Lenka Komrsková, foto: archív značiek, pixabay.com