Ford Ecosport 1.5 EcoBlue: Vydarený malý crossover

54
FORD EcoSport

Tento Ford bol známy už pár rokov predtým, dlho však trvalo, kým sa rozhodli uviesť ho aj v Európe. Podarilo sa, výrobné kapacity sa uvoľnili po B-Maxe v Rumunsku.

Medzitým sa mu nakopili konkurenti, ale niekoľko vylepšení podľa vzoru novej Fiesty a drobné úpravy exteriéru urobili z modelu Ecosport zaujímavé auto. Pri koncipovaní auta nešlo iba o imidž, naozaj je to vyššie auto s pohodlným nastupovaním, do výšky väčšej Kugy chýba iba päť centimetrov a podlaha je od povrchu cesty až 190 mm vysoko.

Ford Ecosport je vyspelým malým crossoverom so silným naftovým štvorvalcom.

Z výšky ťaží aj interiér

Sedadlá sú o čosi vyššie ako ich má konkurencia, nohy majú cestujúci viac skrčené, potrebujú menej miesta na dĺžku a navyše sedadlá lepšie podopierajú stehná, preto dlhé cesty menej unavia. Palubná doska využíva to najlepšie z novej Fiesty a esteticky i ergonomicky patrí k špičke. Tu niet čo vyčítať, aj materiály sú príjemné a nepôsobia lacným dojmom. Batožinový priestor má objem 333 l, dno má viac polôh, môže byť zarovno s nakladacou hranou i so sklopenými sedadlami. To, že sa piate dvere otvárajú na stranu a nie hore, sme nepocítili ako hendikep, iba treba myslieť na to, že plato sa nesklopí samo.

FORD EcoSport

Nafta stále žije

Pod kapotou najmenšieho crossovera automobilky Ford môže byť známy benzínový trojvalec, ale aj úsporný naftový štvorvalcový motor s objemom 1,5 litra, zvlášť vhodný na dlhšie výlety. Historické korene štvorvalcového motora sa začínajú v spolupráci s koncernom PSA. Spoločnou konštrukciou vznikol motor, ktorý poháňal nielen modely Ford, Citroen a Peugeot, ale aj značiek Mazda a Volvo. Jeho najnovší vývoj, vďaka ktorému spĺňa emisné predpisy, už prebehol výlučne s konštruktérmi automobilky Ford. Okrem zmenšeného zdvihu z 88,5 mm na 84,8 mm je veľkou zmenou aj návrat k šestnásťventilovej hlave valcov. Malý diesel je jedným z mála naftových motorov na trhu, ktorý nepotrebuje na likvidáciu oxidov dusíka zvláštne aditívum.

S pohonom 4×4 je atraktívny aj pre jazdu v horších podmienkach alebo v zime, ak nasneží.

Tajomstvo konštrukcie je v špecifickom načasovaní vstrekovania nafty a vodný medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý účinnejšie schladzuje stlačený vzduch, ktorý vychádza z turba. Dôkazom dvoch okruhov vodného chladenia sú aj dve vyrovnávacie nádobky. Ďalším opatrením je recirkulácia výfukových plynov doplnená o ďalší okruh, kde sa plyny nielen ochladia, ale aj očistia. Naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra má výkon 92 kW (125 k) a maximálny krútiaci moment až 300 Nm v rozsahu 1750 až 3000 otáčok. Štandardne sa motor EcoBlue 125 k kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. FORD EcoSport

Najväčším prekvapením je, že malý crossover Ford Ecosport s naftovým motorom má pohon na všetky kolesá, čo je v tejto triede áut takmer rarita. Vďaka vyššej svetlej výške a robustnej konštrukcii nie sú pre malý Ford problémom ani cesty s prašným povrchom. Aj jazdné vlastnosti na asfalte sú príjemným prekvapením, i keď Ford má v dobrých podvozkoch tradíciu. Vyššia stavba karosérie sa neprejavila zbytočnými náklonmi v zákrutách, naopak, vodič cíti stále istotu a presnú odozvu na pokyny volantu.

Ford Ecosport je vyspelým malým crossoverom so silným naftovým štvorvalcom. S pohonom 4×4 je atraktívny aj pre jazdu v horších podmienkach alebo v zime, ak nasneží.

Text: Martin Vasiľ, foto: Ford