Štúdium budúcnosti

68
IAA

Pri slove koncept alebo štúdia spozornejú najmä tí, ktorých zaujíma blízka alebo vzdialenejšia budúcnosť, rovnako sa to deje pri pojme elektromobilita.

Mnohí výrobcovia sa snažia vytvoriť také štúdie, ktoré buď znamenajú dlhodobé ciele v rámci vývoja automobilov, alebo označia príslušný exponát ako „štúdiu blízku budúcnosti“. V prvom prípade ide o naznačenie, akým smerom sa vydá výrobca v prípade dizajnu a techniky v priebehu zopár rokov, v druhom sa zas dá očakávať, že po predstavení prvej podoby uzrie sériové vozidlo svetlo sveta v krátkom čase.

Niekoľko konceptov predstavujeme z autosalóna vo Frankfurte.

Audi

Štúdia terénneho Audi AI:Trail quattro stojí na 22-palcových kolesách, svetlá výška je 34 cm. To sú najlepšie predpoklady na to, aby sa vozidlo vydalo na zdolávanie náročných terénov. Pohonné ústrojenstvo rešpektuje ekologickú budúcnosť, ide o štvoricu elektromotorov umiestnenú v blízkosti kolies. Systémový maximálny výkon je úctyhodný – 320 kW (435 k), rovnako aj krútiaci moment 1000 Nm! Kapacita akumulátorových batérií by mala na bežnej ceste stačiť na dojazd 500 km, v teréne na 250 km.

Audi AI:TRAIL quattro
Štúdia terénneho Audi AI:Trail quattro stojí na 22-palcových kolesách, svetlá výška je 34 cm.

BMW

Do expozície BMW na nemeckom autosalóne zapadá slogan „Budúcnosť radosti z jazdy“. Tú má poskytnúť už v roku 2020 sériový model radu 4, ktorého predzvesť predstavuje BMW Concept 4. Štúdia, údajne dosť podobná sériovému produktu, dostala veľké „ľadvinky“ pripomínajúce modely 328 či 3.0 CSI. Na kupé strednej triedy možno nájsť aj línie z „osmičkového“ radu.

Spoločnosť BMW Group je jedným z priekopníkov elektrickej mobility, čo dokazuje modelom BMW i Hydrogen NEXT s palivovými článkami. Nemecký producent predpokladá, že v budúcnosti bude vedľa seba existovať viacero druhov alternatívnych pohonov a nebude prevládať jedno riešenie, pokrývajúce požiadavky na mobilitu z celého sveta.

BMW Concept
Do expozície BMW na nemeckom autosalóne zapadá slogan „Budúcnosť radosti z jazdy“.

Cupra

Svoju predstavu o dynamickom elektromobile budúcnosti predstavila značka Cupra – ide o štúdiu kupé SUV s názvom Tavascan. Vozidlo využíva koncernovú modulárnu platformu MQB, vyvinutú Volkswagenom. Na prednej a zadnej náprave je po jednom elektrickom motore, systémový výkon je 225 kW (306 k), akumulátorové batérie s kapacitou 77 kWh sú umiestnené v podlahe a podľa metodiky WLTP by mal dojazd byť 450 km. Akcelerácia z pokoja na 100 km/h trvá menej ako 6,5 s.

Cupra Tavascan
Svoju predstavu o dynamickom elektromobile budúcnosti predstavila značka Cupra – ide o štúdiu kupé SUV s názvom Tavascan.

Hyundai

V duchu elektrickej mobility, digitalizácie a autonómneho pohybu na cestách sa predstavil Hyundai EV Concept 45. Moderná štylistika s nádychom spomienky na model Pony Coupé sa vracia o 45 rokov späť, no pri päťdverovom fastbacku ide o výtvor s nádychom výnimočnej moderny. Elektromotory a akumulátorové batérie sú umiestnené tak, aby neuberali vnútorný priestor posádke, na ktorú v interiéri čaká komfortné prostredie.

Hyundai EV Concept 45
V duchu elektrickej mobility, digitalizácie a autonómneho pohybu na cestách sa predstavil Hyundai EV Concept 45.

Mercedes-Benz

Pri vývoji ekologickej mobility budúcnosti nemôže chýbať ani Mercedes-Benz. Aktuálne to dokazuje aj konceptom EQS, ktorý symbolizuje luxusnú budúcnosť vo formáte triedy S. Ide o mimoriadne vyvážený koncept s elektromotormi na prednej a zadnej náprave a akumulátorovými batériami v podlahe (kapacita 100 kWh). Systémový výkon je 350 kW (476 k), krútiaci moment dosahuje hodnotu 760 Nm. Vision EQS zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej ako 4,5 s. Kapacita plne nabitých batérií by mala postačovať na dojazd do 700 km. Štruktúra vozidla pozostáva z mixu viacerých materiálov – ocele, hliníka, karbónu a ostatných recyklovateľných súčastí.

Mercedes-Benz Vision EQS
Pri vývoji ekologickej mobility budúcnosti nemôže chýbať ani Mercedes-Benz. Aktuálne to dokazuje aj konceptom EQS, ktorý symbolizuje luxusnú budúcnosť vo formáte triedy S.

Text: Peter Stano, foto: Audi, BMW, Cupra, Hyundai, Mercedes-Benz