BMW i3 120 Ah: Vyššia akcieschopnosť

78
BMW i3 120 Ah

Bavorský výrobca prémiových vozidiel uviedol v roku 2013 na scénu špeciálne vyvinutý elektromobil s označením i3.

Jeho významné postavenie potvrdzuje fakt, že od roku 2014 bol model BMW i3 celosvetovo najpredávanejším kompaktným prémiovým elektrickým vozidlom. Je úplne samozrejmé, že plynúci čas priniesol do života tohto ekologického dopravného prostriedku viaceré vylepšenia. Tým hádam najzásadnejším je, že súčasné technologické vystrojenie umožňuje elektricky poháňanému automobilu dosahovať väčší akčný rádius.

BMW i3 120 Ah

Tri míľniky zmien

Aký bol teda vývoj technológie BMW eDrive počas predchádzajúceho obdobia? Pri príchode modelu BMW i3 v roku 2013 boli kapacita akumulátorových batérií 60 Ah a množstvo uloženej energie 22,6 kWh. Druhá generácia zdroja energie sa predstavila v roku 2016 a uvedené parametre si posunula na hodnoty 94 Ah a 33 kWh. Najnovší vývoj priniesol aktuálnych 120 Ah a množstvo uloženej energie 42,2 kWh. Lítiovo-iónové akumulátorové batérie sú vyrobené exkluzívne v rámci špecifikácií spoločnosti BMW Group. Na základe výskumu a vývoja sa v úzkej spolupráci s výrobcom akumulátorových batérií upravili výkon, dojazd, bezpečnosť a odolnosť. Dôležité je pripomenúť, že sa tak udialo bez zmeny ich rozmerov. Vysokonapäťová akumulátorová batéria sa nachádza hlboko v podlahe vozidla, vyrába sa v závode BMW v meste Dingolfing a pozostáva z ôsmich modulov, pričom každý sa skladá z dvanástich monočlánkov.BMW i3 120 Ah

Kombinovaná spotreba elektrickej energie modelu BMW i3 120 Ah je podľa výrobcu 13,1 kWh na 100 kilometrov (stanovené podľa novej normy WLTP). Vysoká účinnosť elektrických motorov a zvýšená kapacita akumulátorových batérií sa prejavili na zväčšení dojazdu o 30 percent. Dojazd aktuálnej ponuky BMW i3 je podľa normy WLTP v každodenných podmienkach 260 kilometrov (predtým 200 km). S elektromotorom ponúkajúcim maximálny výkon 125 kW (170 k) zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 7,3 s.BMW i3 120 Ah

Spotrebovanú energiu možno dopĺňať viacerými spôsobmi. Štandardne dodávaný nabíjací kábel sa dá použiť do bežnej domácej zásuvky. V tomto prípade sa akumulátorová batéria dobije výkonom 2,4 kW na 80 percent svojej kapacity za približne 15 hodín. Pripojenie do nástennej nabíjačky BMW i Wallbox umožňuje rýchle trojfázové nabíjanie s výkonom 11 kW. Čas nabíjania na 80 percent kapacity trvá 3,2 hodiny. Výkonová elektronika a vysokonapäťové akumulátorové batérie dokážu spolupracovať aj s rýchlonabíjacími stanicami na jednosmerný prúd. Pri výkone 50 kW sa akumulátorové batérie nabijú na 80 percent kapacity už za 42 minút.BMW i3 120 Ah

S visačkou prémiový

Kým si prehliadneme zaujímavo štylizovaný interiér (na fotografii nový dizajn LOFT, i3 ponúka viaceré možnosti), treba prezradiť, že až 95 % použitých materiálov v BMW i3 je vyrobených z recyklovateľných surovín. Nie je teda iba reprezentantom ekologickej prevádzky, ale prispieva výrazným spôsobom k priateľstvu so životným prostredím. Sedadlo vodiča je pohodlné, rovnako to platí pre ostatné pozície. Vpredu je dostatočný počet odkladacích schránok, do ktorých si môžu pasažieri odložiť rôzne drobné predmety.BMW i3 120 Ah

Architektúra interiéru zosobňuje nielen nadčasový prístup k jeho tvorbe, ale dokáže vodičovi sprostredkovať všetko, čo má mať špičkový automobil. Za volantom získate pocit priestrannosti či prívetivého ovládania – naporúdzi je vyspelý systém infotainmentu iDrive. Relevantné informácie sa zobrazujú na graficky výborne zvládnutom displeji. Treba zdôrazniť, že aj vnútro elektromobilu i3 si zachováva povestné znaky prémiovosti mníchovskej značky. Batožinový priestor ponúka základný objem 260 l, po sklopení zadnej dvojice sedadiel vznikne rovná ložná plocha (maximum 1100 l).BMW i3 120 Ah

Ideme putovať

Do interiéru sa nastupuje cez proti sebe sa otvárajúcu štvoricu dverí, čo je pohodlné pre pasažierov nastupujúcich dozadu a pri využívaní zadného sedadla na prevoz detí v sedačkách. Treba mať však vedľa vozidla dostatok priestoru a najprv musíme otvoriť predné dvere. Konštruktéri využili na stavbu vozidla ľahké materiály (hliníkový rám a uhlíkové vlákna pri paneloch karosérie), teda ľahký elektromobil poháňaný elektromotorom s maximálnym výkonom 125 kW (170 k)/4800 ot./min a krútiacim momentom 250 Nm/0 – 4800 ot./min disponuje výbornými dynamickými vlastnosťami. Poháňanými sú zadné kolesá, tuhšie naladený podvozok sa nedá vyviesť z miery ani na zvlnenom profile vozoviek a i3 poskytuje patričnú dávku zábavy za volantom aj vďaka nízkemu ťažisku.BMW i3 120 Ah

Na jazdu s elektromobilom si treba zvyknúť, preto je spotreba energie výsledkom vplyvu prevádzkových podmienok či individuálnych schopností vodiča a požiadaviek kladených na jeho pohyb. Výrobca uvádza spotrebu 13,1 kWh/100 km, my sme sa priemerne pohybovali v hraniciach 15,2 až 17,3 kWh/100 km. Každodenných deklarovaných 260 km dojazdu výrobcom sa dá naplniť, dokonca i prekročiť a priblížiť sa takmer k hranici troch stovák. Pochopiteľne, vyššia rýchlosť na diaľnici či časté dynamické zrýchľovanie z križovatiek tlačia maximum dojazdu k nižším hodnotám.

BMW i3 120 AhÚdaj na cenovke

Základnou kúpnou visačkou pre BMW i3 125 kW (120 Ah) je 39 150 eur, tento ekologický premiant však ponúka rad doplnkov. Príplatkovými položkami sa môžu napríklad stať: novo ponúkaný športový balík (1412 eur), zadná kamera (403 eur), akustická ochrana chodcov (101 eur), parkovacie senzory PDC (353 eur), adaptívne LED svetlomety (655 eur), Driving Assistant Plus (998 eur), Advanced Edition (5553 eur) a ďalšie.BMW i3 120 Ah

Text: Peter Stano, foto: BMW