BMW 520d Touring: Luxusné kombi na veľké cesty

135
BMW
Prvá generácia BMW radu 5 sa začala vyrábať v roku 1972.

Tradícia radu modelov označených počiatočnou číslicou päť sa začala v roku 1972. Premiéra sa odohrala na autosalóne vo Frankfurte. Bol to nový začiatok pre moderné dejiny bavorskej automobilky.

Po päťkovom rade prišli aj menšie s trojkou na začiatku a nakoniec reprezentačné limuzíny označované ako sedmičkový rad. Autorom prvej generácie radu päť bol francúzsky dizajnér Paul Bracq. Elegantná limuzína s veľkými oknami a výkonnými motormi si vyslúžila rešpekt aj vďaka vyspelej konštrukcii. Prvýkrát sa pri výpočtoch karosérie využili počítače na simuláciu havárie. Do motoristického slovníka pribudol termín deformačná zóna. Krátko po začatí produkcie prišiel na trh model so šesťvalcovým motorom. Model 535i mal 218 koní a bol predzvesťou modelu M5. V roku 1981 prišla na trh po 700-tisíc predaných exemplároch druhá generácia, ktorá priniesla do tejto triedy prvýkrát aj naftový šesťvalcový motor. Model 524td mal výkon 115 koní. Veľkú zmenu priniesol rok 1988 – elegantnú karosériu, ktorá sa stala inšpiráciou pre väčšinu ostatných luxusných značiek, navrhol legendárny dizajnér Claus Luthe. Prvýkrát sa v päťkovom rade objavila karoséria kombi s výklopnou zadnou časťou, ktorú nazvali Touring.

BMW
Veľmi populárnu tretiu generáciu z roku 1988 navrhol Claus Luthe.

Šťastná sedmička

Na autosalóne v Ženeve sa v marci 2017 predstavila siedma generácia päťkového radu, a spolu s ňou prišiel aj piaty Touring. BMW radu 5 s karosériou Touring je postavené prioritne pre náročný európsky trh, kde sú zvláštne požiadavky na elegantný vzhľad spojený s veľkým vnútorným priestorom a variabilným batožinovým priestorom. Športové jazdné vlastnosti sú výsledkom novej technológie podvozku a zníženej hmotnosti oproti minulej generácii. Ramená náprav a veko batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka. Zadná náprava so vzduchovým odpružením a s automatickým vyrovnaním výšky tvoria súčasť základného vybavenia. V rámci doplnkového vybavenia prichádza aj dynamické ovládanie tlmičov s aktívnou stabilizáciou náklonov a aktívne riadenie aj v spojení s pohonom všetkých kolies xDrive. Extrémne pevná karoséria z vysokopevných ocelí má vylepšenú aerodynamiku. Vďaka nej má nová generácia nižšiu spotrebu o 11 percent.

BMW
Štvrtá generácia prišla na trh v roku 1996.

Prvotriedne materiály aj v interiéri

Kontrolný displej stojí samostatne uprostred palubnej dosky. Všetky sedadlá ponúkajú viac miesta na hlavu, ramená i kolená. Akustické čelné sklo spolu s obkladom stropu a batožinového priestoru priniesli podstatné zníženie hluku a stláčajú ho na úroveň sedana. Širšie zadné sedadlá umožnili montáž troch detských sedačiek. Objem batožinového priestoru je 570 litrov, po sklopení zadných operadiel narastie na 1700 litrov. Zadné operadlo je delené v pomere 40:20:40 a má elektrické sklápanie. Samostatne sa dá otvárať aj zadné okno. V BMW 520d Touring pracuje úsporný štvorvalec s výkonom 190 koní (140 kW) a mohutným krútiacim momentom 400 Nm, ktorý bol pred pár rokmi vyhradený iba pre šesťvalce.

BMW
Štyri predchádzajúce generácie päťkového radu Touring

BMW radu 5 Touring obsahuje aj BMW Connected, čo je prepojenie medzi autom a mobilným telefónom. Vodič si môže z mobilného telefónu zaslať do auta cieľ cesty a na základe informácií z Real Time Traffic Information sa vypočíta ideálny čas, kedy treba vyraziť na cestu. Funkcia Remote 3D View umožní vodičovi dať si zobraziť trojrozmerný pohľad na oblasť okolo auta na smartfóne.

BMW
BMW 520d Touring – prvotriedne materiály použili aj v interiéri.

BMW 520d xDrive Touring je jedno z najlepších áut v triede, ktoré získalo aj mnoho ocenení. Vyhlásili ho za najlepšie auto na ťahanie prívesov. Ocenené bolo aj pohodlie jazdy, náklady na prevádzku, vylepšenia a priestor pre pasažierov, spolu s praktickosťou pri prevážaní batožiny na kemping a dovolenku.

Text: Martin Vasiľ, foto: BMW