K letnej pohode patrí osviežujúce ovocie

81
Ovocie

Najlahodnejšou voľbou môže byť drobné bobuľové ovocie. Vzhľadom na vysoký obsah unikátnych prírodných látok, vitamínov a minerálov sa dokonca zaraďuje k superpotravinám.

Drobné bobuľové ovocie nielenže lákavo vyzerá, ale aj výborne chutí. Najlepšie čerstvé, priamo odtrhnuté z kríkov. Ten, kto takúto možnosť nemá, sa musí uspokojiť s aktuálnou ponukou obchodnej siete. Drobné bobuľové ovocie sa dnes už bežne dá kúpiť aj v supermarketoch, počas sezóny na trhoviskách, prípadne v špeciálnych a moderných pop-up shopoch v rámci obchodných centier. Ďalšou a čoraz obľúbenejšou formou je samozber niektorých ovocných druhov, napríklad jahôd. Netradičná oberačka môže byť zároveň určitou formou letnej zábavy a trávenia voľného času.

Plus pre zdravie

OvocieDrobné bobuľové ovocie je pre ľudský organizmus mimoriadne prospešné. Je plné antioxidantov a unikátnych prírodných látok, ktoré nás dokážu ochrániť pred niektorými nebezpečnými aj civilizačnými ochoreniami. Platí to, samozrejme, najmä za predpokladu pravidelnej konzumácie týchto bobúľ, pričom ideálne je striedať rôzne ovocné druhy.

Okrem klasiky – jahôd, čoraz obľúbenejších čiernych, bielych a červených ríbezlí, žltých či červených malín a černíc to môžu byť napríklad v poslednej dobe viac vyhľadávané egreše alebo čučoriedky a brusnice. Z menej známych ovocných druhov sa dostávajú do popredia tmavé bobule arónie, severoamerického muchovníka (jeho plody sú mimoriadne lahodné) alebo zemolezu kamčatského. O priazeň bojujú aj ovocné druhy, ktoré majú zatiaľ u nás minimálnu tradíciu. K takýmto môžeme zaradiť napríklad drienky, schizandra, ale najmä zdravé goji, ktoré mnohí viac poznáme v sušenej podobe. Jednotlivé druhy sú k dispozícii v rôznych obdobiach leta alebo na jeseň, a tak si môžeme zabezpečiť prísun týchto zdravých pochúťok až do konca sezóny.

Všetky tieto plody sa u nás nielenže dajú kúpiť, ale mnohé môžete pestovať aj v záhradách – čo zaručí každoročný prísun čerstvého ovocia. Niektoré dokonca v kvetináčoch na balkónoch a terasách. Pochutiť si na zdravom ovocí tak môžete aj vtedy, ak máte k dispozícii len priestrannejší balkón či terasu. Je to skvelá šanca toto ovocie zberať a zaujímavo využívať na prípravu unikátnych chuťoviek a rôznych dezertov.

Ovocie
Muchovnik: Čoraz žiadanejšie sú aj chutné plody muchovníka.

Pre ekologických nadšencov

Podstatnou výhodou drobného bobuľového ovocia je, že to, ktoré sa u nás počas sezóny predáva, pochádza najčastejšie z lokálnych zdrojov. Takéto ovocie je čoraz žiadanejšie, a preto domáca produkcia neraz opatrne vytláča tú dovozovú. Pre ekologickejšie zmýšľajúcich konzumentov je to obrovské plus. Plody totiž nemusia za svojím konzumentom cestovať cez pol planéty. Na Slovensku rastie počet fariem, ktoré sa venujú pestovaniu bobuľového ovocia už aj v biokvalite.

Možnosti spracovania

OvocieDrobné bobuľové ovocie, ktoré často vyniká aj svojou výraznou farebnosťou, milujú najmä deti, tiež dospelí a tí napríklad aj v spracovanej podobe. Okrem čerstvej formy je toto ovocie priam predurčené na výrobu zdravých štiav, veľmi obľúbené je využiť ho na prípravu populárneho smoothie. Receptov je už veľké množstvo. Drobné bobuľové ovocie sa dá sušiť, mraziť aj zavárať. Môže byť súčasťou koláčov, zmrzlín, drobných dezertov, jednohubiek, pudingov, ovocných alebo ovocno-zeleninových šalátov, osviežujúcich miešaných nápojov, musli, výborne chutí s jogurtom. Netradičnou voľbou na leto môže byť ovocná omáčka.

Drobné bobuľoviny sa vyznačujú ohromnou rozmanitosťou chutí. Niektoré sú kyslasté, iné menej alebo viac sladké, prípadne mierne trpké. Často závisí, v akom štádiu zrelosti plody sú. Konzumovať ich môžete jednotlivo alebo aj spolu s niečím iným, pričom práve hľadanie ideálnych a aj nevšedných kombinácií môže byť mimoriadne zaujímavé.

Kde chutia

Čučoriedky zvyšujú zásobovanie mozgu okysličenou krvou, čo vedie k zvýšeniu mozgovej aktivity a zlepšeniu pracovnej pamäti.

Osviežujúce farebné bobule, často plné unikátnych látok, chutia azda najviac vonku. Aj preto sú typickým letným a prázdninovým ovocím. V exteriéri si najlepšie vychutnáte nielen ich často špecifickú chuť, ale aj vôňu a konzistenciu dužiny. Rozdelené v menších miskách môžu byť vhodnou súčasťou menu na záhradnej párty, grilovačke, milým pohostením pre náhodných hostí alebo deti, drobnou pochúťkou na letnej svadbe alebo osviežujúcou drobnosťou na letných piknikoch a pri cestovaní. Výborne padnú pomedzi prsty, konzumovať ich môžete dovtedy, kým sa nimi nenasýtite. Oslovia aj tých konzumentov, pre ktorých by iné druhy ovocia mohli byť príliš veľkým sústom.

Čo ste možno nevedeli o malinách

Maliny milujú deti aj dospelí. Sú dobrým zdrojom vlákniny, fosforu, selénu a jedinečným zdrojom vitamínu C. Vynikajú obsahom antioxidantov a hodnotných zlúčenín. Rýchle zmrazovanie a spracovávanie malín zničí väčšinu vitamínu C, ale nie podstatnú časť iných antioxidantov. Antokyány obsiahnuté v malinách zasa pomáhajú znižovať hladinu krvného cukru po konzumácii jedál bohatých na škroby. Zistilo sa, že chutné malinové plody pomáhajú predchádzať stukovateniu pečene a zároveň znižujú obezitu. Vitamín A v malinách je prírodným prostriedkom proti očným ťažkostiam. V čínskej medicíne sa preto maliny používajú pri nedostatočnej ostrozrakosti a šeroslepote. Vyššia koncentrácia rutínu pomáha navyše spevňovať cievne steny očí a zlepšuje prísun živín. Voňavé maliny tiež čistia črevá, osožia pri chorobách obličiek a močového mechúra.Ovocie

7 dôvodov, prečo si dopriať čučoriedky

  1. Čučoriedky uvoľňujú cievy, prispievajú k ich pružnosti, a tým sa podieľajú na redukcii krvného tlaku.
  2. Dobre fungujú ako adaptogén, zvyšujú toleranciu voči environmentálnemu stresu a zvyšujú odolnosť voči degeneratívnym ochoreniam. Znižujú LDL cholesterol.
  3. Patria medzi najsilnejšie plody, ktoré tlmia produkciu voľných radikálov a predchádzajú tvorbe oxidatívneho stresu. Zároveň podporujú tvorbu a funkciu silných antioxidačných enzýmov ako je superoxid dismutáza a kataláza.
  4. Čučoriedky znižujú množstvo telesného tuku – zvlášť v brušných partiách.
  5. Pri pravidelnej konzumácii pomáhajú redukovať tvorbu vrások, prispievajú k žiarivejšiemu vzhľadu, obnovujú pevnosť a hrúbku pokožky.
  6. Čučoriedky sú dobré aj pre náš zrak. Zvýšená schopnosť vidieť pri užívaní čučoriedok bola pozorovaná už za druhej svetovej vojny britskými vojnovými letcami, ktorým pravidelné raňajky s čučoriedkovým džemom zvyšovali schopnosť orientácie v zlých svetelných podmienkach.
  7. Preukázala sa aj súvislosť medzi ochranou mozgových buniek, pamäte a zlepšení poznávacích schopností pri pravidelnej konzumácii čučoriedok. Čučoriedky zvyšujú zásobovanie mozgu okysličenou krvou, čo vedie k zvýšeniu mozgovej aktivity a zlepšeniu pracovnej pamäti.

Zdroj: Petra Húsková, NATURHOUSEOvocie

Recepty

Čučoriedky s čokoládovým avokádom v pohári

Ingrediencie:

čučoriedky, zrelé avokádo, 2 lyžice CACAO APINAT, lyžička medu, prípadne stéviové sladidlo PECVA na dosladenie, maliny na dozdobenie

Postup:

Na prípravu čokoládového krému ošúpte jedno avokádo alebo zrelú dužinu vydlabte z plodu a vložte do mixéra. Pridajte jednu lyžičku vanilkového extraktu a lyžicu medu. Posypte kakaom APINAT. Mixujeme do hladka. Menej zrelé avokáda sa môžu horšie mixovať. Následne pridajte trochu kokosového mlieka alebo vody. Avokádový krém rozdeľte do dvoch uzatvárateľných pohárov, ktoré si budete môcť odniesť so sebou do práce, a posypte ich pripravenými umytými čučoriedkami. Čučoriedky nemusíte prisladzovať ani inak upravovať, postačí sladkosť čokoládového krému. Dozdobíme malinami.

Ovocie
Čučoriedky s čokoládovým avokádom v pohári

Šalát s malinovou zálievkou

Ingrediencie na šalát:

1 šálka na malé kúsky nakrájaného špenátu, 1 šálka nakrájaného hlávkového šalátu, ¼ šálky nakrájanej červenej kapusty, ½ šálky nakrájanej červenej papriky, ½ nakrájanej paradajky, ¼ šálky cíceru (konzervovaný riadne prepláchnite), ½ šálky nastrúhanej mrkvy, ¼ avokáda nakrájaného na kocky, 1 lyžica olivového oleja

Ingrediencie na malinovú zálievku:

½ šálky malín, 3 lyžice balzamika, 1 lyžica nesladeného jablkového džúsu, 1 lyžička oleja, 1 lyžička medu alebo pár kvapiek sladidla PECVA

Postup:

V mise zmiešajte špenát, hlávkový šalát, kapustu, červenú papriku, paradajku, cícer, mrkvu a avokádo. V ďalšej miske zmiešajte ingrediencie na malinovú zálievku. Pred podávaním zamiešajte dressing do šalátu.

Ovocie
Šalát s malinovou zálievkou

Recepty: NATURHOUSE

Text: Daniel Košťál, foto: Daniel Košťál, NATURHOUSE, Flower Council Holland