Peugeot 308 BlueHDi 130: Elegantný kompakt s nízkou spotrebou

61
Peugeot

Korene firmy siahajú až do roku 1810, hutníckou a strojárskou výrobou sa začala zaoberať v roku 1940, vtedy ešte automobily neexistovali.

Armand Peugeot firmu postupne presmeroval až k výrobe áut. Prvé auto s parným motorom vyrobil v roku 1889 a o rok neskôr už prišiel s benzínovým motorom model Type 2. V roku 1929 prišiel model Peugeot 201, ktorý bol ako prvý označený číselne s nulou uprostred.PeugeotNeexistuje úspešná automobilka, ktorá by sa nevenovala motoristickému športu. Na autách značky Peugeot vyhrávali rely svetové hviezdy Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Timo Salonen i Marcus Gronholm. Francúzska automobilka dokázala presadiť naftové motory aj do áut nižších tried a stala sa lídrom v čistení výfukových plynov, napríklad aj zavedením filtra pevných častíc. V novodobej histórii si začala značka Peugeot u nás budovať reputáciu modelom 309, ktorý sa predával v obchodoch Tuzex. Mnohí vtedy nechápali, ako môže mať osobné auto spotrebu nižšiu ako päť litrov nafty na 100 kilometrov.Peugeot

Úspešná tradícia

Kompaktný model Peugeot 308 je pokračovateľom tradície po úspešných predchodcoch 306 a 307, ktorý sa stal Autom roka 2002. V roku 2007 prišla prvá generácia a od roku 2014 sa predáva druhá generácia modelu 308, vylepšená faceliftovaná verzia prišla pred rokom. Legendárny naftový štvorvalec s objemom 1,6 vyvinul koncern PSA spolu s automobilkou Ford a poháňal aj modely značiek Citroen, Mazda, Volvo a Mini. Vývoj sa však nezastavil a prísne emisné normy podnietili vznik nového motora 1.5 HDi. Z pôvodného štvorvalca sa zachovalo vŕtanie valcov 75 mm, zdvih konštruktéri skrátili z 88,3 na 84 mm. Znížila sa tak piestová rýchlosť, motor má kultivovanejší chod a plynulý prechod do vyšších otáčok. V motore je elektrická regulácia tlaku turba s variabilnou geometriou lopatiek, tlak nafty priamo vstrekovanej do valcov je 2000 barov. Motor už nepotrebuje pre filter pevných častíc žiadne aditívum ako v minulosti. Má 16 ventilov, ozubený remeň poháňa rozvodové koleso, na vačkové hriadele sa pohyb prenáša ešte krátkou reťazou.Peugeot

Pod šesť litrov

Výkon 130 koní (96 kW) a maximálny krútiaci moment 300 Nm už pri 1750 otáčok je pre kompaktné auto akurát. Maximálna rýchlosť aj s mechanickou šesťstupňovou prevodovkou presiahla hranicu 200 km/h, s osemstupňovou automatickou prevodovkou od japonskej firmy Aisin je dokonca až 206 km/h. Motor 1.5 HDi patrí medzi úzku svetovú špičku medzi naftovými motormi. Bežná spotreba sa dá ľahko udržať pod hranicou šiestich litrov, motor má tichý a jemný chod. Oxidy dusíka likviduje selektívnou katalytickou reakciou pomocou prípravku AdBlue, ktorý sa nalieva po novom otvorom hneď vedľa hrdla palivovej nádrže.Peugeot

Text: Martin Vasiľ, foto: Peugeot