Najcennejšie brandy na svete

690
Brandy
Budovanie silného a úspešného brandu ovplyvňuje veľa faktorov. Základom je stanoviť si správnu stratégiu

Každý rok sa zostavuje rebríček najcennejších obchodných značiek, brandov. Brand je obchodná značka, ktorá je svojbytná aj bez výrobku, ktorý zastupuje.

Brandy majú svoju vlastnú identitu, vyjadrujú tiež hodnotové nastavenie firiem, vytvárajú emočné vzťahy so zákazníkom, ukrývajú sa za nimi príbehy, ktoré sú v obchode veľmi dôležité. Brand zaručuje kvalitu výrobkov, prepája výrobky pod jednou značkou a, samozrejme, ovplyvňuje cenu tovaru. Americký podnikateľ Jeff Bezos, zakladateľ, prezident a výkonný riaditeľ obchodného portálu Amazon.com o brande hovorí: „Vaša značka je to, čo o vás hovoria ostatní ľudia, keď nie ste v miestnosti.“

Budovanie silného brandu je beh na dlhú trať a zahŕňa celý rad aktivít, kreatívnych činností a emócií, ktoré sú tým, čo v obchode predáva. Za pozitívnym vzťahom k brandu stojí napríklad príbeh značky, claim, logo, vzťah k zákazníkovi… Brandy môžu tiež veľmi rýchlo hodnotu strácať, ak sa pre zákazníkov stanú nedôveryhodnými, vyrábajú nekvalitné produkty, nezvládajú komunikáciu smerom k svojim zákazníkom, ich majitelia sa zapletú do nejakého škandálu… Vybudovať silný brand je ťažké a udržať ho na rovnakej úrovni je možno ešte ťažšie.

Brandy
Rebríček najcennejších brandov sveta sa zostavuje každoročne.

Rebríčku kraľuje internetový gigant Amazon

Na prvom mieste rebríčka Najcennejších brandov, ktorý bol zostavený v roku 2019, sa umiestnil spomínaný obchodný portál Amazon. Majiteľom je Jeff Bezos, ktorý spoločnosť založil vo Washingtone v roku 1994. Rovnako ako iné úspešné spoločnosti, aj táto začínala v garáži rodinného domu. Jeff Bezos vyštudoval informatiku na Princetonskej univerzite a jeho kariéra sa veľmi úspešne rozvíjala hneď po doštudovaní, keď pracoval na Wall Street. Sníval o tom, že založí vlastnú fungujúcu firmu, a stavil na rýchlo sa rozvíjajúce prostredie internetu. Rozhodol sa založiť firmu zameranú na predaj kníh cez internet.

Spoločnosť získala názov Amazon, podľa rieky Amazonky, ktorá má veľa prítokov. Na založenie firmy si Jeff Bezos požičal od svojich rodičov všetky ich úspory, ktoré im neskôr vrátil mnohonásobne zhodnotené. V roku 1995 už bolo možné zakúpiť si knihy cez internetový portál amazon.com a záujem o ne bol veľký. V tom čase bol Amazon ešte viac-menej rodinou firmou, v ktorej všetci robili všetko. Postupne Jeff Bezos zamestnával viac ľudí a rozširovala sa tiež ponuka internetového obchodu. Pretože obchodná stratégia bola geniálna a Bezos a jeho tím boli tiež veľmi úspešní v marketingových aktivitách, a v neposlednom rade aj v logistike, bol Amazon stále úspešnejší a expandoval do ďalších krajín. Jeff Bezos je v súčasnosti najbohatším mužom sveta s majetkom presahujúcim 131 miliárd dolárov a je tiež tvorcom najcennejšieho brandu. Hodnota brandu Amazonu bola vyčíslená na 315,5 bilióna dolárov.

Amazon
Amazon je pre tento rok najcennejším brandom. Pôvodne internetový predajca tlačených kníh teraz ponúka aj čítačky Kindle.

Strieborná medaila pre Apple

Amazon preskočil americkú firmu Apple, ktorá bola dovtedy na prvom mieste. Hodnota tejto značky je 309,5 bilióna dolárov. Apple založili, rovnako ako Amazon, v garáži, ale o niekoľko rokov skôr, už v roku 1976. Pri zrode tejto spoločnosti stáli Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne. Celosvetovo úspešná firma, ktorá má v logu nahryznuté jablko, sa špecializuje na hardvér aj softvér. Pokiaľ ide o logo, panuje niekoľko verzií jeho vzniku. Jedna odkazuje na slávne jablko, ktoré malo spadnúť na hlavu Isaaca Newtona, keď premýšľal nad gravitáciou, ďalšie na diétu, ktorú Jobs v čase vzniku spoločnosti držal. Aj logo je dôležitou súčasťou budovania brandu a firme Apple sa podarilo vytvoriť logo, ktoré je celosvetovo úspešné a každý si ho spája s ich firmou.

Apple
Apple sa opakovane drží na popredných priečkach najcennejších brandov.

Google na treťom mieste

Tretím najcennejším brandom je americká spoločnosť Google, preslávená predovšetkým svojím internetovým vyhľadávačom. Slovo googliť je synonymom pre vyhľadávať, čo dokazuje silu brandu, ktorý sa stal zástupným označením pre všetky ďalšie menej úspešné vyhľadávače. Hodnota brandu Google je podľa rebríčka 309 biliónov dolárov.

Google
Google je najpopulárnejším internetovým vyhľadávačom.

Ďalšie miesta obsadili spoločnosti Microsoft (251,2 bilióna dolárov), Visa (177,9 bilióna dolárov), Facebook (159 bilióna dolárov), Alibaba (131,2 bilióna dolárov), Tancent (130,9 bilióna dolárov) či McDonalds (130,3 bilióna dolárov).

Text: Linda Vojancová, foto: pixabay.com