V ekologickej drogérii je voňavý sortiment bez obalov

121
Drogéria

Ani vy nie ste spokojní s horami zbytočných obalov, fliaš či krabíc, ktoré vynášate do preplnených odpadových nádob na separovaný odpad? Trápi vás, že široko-ďaleko recyklujete len vy?

Podobne zmýšľa Lenka Pokorná z Devínskej Novej Vsi. So zmenou sa rozhodla začať od seba: nedávno otvorila ekologickú drogériu so skvelým sortimentom. Bonusom je, že ide o predaj takmer bez odpadu.

Drogéria
Lenka Pokorná z Devínskej Novej Vsi

Kedy sa vo vás prebudil vzťah k prírode, neplytvaniu, problematike životného prostredia a podobne?

Nepamätám sa úplne presne, no iste ma spočiatku ovplyvnili nejaké články na facebooku plus televízne dokumenty. Uvedomila som si, že vlastne denne vynášam plné smetné koše odpadkov a povedala som si, že s tým musím niečo urobiť. Naše deti by nemali vyrastať zahádzané odpadkami. Podporu som našla aj v mladšej sestre, ktorá šije na objednávku sieťové vrecká na ovocie a zeleninu a podobné „vychytávky“. Spoločne sa postupne usilujeme „preonačovať“ zvyšok rodiny a známych. Mám dvoch synov, čoskoro 2-ročného a 4-ročného, ktorých sa odmalička usilujem viesť k ekologickejšiemu mysleniu a správaniu. Podporuje ma aj priateľ.

Vyštudovali ste obchodnú akadémiu, no podnikáte v niečom úplne inom. Ako ste sa dostali k „bezodpadovej“ drogérii?

V našom okolí nie sú zatiaľ možnosti nakupovať bezobalovo, ani v rámci Slovenska to nie je rozšírené. Chcela som aj takto podnietiť ľudí zamyslieť sa, ako čo najmenej zaťažovať životné prostredie. Keďže práca s potravinami je z hľadiska hygieny a dátumov spotreby určite náročnejšia, na čo som si zatiaľ netrúfala, vybrala som si drogériu. Okrem toho, mám rada také „voňavé“ veci, evokujú vo mne čistotu.

Ide o váš prvý podnikateľský projekt. Neobávali ste sa založiť si vlastnú firmu?

Nepopieram, nebolo mi všetko jedno. Vlastne som nikdy nemala odvahu s niečím podobným začínať. Veľmi mi pomohol priateľ, ktorý podniká už dlhšie a moja idea sa mu pozdávala. S nápadom som prišla ja, no on mi pomohol zrealizovať ho. Bez neho by som sa do ničoho nepustila, na otvorení našej drogérie má naozaj veľkú zásluhu.

DrogériaHovorí sa, že obal predáva. Vo vašej drogérii to neplatí… Na čo teda „lákate“ zákazníkov?

Veď práve, obal a reklama niekedy sľubujú viac, ako sú schopné dať. Naše produkty sú „funkčné“ aj bez zbytočnej chémie, sú vyrábané na rastlinnej báze a na 90 až 100 percent voľne odbúrateľné v prírode, teda nezaťažujú životné prostredie. Ďalším plusom je, že človek nekupuje ďalšiu plastovú fľašu na jedno použitie, teda nevytvára ďalší zbytočný odpad (alebo si prvý obal kúpi u nás a používa ho opakovane). Využije teda niečo, čo už má doma, a načapujeme mu len toľko, koľko potrebuje.

Čo v drogérii najviac „ide“? Čo si ľudia najväčšmi žiadajú?

Ľudia, ktorí u nás ešte neboli a nepoznajú náš sortiment, majú predstavu, že ponúkame iba pracie gély, aviváže a podobný sortiment. Sú milo prekvapení, keď vidia, že máme všelijaké čistiace prostriedky do domácnosti, ba aj kozmetiku. Produkty sú prevažne z Talianska, ale do budúcna chceme doplniť produkty aj od lokálnych výrobcov. Zatiaľ sú asi najžiadanejšie prostriedky na pranie. Patríme do siete predajní Ecoterra, momentálne je na Slovensku asi 18 rôznych prevádzok a pribúdajú ďalšie.

DrogériaZapájajú sa do tohto druhu predaja aj slovenskí výrobcovia alebo ešte „spia“?

Nie je ich veľa, ale už sa dajú nájsť aj produkty od slovenských výrobcov.

Je skutočnosť, že predávate „bez obalov“, zohľadnená aj v cene?

Ľuďom, ktorí nakupujú drogériu v bežných reťazcoch alebo vyslovene nakupujú tovar v akciách, sa ceny zdajú byť vyššie. Ale ak porovnávame ceny s produktmi podobnej kvality, myslím, že sú priaznivé.

Dá sa po niekoľkých mesiacoch prevádzky už bližšie hodnotiť úspešnosť predajne?

Ešte by som si na zásadné hodnotenie netrúfala, ale rozhodne pozitívne reakcie niekoľkonásobne prevyšujú tie negatívne. Aj ľudia, ktorí takýto spôsob predaja zatiaľ nepoznajú, sú ochotní vyskúšať ho – a to vnímame veľmi kladne. Teší nás, že zákazníci sa k nám už aj vracajú.Drogéria

Budete rozširovať sortiment?

Je to dosť možné. V ponuke síce máme množstvo doplnkového tovaru, ale neprestajne komunikujeme so zákazníkmi, zaujíma nás, čo im chýba a o čo by bol záujem. Už za prvé mesiace sme dopĺňali sortiment a zdá sa, že v tom môžeme pokračovať. Momentálne sa usilujem, aby v prevádzke všetko fungovalo a čas ukáže, kam sa budeme posúvať.

Text: Bea Vrzgulová, foto: archív L. P.