Piëch v novej role

158
PIECH
Počítačová vizualizácia ukazuje hliníkový rám konštrukcie, v ktorom sú elektromotory uložené samostatne pre každú nápravu.

Pred sedemdesiatimi rokmi sa značka Porsche prvý raz predstavila na autosalóne v Ženeve a odvtedy patrí k pravidelným vystavovateľom.

Nechýbala ani v tomto roku a svojím spôsobom bola prítomná hneď dvakrát. Okrem športových automobilov z Zuffenhausenu sme meno Porsche vystopovali aj v stánku spoločnosti Piëch Automotive, založenej v roku 2016.

Malú firmu totiž založil Anton Piëch, ktorý je pravnukom slávneho konštruktéra Ferdinanda Porsche, narodeného v roku 1875 vo Vratislaviciach nad Nisou. Je synom Ferdinanda Piëcha, potomka dcéry Ferdinanda Porsche. Napriek všetkým rodinným väzbám k Ferdinandovi Piëchovi švajčiarsko-nemecká automobilová firma so sídlom v Mníchove a Zürichu nemá nijaké technické ani finančné prepojenie s koncernom Volkswagen. Je však ochotná spolupracovať s ďalšími výrobcami, VW nevynímajúc.

Utajený vývoj

PIECH
V modernom tvare vozidla badať prvky retro dizajnu.

Ženeva bola svedkom svetovej premiéry predstavenia elektrického športového automobilu s názvom Piëch Mark Zero, o ktorého utajenom vývoji vedel len málokto. Pred tri a pol rokmi prišli zakladatelia a vlastníci firmy Anton Piëch a Rea Stark Rajcic s myšlienkou vyvinúť novú flexibilnú architektúru automobilu. Novinka nadchla hlavne priaznivcov britských alebo talianskych športiakov, na ktoré sa svojím retro dizajnom veľmi podobá. Základom úspechu športového vozidla je vždy čo najľahšia konštrukcia. Pri elektromobiloch je to však zložitejšie vzhľadom na vysokú hmotnosť akumulátorov. Zásluhou usporiadania akumulátorov nie obvyklým sendvičovým uložením v podvozku, ale v stredovom tuneli a na zadnej náprave, možno očakávať podobné rozloženie hmotnosti a jazdné vlastnosti ako pri súčasných klasických športových automobiloch so spaľovacím motorom. „Chceli sme postaviť športový automobil, ktorý by sme si mohli sami kúpiť. Dlho sme viedli rozhovory s nadšencami o tom, čo im na trhu chýba. Chceme ponúknuť modernú klasiku, nič konzumné. Vodič sa musí z nášho automobilu tešiť každú sekundu,“ hovorí Anton Piëch.

Firma má v pláne postaviť tri karosárske varianty – dvojmiestne kupé, štvormiestny sedan a SUV.

Revolučné rýchlonabíjanie

Spolumajitelia relatívne novej firmy vyhlasujú, že podľa súčasného merania v testovacom cykle WLTP ujde elektrické „gétéčko“ na jedno nabitie vyše päťsto kilometrov. Kľúčom k úspechu je nová technológia rýchlonabíjania akumulátorov čínsko-nemeckého joint venture podniku Desten Group. Spoločnosť Desten dodáva inovatívne články a akumulátory, ktoré umožňujú extrémne krátke nabíjanie. Potrebnú nabíjaciu štruktúru zasa zabezpečuje firma Qingdao TGOOD Electric, tiež z Číny a Hongkongu. Tá už prevádzkuje viac ako 210-tisíc nabíjacích staníc v 300 mestách. Špeciálny typ článkov v podstate nevyvíja pri nabíjaní a vybíjaní nijakú teplotu. Pri silnejšom prúde totiž teplota článkov stúpa len málo. Okrem obvyklého nabíjania CSC umožní rýchlonabíjací režim veľmi krátky čas dobíjania pri obzvlášť vysokej rekuperácii. Počas 4 minút a 40 sekúnd sa akumulátor nabije na 80 percent kapacity. Rýchlonabíjanie fakticky trvá iba o niečo dlhšie ako natankovanie plnej nádrže. Akumulátory preto môžu byť chladené vzduchom, nie ako vo väčšine prípadov vodou, čo ušetrí až dvesto kilogramov. Celková hmotnosť automobilu sa tak pohybuje pod 1 800 kilogramami. Asynchrónny elektromotor na prednej náprave dosahuje výkon 100 kW, na zadnej náprave sú dva, každý s výkonom 150 kW.

PIECH
Prednosťou vozidla je unikátny systém rýchlonabíjania, ktorý búra doterajšie limity elektromobilov.

V pláne tri karosérie

Ďalšou zvláštnosťou elektrického športového automobilu je jeho prispôsobivá modularita. Tá umožňuje použitie nielen pri čisto elektrickom pohone, ale je vhodná aj pre hybridný pohon, palivové články alebo spaľovací motor. Väčšina elektromobilov používa uloženie akumulátorov v sendvičovej podlahe. V automobile Piëch Mark Zero sú vzduchom chladené akumulátory uložené v stredovom tuneli a na zadnej náprave, čo vedie k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Tým sa ušetrili nielen kilogramy, ale zlepšili sa aj jazdné vlastnosti automobilu s pohonom zadných kolies.

PIECH
Za vývojom vozidla Piëch Mark Zero stoja Anton Piëch (vľavo) a Rea Stark Rajcic.

Vozidlo Piëch Mark Zero s rázvorom 2 620 mm meria na dĺžku 4 432 mm, je široký 1 991 mm a vysoký iba 1 250 mm. Zrýchliť z 0 na 100 km/h zvládne za 3,2 sekundy a vyvinie rýchlosť 250 km/h. Firma má v pláne postaviť tri karosárske varianty – dvojmiestne kupé, štvormiestny sedan a SUV. Rea Stark Rajcic na záver dodáva, že konštrukcia automobilu je vhodná aj pre autonómnu jazdu, no túto technológiu si vývojári nechávajú pre neskoršie modely. Nechajme sa teda prekvapiť.

Text: Tomáš Vaněk, Jindřich Lasík, foto: Piëch Automotive