BMW i8 Roadster: Nádherné dielo

74
BMW i8 Roadster

Po verzii i8 Coupé sa do ponuky bavorského výrobcu pridala aj otvorená alternatíva i8 Roadster. Ponorme sa do jej preskúmania.

Ekologická prevádzka, to je dlhodobá téma aj pre bavorskú značku. Aktuálne to dokazuje aj priam majstrovským štylistickým dielom – vozidlom i8 Roadster s plug-in hybridným pohonom. Z pojmu roadster je zrejmé, že ide o možnosť elektricky stiahnuť plátennú strechu, ktorá pri pokyne tlačidla putuje do útrob automobilu počas 15 sekúnd, čo sa môže diať do rýchlosti 50 km/h. Ak teda začnú padať prvé dažďové kvapky, vodič nemusí úplne zastaviť a strechu zatiahne počas pomalšej jazdy.

BMW i8 Roadster

Dizajnérsky šperk

Štylistika vozidla sa dá označiť bez zaváhania za futuristickú a značne nadčasovú. Nízko položený automobil zaujme vpredu nízkymi a široko situovanými obličkami, ktoré nenechajú nikoho na pochybách, aký výrobca stvoril toto vozidlo. Na ne nadväzujú široko natiahnuté svetlomety, ktoré môžu za príplatok svietiť do tmy laserovou technológiou. Pod touto časťou je dynamicky vymodelovaný nárazník, jeho štruktúru zvýrazňujú sčasti čierno tónované plochy, použité aj na ostatných častiach karosérie.

BMW i8 Roadster

Do širšie vytiahnutých blatníkov sú zapasované 20-palcové disky kolies, obuté do nízkoprofilových pneumatík s profilovým číslom 45. Nízky bočný profil elegantne prechádza do zadnej časti, ktorú zdobia zadné svetlá s pútavou grafikou, zadný nárazník sa vzhľadovo pridáva k členitosti predného. Pri stavbe vozidla sa uplatnila ľahká konštrukcia s architektúrou LifeDrive – obsahuje moduly Drive (hliníkové šasi) a Life (priestor pre posádku z ultra ľahkého a pevného karbónu). Oba moduly sú hmotnostne optimalizované. Karoséria pôsobí na zrak doslova ako magnet, čo sa nám potvrdilo aj prostredníctvom reakcií okolitého náhodného publika.

BMW i8 Roadster

Vitajte na palube!

Po vyklopení predných dverí smerom nahor sa otvára dvojsedadlový priestor, do ktorého sa nevstupuje jednoducho. Musíte prekonať široké prahy a sedacia poloha je nízka. Po úkone vyžadujúcom si určitú obratnosť sa dostanete do príkladne vytvarovanej dvojice sedadiel s elektrickým ovládaním a pamäťovou funkciou. Ak sa ocitnete v role vodiča, môžete si vychutnávať futuristicky zostavený kokpit. Interiér je, samozrejme, skoncipovaný v prémiovom štýle, čo znamená, že je zahalený kožou s ozdobnými stehmi a ďalšími kvalitnými materiálmi.

BMW i8 Roadster

Opäť môžeme použiť už doslova okrídlené spojenie „kokpit je orientovaný na vodiča“ – stred palubnej dosky je natočený smerom k vodičovi a všetky ovládacie prvky sú umiestnené intuitívne, prehľadne a na dosah. Informácie a nastavovanie jednotlivých funkcií sa zobrazujú na displeji v strede palubnej dosky, k dispozícii je ovládací systém iDrive. Príjemné je taktiež LED interiérové osvetlenie, v tme sa postará o atmosféru vysokej kvality. Farba kontúrových línií dverí, palubnej dosky, stredovej konzoly a volantu sa dá meniť v troch farbách (EfficientDynamics Blue, Amber Yellow a White). Po odhalení neba nad hlavou (strecha sa ovláda aktiváciou tlačidla, netradične umiestneného v strednej lakťovej opierke) sa základný batožinový priestor s objemom 154 l zmenší na 88 l. Na uloženie vecí sa dá využiť priestor za sedadlami, ten má kapacitu 100 l, nevýhodou je horší prístup k nemu.

BMW i8 Roadster

Technické zázemie

Plug-in hybridný pohon sa skladá z elektromotora (105 kW/143 k; 250 Nm) spriahnutého s dvojstupňovou automatickou prevodovkou (umiestnený je vpredu) a trojvalcového benzínového 1,5-litrového agregátu TwinPower Turbo (170 kW/231 k/5800 – 6000 ot./min; 320 Nm/3700 ot./min) spolupracujúceho so 6-stupňovou automatickou prevodovkou (uložený je v strede). Celkové systémové parametre sú 275 kW (374 k) a 570 Nm. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria má kapacitu 11,6 kWh, reálny čisto elektrický dojazd je podľa výrobcu 40 km. Kombinovaná spotreba paliva predstavuje hodnotu 2,1 l/100 km, pri elektrickej energii je to 14,5 kWh/100 km (údaje výrobcu). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne počas 4,6 s a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná – na 250 km/h a v elektrickom režime na 120 km/h.

BMW i8 Roadster

Skvelá jazda

Toto výnimočné športové vozidlo jazdí tak, ako vyzerá – skvele. Vyniká nielen výbornou dynamikou, ale adaptívny podvozok poskytuje aj nadpriemernú stabilitu. Pod tú sa taktiež podpisujú nízke ťažisko, tuhá konštrukcia karosérie (použité sú výstuhy a široké prahy) a na otvorené vozidlo solídna pohotovostná hmotnosť (aj vďaka použitiu karbónu 1595 kg). Roadster sa v zákrutách takmer nenakláňa, poskytuje nadpriemernú stabilitu a k tomu pridáva pri práci spaľovacej pohonnej jednotky aj podmanivú sprievodnú zvukovú kulisu. Telo vodiča i spolujazdca pri vykružovaní zákrut účinne podopierajú anatomicky vytvarované sedadlá. K tomu treba ešte prirátať zábavnú a emotívnu jazdu so stiahnutou strechou, ktorá ponúka posádke pocit slobody a úzky kontakt s okolitým prostredím.

BMW i8 Roadster

Podvozok je na športové vozidlo pomerne komfortný. Súčasťou štandardnej výbavy je navigácia Professional s 8,8-palcovým displejom s názornou grafikou a rýchlou odozvou. Pretože ide o plug-in hybridné vozidlo, reálna spotreba závisí od nabíjania akumulátorovej batérie a profilu jázd, to treba zdôrazniť. Výrobca uvádza maximálny celkový dojazd 440 km, v každom prípade ide o vozidlo, ktoré je schopné slúžiť taktiež veľmi efektívne. Aby sa tak stalo, majiteľ si musí pripraviť 158 900 eur, k tejto cene sa dajú ešte pripočítavať rôzne príplatkové položky, ktoré dokážu i tak bohato vystrojené vozidlo priblížiť k absolútnej technologickej dokonalosti.

BMW i8 Roadster

Text: Peter Stano, foto: BMW