BMW X3 M Competition: Vrchol kompozície

68
BMW X3 M Competition

Ak sa oddelenie BMW M GmbH do dačoho pustí, konečný výtvor si pripíše na svoje „tričko“ punc dynamickej výnimočnosti, športovej estetiky a precízneho spracovania.

Špičkovej kompozície sa najnovšie dočkalo aj stredne veľké vozidlo Sports Activity Vehicle (SAV), ktoré nesie základné označenie X3. A aby toho nebolo málo, okrem verzie BMW X3 M vznikol taktiež automobil X3 M Competition. Do BMW X3 M sa montuje vysokootáčkový benzínový 3-litrový radový 6-valcový motor s technológiou M TwinPower Turbo, Maximálny výkon siaha na hranicu 353 kW (480 k) a krútiaci moment dosahuje 600 Nm. Ešte vyššiu porciu výkonu pridala verzia pohonnej jednotky s dvoma turbodúchadlami, vyvinutá špeciálne pre model BMW X3 M Competition – ten sa zvýšil o 22 kW (30 k) na úžasných 375 kW (510 k)/6250 ot./min, krútiaci moment je 600 Nm/2600 – 5950 ot./min.

BMW X3 M Competition

Nápaditý zovňajšok

BMW X3 M Competition (cena od 96 386 eur) vyzerá výrazne dynamicky, exkluzivitu exteriéru umocňujú viaceré doplnky, ako sú napríklad výrazná maska chladiča s vysoko lesklým čiernym povrchom či rovnako čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, veľké otvory na vstup vzduchu vpredu, dynamická bočná línia či výrazný strešný spojler a difúzor. Výrezy blatníkov v rámci štandardného vybavenia vypĺňajú 21-palcové disky kolies z ľahkých zliatin v čierno-oceľovej lesklej kombinácii, obuté sú do nízkoprofilových pneumatík. Výfukový systém M Sport zakončuje štvorica efektných rúr v zadnom nárazníku. Súčasťou štandardnej výbavy sú napríklad LED svetlomety, hi-fi audiosystém a prepojenie ConnectedDrive vrátane navigačného systému Professional. Zoznam prvkov dodávaných na želanie poskytuje ďalšie možnosti na individualizáciu vrátane špičkových asistenčných systémov a digitálnych služieb BMW Connected a BMW ConnectedDrive.

BMW X3 M Competition

Pohladenie duše

Ak prekročíte prah predných dverí s nápisom X3 M Competition, vstúpite do prostredia so špičkovým zázemím. Tradičné okrídlené konštatovanie, že všetko je orientované na vodiča, je tu zvýraznené M-kovými prídavkami, čo pripomínajú početné emblémy. Na želanie dostanete na dotyk veľmi príjemné poťahy sedadiel, kombinujúce kožu Merino s alcantarou (dvojfarebné) a karbónové obklady. Sedadlo vodiča si nastavíte do najvhodnejšej polohy elektricky.

„Emkový“ volant s malým priemerom a hrubším vencom je potiahnutý kožou a poskytuje možnosti ovládania funkcií priamo na ňom. Prevodovku možno manuálne ovládať páčkami pod ním. Informačné digitálne centrum pred zrakom vodiča je prehľadné, súbor informácií o nastavených funkciách zobrazuje výborne polohovaný a rozmerný displej v strede palubnej dosky. O prémiovosti dielenského spracovania a použití špičkových materiálov nemôže byť pochýb, vnútro pôsobí športovo elegantne a kvalitne. BMW X3 M Competition je dostatočne priestranné pre štvorčlennú posádku, za chrbtami zadných pasažierov je oddelenie na batožinu s kapacitou solídnych 550 l, po sklopení zadného sedadla sa dá získať prepravné maximum 1600 l.

BMW X3 M Competition

Nádielka techniky pohonu

O disponovanosti najvýkonnejšieho agregátu s označením M sme už dačo napísali na prechádzajúcich riadkoch, na tomto mieste treba ešte doplniť dynamiku tohto skvelého ťahúňa. S podporou funkcie launch control dokáže z 0 na 100 km/h vystreliť za 4,1 s, čo je na SAV tejto prevádzkovej hmotnostnej kategórie (2045 kg) výborná hodnota. Agregát ponúka dostatok prísunu sily v širokom pásme pracovných otáčok, spolupracuje s 8-stupňovou prevodovkou M Steptronic s funkciou Drivelogic.BMW X3 M Competition

Použitý pohon všetkých kolies M xDrive sa prvý raz predstavil v modeli BMW M5. Aj v prípade BMW X3 M Competition vie výkon spoľahlivo preniesť na vozovku, pričom preferuje prenos ťažnej sily na zadné kolesá a majiteľom tohto špeciálu ponúka dva jazdné režimy pohonu všetkých kolies. Centrálne ovládaná spolupráca pohonu všetkých kolies a aktívneho M diferenciálu na zadnej náprave umožňuje rozdeľovanie výkonu motora medzi všetky štyri kolesá tak, aby zaručil optimálnu trakciu a smerovú stabilitu.

BMW X3 M Competition

Špeciálna M technológia podvozka poskytuje výbornú dynamiku, zásahy smerujúce k precíznemu jazdnému správaniu sa dotkli taktiež špecifických výstuží karosérie. Elektronicky riadené tlmiče sa ovládajú tlačidlom a majú tri úrovne nastavenia. Na mieru upravená kinematika a elastokinematika s dvojitým lichobežníkovým zavesením prednej nápravy a viacprvkovým zavesením zadnej nápravy zaručuje požadovanú pozíciu kolesa voči vozovke a stará sa o potrebnú smerovú stabilitu. Presné ovládanie vozidla podporuje aj M špecifické riadenie (vrátane posilňovača riadenia M Servotronic s variabilným prevodom) a účinné spomalenie sprostredkúvajú výkonné M kompozitné brzdy. Vodič si taktiež môže prostredníctvom menu iDrive uložiť dva druhy celkového nastavenia vozidla a následne ich vyvolať jedným z dvoch M tlačidiel na volante.

BMW X3 M Competition

Dostatok zábavy

Automobil tohto druhu je určený motoristom, ktorí hľadajú výnimočnosť. Ide o produkt oddelenia špecializujúceho sa na maximum vyžitia za volantom. Tieto atribúty vozidlo spĺňa v plnej miere, či sa to dotýka dynamiky alebo spoľahlivých jazdných vlastností podporených športovo naladeným podvozkom. Motor spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou výborne, tá sprostredkúva skôr komfortnejšie radenie ako štýlové sprevádzané športovým trhnutím. Zvuk motora vychádzajúci z výfukového potrubia ucho poteší, ale nie je príliš mohutný. Tuhšie naladený podvozok je určený na kvalitnejšie cesty, kde si vie majiteľ vozidlo doslova užiť. Výrobca predpisuje kombinovanú spotrebu podľa staršej normy 10,5 l benzínu/100 km.

BMW X3 M Competition

Text: Peter Stano, foto: BMW