Farby rýchlosti

82
Porsche 917
Prvý model Porsche 917 bol predstavený na autosalóne v Ženeve 12. marca 1969.

Tento rok oslavuje jedno z najvýznamnejších pretekárskych áut v histórii automobilových pretekov svoje 50. narodeniny: Porsche 917.

Múzeum Porsche slávi 50. výročie ikony motošportu od 14. mája do 15. septembra 2019 ako súčasť komplexnej špeciálnej výstavy s názvom „50 rokov Porsche 917 – Farby rýchlosti“. Na výstave bude vystavených celkom 14 exponátov vrátane desiatich 917 modelov s celkovým počtom 7 490 PS.

Model 917-001 bude zreštaurovaný do pôvodného stavu z roku 1969

Športové vozidlo skupiny 4 bolo vyvinuté a vyrobené v roku 1969 tak, aby zabezpečilo celkové víťazstvo v pretekoch 24 hodín Le Mans. Tiež bolo prvým z celkovo 25 vozidiel potrebných na homologizáciu. Číslo jeden predstavuje začiatok neobvyklého úspechu pretekárskeho vozidla 917 a tým ho stavia na vrchol celej špeciálnej výstavy. Už viac ako rok pracujú na obnove tohto múzea jeho inžinieri, bývalí technici a inžinieri Zuffenhausen a Weissach, historický archív Porsche AG, ako aj partnerské spoločnosti. To je teraz v úplne rovnakom stave, ako tomu bolo 12. marca 1969, keď bolo predstavené celému svetu na autosalóne v Ženeve.

Porsche 917
Jazda na 917 KH so štartovým číslom 23, Hans Herrmann a Richard Attwood dosiahli prvé celkové víťazstvo v Porsche na pretekoch 24 hodín Le Mans.

 917 short-tail – víťazi Le Mans v rokoch 1970 a 1971

Ďalšie dva „trháky“, ktoré uvidíte na špeciálnej výstave, sú dve víťazné vozidlá z rokov 1970 a 1971 na pretekoch 24 hodín Le Mans. Hans Herrmann a Richard Attwood sa predviedli na 917 KH (krátky chvost) so štartovým číslom 23 a vo svetoznámom červeno-bielom Salzburg Design získali prvé z celkových 19 víťazstiev Porsche na okruhu pri rieke Sarthe. Nasledujúci rok sa Helmutovi Markovi a Gijsovi van Lennepa podarilo tento úspech zopakovať. Na rozlohe 5335 km s priemernou rýchlosťou 222,3 km/h dosiahli dva rekordy, ktoré nikto počas 39 rokov nebol schopný prekonať.

Fascinujúca technológia Porsche 917 v detailoch

Návštevníci môžu vidieť „pretekárske auto storočia“ na celkovo šiestich miestach.

Popri ďalších siedmich modeloch 917 – vrátane modelu 917 PA Spyder, ktorý sa stal testovacím vozidlom so 16-valcovým motorom, ako aj pre verzie turbo s dlhým chvostom – vám táto výstava prináša podrobný náhľad na jeho technické prvky. Hans Mezger navrhol dvanásťvalec, ku ktorému na ilustráciu slúžia mnohé malé exponáty, ako sú napríklad kľukové hriadele, piesty a vložky valcov, vačkové hriadele a turbodúchadlá. Komponenty zo sklenených vlákien z obnovovacej fázy 917-001 ukazujú vysoký štandard vtedajšej konštrukcie karosérie.

Model 911 Turbo ukazuje, ako sa pretekárska technológia dostala do sériovej výroby s komponentmi ako sú turbodúchadlo a brzdový systém. S týmto modelom sa turbo technológia, ktorá žala úspech s modelmi 917/10 a 917/30, uplatnila aj vo výrobe športových modelov Porsche v roku 1974. O niečo neskôr, od modelového roku 1978, model 911 Turbo ťažil aj z brzdového systému, ktorý bol predtým vyvinutý pre model 917 vo veľmi podobnej forme. Pevné brzdové strmene boli vyrobené z ľahkého zliatinového materiálu (rovnako ako v pretekárskom vozidle) a využívali štyri piesty.

Porsche 917
Porsche 917 detail

Model 917 ako inšpirácia pre konštruktérov a dizajnérov Porsche

Ďalšie dva exponáty dokazujú, do akej miery model 917 ovplyvnil myslenie konštruktérov a dizajnérov počas nasledujúcich desaťročí. V roku 1970 vznikol model v mierke 1:4, ktorý bol pôvodne jedným z návrhov dizajnov počas vývoja modelu s prezývkou Pink Pig (Ružové prasa) 917/20. Tento model ďalej vyvíjal tím pod vedením Anatole Lapine, ktorý bol v tom čase šéfom dizajnu. Zmenili ho na vizionárske futuristické vozidlo, ktoré malo okrem svojej zjednodušenej karosérie aj počítačovú jednotku.

K dispozícii sú multimediálne prezentácie s úchvatnými filmovými scénami z dňa pretekov.

O viac ako 40 rokov neskôr dizajnéri opäť vyzdvihli tému modelu 917, tentoraz vo forme koncepčnej štúdie z roku 2013 s názvom 917 Living Legend (Žijúca legenda 917), ktorú Múzeum Porsche prezentuje verejnosti v rámci tejto špeciálnej výstavy po prvýkrát. Tento model 1:1 bol vytvorený z modelárskej hliny pri príležitosti návratu Porsche do LMP1 elitnej triedy vytrvalostných pretekov s cieľom ďalších víťaztiev v Le Mans. Malý tím dizajnérov, expertov na aerodynamiku, dizajn, pohon a podvozok a technikov navrhli túto poctu legendárnemu modelu 917 so štartovým číslom 23 v „salzburskom dizajne“ len za šesť mesiacov.

História a technika modelu 917 ožívajú

Návštevníci môžu vidieť „pretekárske auto storočia“ na celkovo šiestich miestach. Spolu s fascinujúcou technikou modelu 917 odrážajú svet vtedajších pretekov, sponzorov tímu ako aj prenesenie techniky z modelu 917 do následnej pretekárskej a sériovej výroby Porsche.
Interaktívne mediálne expozície z histórie 917 obohatia vaše zážitky. K dispozícii sú multimediálne prezentácie s úchvatnými filmovými scénami z dňa pretekov.

Porsche 917
Porsche 917 KH Coupé v Le Mans 1971, vodiči a všetci víťazi: Gijs van Lennep a Helmut Marko.

Skutočná závodná atmosféra a výročná kniha

Špeciálnu výstavu, ktorá má pravdepodobne najviac konských síl, doplňujú viaceré pretekárske plagáty a malé exponáty. Pri oslavách 50. výročia vzniku modelu 917 si v múzeu môžete zakúpiť špeciálny rad produktov vrátane výročnej knihy s názvom Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917 (Farby rýchlosti – 50 rokov Porsche 917), ktorá je súčasťou publikácie „Edition Porsche Museum” (Edícia múzea Porsche). Spolu s ňou si môžete odniesť aj zásteru ako poctu modelu 917/20 „Pink Pig“.

Text a foto: Múzeum Porsche, pixabay.com