Citroën C5 Aircross: Výmena vlajkových lodí

381
Citroën C5 Aircross

Pri pohľade do ponukového listu automobilky Citroën zistíme, že limuzína C5 a C5 kombi sú minulosťou a svieti tam C5 Aircross. Žiadne prekvapenie, veď časy sa menia…

Francúzi ale na označenie C5 nezabudli a pri vozidle typu SUV tak pripomínajú, akú veľkostnú novinku stvorili. V prípade slovíčka Aircross ide už o zaužívané označenie, veď automobily oslovujúce klientelu túžiacu po automobiloch tohto typu už tento prídavok dostali skôr (Citroën C3 Aircross či C4 Aircross).

Citroën C5 Aircross

Inými slovami, v prípade modelu C5 Aircross ide o najväčší model športovo-úžitkového vozidla francúzskeho výrobcu, ktorý disponuje dĺžkou 4500 mm, šírkou 1840 mm, výškou 1670 mm a rázvorom 2730 mm. Vonkajšiu štylistiku možno označiť za modernú, celkovo vydarenú a dizajnový jazyk za obdobný, aký vdýchli tvorcovia aj ostatným aktuálnym vozidlám značky Citroën. Karoséria dostala ochranné plastové časti, nechýbajú ani takzvané Airbumps, teda ochranné plastové plochy, ktoré boli prvýkrát použité na modeli C4 Cactus. Tu sú však podstatne decentnejšie a nachádzajú sa na bočnej spodnej časti. Do zaujímavých línií karosérie sú včlenené strešné lišty, ktoré podčiarkujú vyššiu úžitkovosť automobilu. V prípade potreby sa na strechu dajú umiestniť úložné boxy či rôzne športové náčinie. Aircross je teda dobre zariadený aj na rôzne možnosti využívania voľného času. Ak sa vyberiete do terénu, solídna je aj prejazdnosť v rámci dispozičných nájazdových uhlov, svetlá výška činí úctyhodných 230 mm, ale „aircrossová cépäťka“ nedisponuje pohonom všetkých kolies. Tým je aj určená schopnosť zdolávať nie príliš extrémne terénne podmienky.

Citroën C5 Aircross

Vnútorné hodnoty

Pohodlný vstup cez dostatočne otvárajúce sa dvere odhalí všetko, čo konštruktéri zabezpečili pre posádku. Začneme tradične z pohľadu vodiča, ktorý má pripravené rozmerovo a tvarovo veľmi dobre disponované sedadlo, má však malé bočné vedenie. Moderné pracovisko mu poskytuje prehľadné informačné a ovládacie prvky, 12,3-palcový digitálny prístrojový panel je dobre čitateľný, dotykový TFT displej v strede palubnej dosky je v zornom poli vodiča (má uhlopriečku 8 palcov) a dostal názornú grafiku. Z pocitového hľadiska solídne pôsobia aj zvolené materiály (na jednotlivých plochách mäkčené), dielenské spracovanie a výborné presvetlenie interiéru. Sedadlo, volant, ovládacie prvky a priestor na sedadle vodiča vytvárajú zázemie, o ktorom sa dá tvrdiť, že sa v ňom cítite príjemne a bezpečne. Ak na palubu zoberiete aj pasažierov dozadu, majú tu pripravené tri sedadlá, úplné pohodlie tu má k dispozícii dvojica „dospelákov“, alebo trojica menších detí.

Citroën C5 Aircross

Sedadlá sa dajú samostatne posúvať (rozsah 150 mm), navyše možno nastavovať uhol sklonu operadla, čo znamená, že tvoriví pracovníci si pri tomto vozidle dali záležať aj na vytvorení veľkej variability usporiadania vnútorného priestoru. Pri päťmiestnej konfigurácii má batožinový priestor objem 580 až 720 l, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 1630 l. O príjemnú atmosféru sa postará AQS (Air Quality System), ktorý stráži kvalitu vzduchu v kabíne – v prípade potreby automaticky spúšťa vnútornú cirkuláciu vzduchu. Dobrú známku si zaslúžia aj možnosti odkladania drobných predmetov, v priehradke pod palubnou doskou sa dá bezdrôtovo nabiť mobilný telefón. Ešte treba zdôrazniť, že interiér ponúka vďaka piatim štýlom možnosti širokej individualizácie  (rovnako je to aj pri exteriéri vozidla – 30 kombinácií vzhľadu).

Citroën C5 Aircross

S ôsmimi stupňami

Francúzska automobilka zaraďuje do pohonného reťazca okrem iných aj verziu BlueHDi 180, čo znamená, že ide o 2-litrovú naftovú pohonnú jednotku, skombinovanú výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Maximálny výkon dosahuje hodnotu 130 kW (177 k)/3750 ot./min a krútiaci moment 400 Nm/2000 ot./min. V tomto usporiadaní je podľa výrobcu vozidlo schopné zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8,6 s a špička rýchlosti siaha na 211 km.

Citroën C5 Aircross

Motor pracuje veľmi kultivovane a svojou zvukovou kulisou vôbec neobťažuje posádku. Osemstupňová automatická prevodovka s meničom momentu pracuje bez váhania a ponúka komfortnú jazdu i pohodlné ovládanie vozidla. Hustejšia zmena  stupňov pri akcelerácii prispieva k dynamickému a plynulému rozjazdu, pri pozvoľnej jazde zas prevodovka udržiava motor na priaznivých otáčkach (pri 130 km/h sú na 8. stupni otáčky 1800 ot./min). Ide teda o výbornú kombináciu motora a prevodovky. Výrobca uvádza podľa normy WLTP kombinovanú spotrebu 6,0 až 6,8 l nafty/100 km.Citroën C5 Aircross

Pozitívami môžeme pokračovať aj pri hodnotení podvozka. Citroën už nepoužíva hydropneumatické odpruženie, ale vďaka dômyselnému konštrukčnému riešeniu tlmičov vie zabezpečiť výnimočne komfortnú jazdu. O čo ide? Tlmiče Progressive Hydraulic Cushions majú progresívne hydraulické dorazy na oboch okrajoch ich dráhy. Tie sa, zjednodušene povedané, starajú o komfortnú jazdu na bežnej ceste a taktiež aj na nerovnostiach, keď v prípade väčšieho stlačenia či rozpínania tlmiča sa jeho pohyb spomaľuje postupne a zabraňuje sa tak prudkému zastaveniu. Vo výsledku pôsobí jazda s týmto vozidlom veľmi príjemne.

Citroën C5 Aircross

Alternatívy výberu

Citroën C5 Aircross je k dispozícii v troch výbavách, podľa ich voľby sa potom verzia BlueHDi 180 S&S EAT8 finančne pohybuje v akciových cenách od 24 990 eur (Live), 26 990 eur (Feel) a 30 990 eur (Shine). Vozidlo ponúka veľmi širokú škálu špičkových podporných prvkov riadenia, ktoré predstavujú 20 technológií zvyšujúcich bezpečnosť za volantom, zlepšujúcich komfort na palube a uľahčujúcich riadenie bez ohľadu na vonkajšie podmienky.

Text: Peter Stano, foto: Citroën