Technológia zajtrajška

45
Trendy

Čierne remeslo, ako sa zvykne gumárenský priemysel prezývať, zaznamenalo za posledné roky pozoruhodný rozmach.

Po klasických pneumatikách s dušou či pneumatikách bez duše sa objavili kolesá typu runflat, teda tie, na ktorých sa dá pri defekte núdzovo zájsť maximálnou rýchlosťou 80 km/h do najbližšieho pneuservisu. Mnohé vozidlá začali taktiež jazdiť bez rezervy, iba s lepiacou súpravou a kompresorom, čo nie je z hľadiska opraviteľnosti väčšieho defektu dobré riešenie.Trendy

Ďalším vývojovým stupňom ochrany proti defektom sa stali samoopraviteľné (samozaceliteľné) pneumatiky. Napríklad pneumatika ContiSeal od spoločnosti Continental obsahuje lepivú viskóznu tesniacu vrstvu, ktorou je potiahnutý vnútorný priestor behúňa. Po prepichnutí pneumatiky sa okamžite zacelí otvor až do priemeru 5 mm. Zabráni sa tak strate tlaku vzduchu a vodič môže pokračovať v jazde bez prerušenia. Obdobné systémy vyvinuli napríklad Michelin či Kumho. Ide o vyšší stupeň voči sadám na opravu defektu. Avšak v budúcnosti má prísť na rad úplne nový typ pneumatiky odolný voči defektu, poďme sa teda pozrieť, o čo ide.

Trendy

Pohľad späť

TrendyPrvýkrát sa tento revolučný typ pneumatiky predstavil v roku 2017 ako koncept Michelin Visionary Tire (na veľtrhu Movin’On Summit v kanadskom Québecu). Kým dovtedy bola pneumatika známa ako gumená obruč na disku naplnená vzduchom, Michelin stavia budúcnosť na úplne novom princípe. Najdôležitejšou požiadavkou bolo vylúčiť defekty alebo bežné poškodenia. Preto si už vývojoví inžinieri na začiatku stanovili štyri piliere inovácie pneumatiky: bez plnenia vzduchom, zosieťovanie, 3D tlač a 100% trvanlivosť (úplne obnoviteľné alebo biologicky vyrobené materiály). Nová pneumatika integruje do jedného celku disk a pneumatiku, pričom predpokladom je, že sa bude dať meniť dezén tak, aby vyhovoval podmienkam využitia vozidla. Plne automatický systém na špeciálnom stanovišti Michelinu by pomocou 3D tlačiarne naniesol na povrch požadovanú vzorku dezénu, a to podľa konkrétnych požiadaviek. Viceprezident Michelinu pre výskum a vývoj, Terry Gettys, pri prvom predstavení revolučného nápadu uviedol, že uvedený projekt si do konečnej realizácie vyžaduje ešte množstvo práce, najmä z pohľadu životnosti. V budúcnosti by mali pneumatiky komunikovať s vozidlom, teda vysielať údaje o opotrebení, ale aj o stave vozovky.

TrendyKeď sa spoja sily

A teraz prichádza správa, že na ďalšom zdokonaľovaní bezvzduchovej pneumatiky pre osobné automobily s technológiou Airless Tire pracujú dve spoločnosti – Michelin a GM. Nová generácia prototypu Michelin Uptis (Unique Punctureproof Tire System) bola tohto roku predstavená opäť na veľtrhu udržateľnej mobility Movin’On Summit s tým, že mobilita zajtrajška nadobúda reálnejšie kontúry. Potvrdzujú to informácie o horizonte jej uvedenia do sériovej praxe – má sa tak stať v roku 2024. Testovacím vozidlom bol model Chevrolet Bolt EV, flotila týchto elektromobilov sa bude v tomto roku podieľať v prostredí Michiganu na rozsiahlych praktických testoch.Trendy

Nové pneumatiky majú prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách, vyššej efektivite z dôvodu výpadku času starostlivosti o ne, zníženiu zaťaženia životného prostredia vplyvom nižšej spotreby pneumatík a potreby ich výroby. Ročne sa totiž podľa údajov spoločnosti Michelin celosvetovo vyradí asi 200 miliónov pneumatík v dôsledku ich prepichnutia, poškodenia na nekvalitných cestách alebo nerovnomerného opotrebenia behúňa pneumatiky, ktoré spôsobuje nevhodný tlak.

Text: Peter Stano, foto: Michelin, GM