BMW X5: Precízny reprezentant

116
BMW X5 xDrive 30d

Štvrtá generácia modelu BMW X5 si pripísala na svoj účet väčšie rozmery, zmenu štylistiky zovňajšku i vnútra a v jej ponuke výbavy je celý rad asistenčných prvkov.

Do súčasného štylistického výzoru sa model X5 dostal postupnou evolúciou svojich línií. Treba pripomenúť, že automobil s týmto označením sa stal súčasťou kategórie SAV (zadefinovanej automobilkou BMW) pred dvadsiatimi rokmi. BMW X5 xDrive 30d

Základom novinky je dizajn, ktorý možno označiť za nový. Prednej časti teraz dominujú najväčšie „ľadvinky“ a nízke svetlomety, oproti predchádzajúcej generácii sa výraznejšie graficky inovovala najmä zadná časť. Elegantný štylistický jazyk z dielne bavorského producenta pôsobí vizuálne veľmi pútavo, jeho atraktivitu zvyšujú prvky balíka M šport. Ak sa chcete vydať častejšie do terénu, prvýkrát je naporúdzi vystrojenie xOffroad. BMW X5 xDrive 30d

V rámci neho sú k dispozícii štyri jazdné režimy mimo cesty (xSand, xRocks, xGravel a xSnow), pri ktorých sa taktiež upravia naladenie akceleračného pedála a radenie prevodovky. Ak k tomu prirátame adaptívne vzduchové odpruženie, okrem voľby jazdných režimov sa dá meniť svetlá výška (pri nezaťaženom vozidle je štandardná dimenzia 214 mm). Medzi opcie patrí taktiež natáčanie kolies zadnej nápravy. Je evidentné, že konštruktéri sa snažili o posun jazdných vlastností na vyšší level a dosiahnutie komfortnejšej i zábavnejšej prevádzky. Okrem toho zdôrazňujú lepšie schopnosti pohybu vozidla v teréne.

BMW X5 xDrive 30d

Naformátovaný na pohodlie

Do interiéru vstupuje posádka pohodlne, či už z dôvodu dostatočného otvárania dverí a veľkosti otvorov, alebo aj vďaka vyššej polohe sedadiel. Prvý kontakt s interiérom pripomína, že sme sa dostali do „objatia“ prémiového vystrojenia. Platí to o kvalitnej koži na dobre tvarovaných sedadlách i o doplnkových obkladových materiáloch. Pri zostavovaní vnútra sa kladie dôraz na možnosť individuálneho výberu z viacerých možností, čo je pre prémiové vozidlo tohto radu samozrejmosťou. Vďaka vyššej polohe vodiča za volantom a dostatočne veľkým plochám okien je zaručený výborný výhľad z vozidla. Palec nahor dávame aj v prípade dispozičného priestoru, rovnako špičkový komfort majú zabezpečený pasažieri na anatomicky príjemne tvarovanom zadnom sedadle.BMW X5 xDrive 30d

Modernizácia výraznejšie postihla taktiež interiér vozidla. Bavorskí inžinieri dlhé roky kladú dôraz na orientáciu kokpitu na vodiča, čo platí aj v prípade vytríbenej ergonómie „ikspäťky“. Usporiadanie prvkov na stredovej konzole dostalo novú architektúru, ktorá opäť potvrdzuje, že všetky ovládacie prvky sú rozmiestnené tak, aby vytvárali predpoklad na bezpečné a bezproblémové ovládanie vozidla.BMW X5 xDrive 30d

Modernizačný dizajn zahŕňa aj možnosť mať napríklad na voliacej páke automatickej prevodovky jemne zatmavené krištáľové sklo. Prístup do batožinového priestoru s výbornou základnou kapacitou 650 l (maximum 1870 l) umožňujú zadné delené dvere, ktoré sa ovládajú elektricky. Spodná časť sa sklopí a vytvorí tak odkladaciu plochu, vrchná sa vyklápa. Užitočný odkladací priestor na drobnosti sa dal objaviť aj pod ložnou podlahou, podvozok stál na príplatkových 21-palcových diskoch s pneumatikami typu runflat s núdzovým dojazdom.BMW X5 xDrive 30d

To najlepšie…

Pod kapotu štvrtej generácie BMW X5 sa dá objednať prepĺňaný radový šesťvalcový 3-litrový naftový agregát, ktorý patrí aj v rámci efektivity prevádzky medzi najlepšie pohonné jednotky vo svojej kategórii. Spojením s príplatkovým M špecifickým výfukovým systémom vyludzuje uchu lahodiaci zvuk. V maxime dodáva výkon 195 kW (265 k)/4000 ot./min a krútiaci moment 620 Nm/2000 – 2500 ot./min. Pohonný reťazec (naftový motor – pohon xDrive – 8-stupňová automatická prevodovka) vie vozidlo dostať z 0 na 100 km/h počas 6,5 s. BMW X5 xDrive 30d

Ide teda o dynamicky ambiciózne vozidlo, ktoré má v zásobe dostatok ťažnej sily aj pri jeho vyššej pohotovostnej hmotnosti (2185 kg). Navyše dokáže jazdiť aj výrazne efektívne, kombinovaná spotreba podľa WLTP činí 7,4/8,7 l/100 km. Hoci bude väčšina majiteľov využívať vozidlo na spevnených cestách, nová X5 sa vie vysporiadať aj s terénom, limitom sú bežné pneumatiky.

Pri špičkovej komfortnej jazde možno využívať prítomnosť ponuky početných elektronických systémov. Patrí medzi ne napríklad cúvací asistent. Ak s vozidlom kľučkujete kvôli zaparkovaniu v tesnejších priestoroch, dokáže si zapamätať jazdu vpred na vzdialenosti 50 metrov a do rýchlosti 35 km/h. Následné cúvanie prebieha presne po predchádzajúcej trase automaticky, bez zásahu vodiča do ovládania volantu.BMW X5 xDrive 30d

Rozmaznávanie doplnkami

Základná cena vozidla BMW X5 xDrive 30d je stanovená na 68 800 eur, no ako je to zvykom pri „prémiovkách“, navyše si možno objednať početné doplnkové prvky. Okrem už uvedených položiek k pocitovo istejšiemu ovládaniu prispieva integrálne aktívne riadenie. Pohodlné nastupovanie do vozidla možno zveľadiť v rámci príplatku za komfortný prístup a štartovanie, dvere môžu dostať automatické soft-zatváranie. BMW X5 xDrive 30d

Súčasťou výbavy bol BMW kľúč s displejom, príjemné prostredie vnútra sa dá „dotvoriť“ objednaním BMW Individual prístrojovej dosky potiahnutej kožou. Z ďalších zaujímavých príplatkových položiek nájdeme na zozname ponuky napríklad automatickú klimatizáciu so 4 regulovanými zónami, Active Protection systém, Driving Assistant Professional, BMW Laserlight, rozšírený asistent parkovania, head-up displej, kvalitnú audiosústavu Harman/Kardon Surround Sound a ďalšie.

Text: Peter Stano, foto: BMW