Seat Tarraco: Najväčší Španiel je priestranný a variabilný

50
Seat tarrraco

Tarraco je v portfóliu španielskej automobilky na vrchole, Európa zažíva boom SUV a Seat prišiel s modelom, ktorý patrí v celej ponuke koncernu VW k najvýhodnejším v pomere ceny, veľkosti a variability.

Tradícia zaväzuje

História automobilky Seat je bohatá na udalosti aj zaujímavé modely. V novembri 1953 Seat vyrobil prvý automobil. Bol to licenčný Fiat 1400. Od roku 1953 vyrobili Španieli už 20 miliónov áut. V päťdesiatych rokoch minulého storočia začal v povojnovom svete hlad po dostupných dopravných prostriedkoch. Klasické európske automobilky zažívali prudký nárast produkcie. Vývoj nových modelov nadväzoval na tradíciu a mnohokrát vychádzal z predvojnových koncepcií.Seat tarrraco

Španielsko nemalo domácu automobilku, preto sa začiatkom päťdesiatych rokov rozhodlo využiť licenciu. Spoločnosť Seat (Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo) vznikla 9. mája 1950 s kapitálom v hodnote dnešných 3,6 milióna eur. Na projekt, ktorý mal priniesť okrem motorizácie obyvateľov aj zamestnanosť a prosperitu, sa poskladalo šesť najvýznamnejších španielskych bánk. Približne 30 kilometrov od Barcelony dokončili po troch rokoch automobilku, ktorá zaberala plochu dvadsiatich hektárov. Piateho júna 1953 začalo v novej fabrike pracovať prvých 925 zamestnancov a 13. novembra vyrobili prvý Seat 1400.

Od roku 1990 sa však začala ďalšia historická etapa značky. Do hry vstúpil koncern VW a o rok na to sa skončil vývoj kultového modelu Toledo. V roku 1993 otvorili novú fabriku v lokalite Martorell, na trh prišla Ibiza II a sedan Cordoba. Novodobú históriu už môžeme sledovať prostredníctvom slovenského trhu cez slovenských importérov.

Seat Tarraco je dôstojným vrcholom modelového radu španielskej automobilky.

Najväčší z radu

Najnovší model Tarraco je dielom šéfdizajnéra Seatu Alejandra Mesonero-Romana a vyrábajú ho v spolu s modelom VW Tiguan Allspace vo Wolfsburgu. Je postavený na platforme MQB s motormi uloženými naprieč. Hoci je príbuzný so Škodou Kodiaq i VW Tiguan Allspace, je s dĺžkou 4735 mm dlhší od Škody o 38 mm a od väčšieho Tiguana Allspace o 34 mm. Je však zo všetkých koncernových súrodencov najnižší.

Spolu s menším modelom Ateca patrí Tarraco oprávnene k najviac žiadaným modelom automobilky.

Zachováva si teda najšportovejší imidž. Spolu s menšími modelmi Arona a Ateca tvorí Tarraco trojicu modelového radu SUV, ktorá dokáže uspokojiť rôznorodé požiadavky náročného európskeho zákazníka. Tarraco je k dispozícii v päťmiestnej i sedemmiestnej konfigurácii, v oboch prípadoch sa sedadlá dajú sklopiť do roviny v batožinovom priestore. Sedadlá v druhom rade sú asymetricky delené a posuvné a dá sa nastavovať aj sklon ich operadiel. Veľkorysý a premyslene koncipovaný interiér je zárukou ľahkého prispôsobenia aktuálnym prepravným požiadavkám.

V praxi sa ukázalo, že Tarraco má zo všetkých koncernových modelov najprepracovanejšie naladený podvozok. Nie je príliš poddajný ako má český bratranec, ale je komfortnejší ako nemecký VW. Dá sa v prípade Seatu azda povedať, že aj riadiť AUV môže byť príjemné a aj každý z režimov adaptabilných tlmičov pruženia DCC ponúka naozaj použiteľný variant. V modeli s pohonom všetkých kolies sme vyskúšali silný benzínový štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 320 Nm, ktorý sa na maximálnej hodnote drží v širokom spektre otáčok od 1500 až po 4100. Motor má priame i nepriame vstrekovanie benzínu do valcov, čo je zárukou bezproblémovej prevádzky aj pri používaní na krátke trasy. Ku kultivovanosti motora prispeli aj vyvažovacie hriadele. K motoru výborne ladí bohato dimenzovaná dvojspojková prevodovka so siedmimi stupňami.

Seat tarrraco

Seat Tarraco je dôstojným vrcholom modelového radu španielskej automobilky. Má sviežo a pritom ergonomicky bezchybne riešenú palubnú dosku, variabilný interiér, výborný podvozok a kultivovaný benzínový motor vo vrcholnej verzii. Spolu s menším modelom Ateca patrí Tarraco oprávnene k najviac žiadaným modelom automobilky.

Text: Martin Vasiľ, foto: Seat