Férová krása na dosah

80
NILA Karlín

Vyberáte darček k narodeninám, hľadáte tú správnu poslednú drobnosť do interiéru alebo netradičný šperk? Chcete si rozjasniť pochmúrny deň?

Nik vás nenavádza riešiť smútok nákupnou terapiou, ak však túžite po chvíľke neuponáhľaného pokoja a spočinutia v inšpiratívnom prostredí pekných a voňavých objektov, možno je návšteva pražského concept store NILA tým najlepším riešením.

Eva Urbanová
Eva Urbanová, zakladateľka a (spolu)majiteľka NILA, ktorý funguje od roku 2011, stojí za celým projektom.

Nechajte sa previesť príbehom a rozprávaním zakladateľky a (spolu)majiteľky NILA Evy Urbanovej stojacej za celým projektom, ktorý funguje od roku 2011. Na jar 2019 pribudol k dvom existujúcim vinohradským obchodom ešte tretí, veľkorysý priestor v Karlíne. Značku založila a spolu s manželom ju teraz vlastní a vedie. Rozprávame sa však iba v ženskom zložení.

Snažíme sa dať dôležitosť tomu, čo kupujeme, a keď si zákazník kúpi menej, ale o to luxusnejšie, nejde o askézu.

S Evou sa schádzame v rušnej pražskej kaviarni, ale jej pokojný hlas a rozprávanie navodzuje priateľskú atmosféru, presne takú, za akou sa človek vydáva do obchodov samotných, a ihneď ma zaujíma myšlienkové a obchodné pozadie celej značky. Hovoríme o začiatkoch podnikania, jednotlivých ponúkaných značkách, inšpirácii aj cestovaní.

Eva pred založením značky NILA pracovala v advokácii.

NILA Daily
NILA Daily

Čo vás primälo odísť z advokácie a založiť značku NILA?

Pracovala som naozaj veľa, až dvanásť hodín denne. Kauza sa skončila, potom nasledoval iný prípad. Prestalo mi vyhovovať prevažne mužské prostredie a poňatie práce, myslím, že došlo k vyhoreniu a v podstate som s prácou v kancelárii skončila zo dňa na deň. Potrebovala som si dovoliť vypnúť, oddýchnuť si.

Tradičná otázka mieri ku skĺbeniu pracovného vyťaženia a súkromného života. Ako sa vám to darí?

Zatiaľ neoddeľujem biznis a súkromný život, jedno sa prelína s druhým, a aby som dokázala naozaj vypnúť, potrebujem na to silný impulz, napríklad odísť niekam preč – teda cestovať.

Čo je pre vás dôležité u zamestnancov – ako si ich vyberáte?

Spolu máme štyridsať zamestnancov – v obchodoch aj v kancelárii, na plný aj čiastočný úväzok. Rozhodovanie je intuitívne, s manželom riadime všetko napoly. V obchode je, samozrejme, dôležitá schopnosť vhodne komunikovať so zákazníkom. Byť s nakupujúcim na jednej lodi. Je naozaj dôležité, aby predávajúci bol duchom prítomný a správne dekódoval jednotlivých prichádzajúcich, v obchode niekedy riešime aj náročné situácie.

NILA Karlín
Novú predajňu otvorili túto jar aj na Karlíne.

Kto a akí sú vaši zákazníci? Aký ponúkate sortiment?

Naša zákaznícka skupina nechce honosnosť, hľadá a chce kvalitu. Pôvodne sme začali s vybavením a doplnkami do interiéru, postupne sme pridávali módu a ostatné prvky, trebárs brošne, šperky, dnes máme aj časť/obchod NILA daily, ktorá ponúka kozmetiku, čistiace prostriedky, čaj, čokolády. Dôležité je, aby všetko, čo predávame, bolo vyrobené z udržateľných materiálov, v etických podmienkach, malo by to byť kvalitné, aby všetko dlho vydržalo a slúžilo. Aby sme našich zákazníkov naučili púšťať si do života len to, čo je kvalitné, aby sa zaujímali, akú má produkt životnosť. V podstate ponúkame značky z celého sveta.

Našou „modelovou“ zákazníčkou je žena vo veku približne 25 – 60 rokov. Premýšľame o tom, ako celý deň žije, čo robí, čo by mohla potrebovať, čo by ju mohlo zaujímať a inšpirovať. Našich zákazníkov chceme vzdelávať, a zároveň im vychádzať v ústrety. Dôležité je tiež to, aby práve predavačky vedeli zákazníkov správne odhadnúť a dokázali im dobre poradiť.

Snažíme sa dať dôležitosť tomu, čo kupujeme, a keď si zákazník kúpi menej, ale o to luxusnejšie, nejde o askézu.

Ako sa o NILE zákazníci dozvedajú?

Pre nás je dôležité, aby bol obchod na správnom, dobrom a viditeľnom mieste. Hlavným komunikačným kanálom sú sociálne siete (instagram) a, samozrejme, to, keď si ľudia oznamujú pozitívne zážitky a skúsenosti s jednotlivými produktmi (word-of-mouth).

Platenú reklamu využívame len okrajovo. Vo svojich kampaniach nevyobrazujeme modelky, ale ľudí z nášho tímu, alebo aj naše zákazníčky.

NILA Karlín
Novú predajňu otvorili túto jar aj na Karlíne.

Čo je vašou inšpiráciou?

Nápady nachádzam v cestovaní, inšpiratívne je napríklad Francúzsko a tamojšia schopnosť mixovať staré prvky s novinkami, ich schopnosť a umenie dopriať si. Vizuálne je nesmierne podnetné Maroko, tamojšie farby, ich koberce, bohužiaľ, teraz sa krajina stáva vychytenou turistickou destináciou.

Aktuálne rozmýšľam o Bangladéši, chcela by som preskúmať tamojší textilný priemysel – aj ten alternatívny – a chcem sa tiež pozrieť do Japonska a spoznať spôsob ich života. U nás ma vždy potešia Beskydy.

Čo čítate, sledujete v médiách? (Myslím, že až z odpovede na túto otázku sa presnejšie dozvedáme práve určité korene biznis filozofie, než z priamej otázky o biznis plánoch.)

Rada siahnem po anglicky písaných časopisoch typu Delayed gratification, Idler, Holiday. Z kníh je pre mňa inšpiratívnym zdrojom Salman Rushdie a literárne texty Patti Smith, povedzme jej kniha Sú to iba deti.

Čo však naozaj rada sledujem, tak to sú najrôznejšie podcasty, filmy a seriály naprieč žánrami – napríklad severské detektívky či artová kinematografia.

Text: Veronika Zavřelová, foto: NILA